همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند یک واکسن تنفسی بالقوه قابل استنشاق در نخستی‌های غیر انسان اثر حفاظتی طولانی مدتی را در برابر ویروس کشنده ابولا فراهم آورده است.

ebola virus

نتایج بدست آمده از این مطالعه پیش بالینی که در نسخه آنلاین ژورنال Molecular Pharmaceutic  منتشر شده است،‌ تنها شواهد در دسترس  تا به امروز هستند که نشان می‌دهند یک دوز منفرد از شکل غیرتزریقی واکسن ابولا دارای اثر طولانی‌مدت است و این واکسن می‌تواند کاربردهای مهم جهانی در کنترل شیوع این ویروس در آینده داشته باشد.

وجود یک واکسن استنشاقی میتواند موانع تدارکاتی ناشی از ذخیره، انتقال و توزیع واکسن تزریقی در بخش‌هایی از آفریقا که عمدتا بوسیله ویروس متاثر شده‌اند، را از سر راه بردارد.

پروفسور ماریا کرویل و کریستینا جانسون یکی از دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی از دانشکده داروسازی دانشگاه تگزاس که نویسنده همکار این مقاله به همراه دکتر گری کوبینگر و گروهش از آزمایشگاه ملی میکروب‌شناسی وینیپگ هستند، این کار جدید را در گردهمایی سالیانه داروسازان صنعتی آمریکا در نوامبر ۲۰۱۴ در سیاتل ارائه کردند.

به گفته سازمان جهانی بهداشت ویروس ابولا که در میان جمعیت‌های انسانی از طریق تماس با خون و مایعات بدنی فرد آلوده انتقال می‌یابد. شیوع اخیر ابولا در غرب افریقا بزرگترین و پیچیده‌ترین اپیدمی این ویروس از زمان کشف آن در سال ۱۹۷۶ بوده است.

سازمان جهانی بهداشت توجه به نرخ ۷۰ درصدی کشندگی شیوع اخیر بیماری ابولا وضعیت اضطراری بین‌الملی بهداشت عمومی اعلام کرده‌ است.

کرویل، جانسون و همکاران‌شان بی بیش از هفت سال کار کردند تا فرمولاسیون استنشاقی تولید کردند که موجب افزایش بقای نخستی‌های غیر انسان و اکسینه‌شده تا ۱۵۰ روز بعد از واکسیناسیون در مواجهه با ۱۰۰۰ واحد تشکیل دهنده پلاک ویروس ابولای زئیر از ۶۷ درصد به ۱۰۰ درصد شد.

این پیشرفت از نظر آماری بسیار چشمگیر بود، چون تنها ۵۰ درصد از نخستی‌هایی که واکسن را از راه استاندارد تزریق عضلانی دریافت کرده بودند، جان سالم به در بردند.

ابولا شیوع‌های ویرانگری را با نرخ‌های مرگ و میر ۲۵ تا ۹۰ درصد در افریقا و آسیا موجب می‌شود.

با وجود پیشرفت‌های زیاد در زمینه شناخت و درک جنبه‌های زیستشناختی ویروس ابولا، در حال حاضر واکسن یا روش درمانی تاییدشده‌ای برای این بیماری وجود ندارد.

کاترینا جانسون می‌گوید: «نیاز مبرمی به یک واکسن نه فقط برای جلوگیری انتقال پیوسته ویروس از شخصی به شخص دیگر، بلکه برای کمک به کنترل شیوع‌های آینده وجود دارد.»

کرویل اضافه می‌کند: «مزیت اصلی واکسن ما نسبت به سایر آزمایش‌های بالینی، اثر طولانی مدت آن بعد از استفاده یک دوز استنشاقی منفرد است. این موضوع به این دلیل دارای اهمیت است که طول عمر و دوام سایر واکسن‌هایی که تاکنون برای ابولا ساخته شده‌اند، به طور کامل ارزیابی نشده است. بعلاوه، این روش واکسیناسیون جذاب‌تر از روش‌های تزریقی است که هزینه‌های توزیع سرنگ، و ایمنی و دفع سوزن‌ها را به همراه دارند.»

مرحله بعدی تحقیق کرویل و گروهش یک کارآزمایی بالینی فاز یک است که اثربخشی و کارآمدی واکسن را بر روی سوژه‌های انسانی آزمایش می‌کند.

آنها همچنین قصد دارند به بررسی بیشتر داده‌های مقدماتی جمع آوری‌شده درباره تجویز نوعی واکسن که به شکل فیلمی نازک در زیر زبان نخستی‌های غیرانسان قرار داده می‌شود، بپردازند.

ترجمه: محمد ملائکه

کد خبر 277171

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha