چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۳:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: دادگاه رسیدگی کننده به متهمان پرونده سقوط هواپیمای سی 130 همه 8 متهم را از اتهامات وارده تبرئه کرد.

به گزارش فارس، سازمان قضایی نیروهای مسلح آخرین نتایج رسیدگی به پرونده سقوط هواپیمای سی 130 را منتشر کرد.

متن کامل گزارش به شرح زیر است.

1- در تاریخ 9/1384/ 15 یک فروند هواپیمای سی 130 به شماره 8519 متعلق به نهاجا، در ساعت 21/13 دقیقه از فرودگاه مهر آباد به سوی بندر عباس پرواز و پس از حدود 10 دقیقه از شروع پرواز به علت بروز نقص فنی در موتور شماره 4، خلبان حالت اضطراری اعلام و با هماهنگی تقرب فرودگاه مهرآباد به فرودگاه باز می‌گردد. در مسیر بازگشت در فاصله چهار مایلی باند،هواپیما به چپ منحرف و در کنار بلوک 52 شهرک توحید سقوط کرده و تمامی سرنشینان آن به فیض شهادت نائل می‌گردند.

2- پرونده سقوط هواپیمای مذکور ابتدا در شعبه دو بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه 9 تهران تشکیل و در تاریخ 20/9/1384 با قرار عدم صلاحیت به دادسرای نظامی تهران ارسال می‌گردد. به دنبال وصول پرونده تحقیقاتی در این باره آغاز و در نهایت در خرداد ماه 1385 دادسرای نظامی تهران علیه هشت متهم شامل، 4 نفر از کارکنان پایگاه هوایی مهرآباد و 4 نفر از کارکنان فرودگاه مهرآباد اعلام جرم نموده و پرونده را با صدور کیفر خواست به دادگاه نظامی تهران ارسال می‌نماید.

3- از زمان ارجاع پرونده، دادگاه نظامی یک تهران با برگزاری پانزده جلسه که 10 جلسه آن با حضور شکات و خانواده های معظم شهدای این سانحه همراه بود، بررسی همه جانبه‌ای را درباره ابعاد مختلف این حادثه صورت داد و چندین جلسه اختصاصی نیز با متخصصین نیروی هوای و سازمان هواپیمایی کشوری و کارشناسان و خبرگان فن هوانوردی و خلبانان با تجربه برگزار کرد. بازدیدهای مختلف از بخش‌های مربوطه در نهاجا و شرکت فرودگاههای کشور از دیگر اقدامات صورت گرفته می‌باشد.

4- دادگاه نظامی یک تهران در نهایت با توجه به جمیع جهات مبادرت به صدور رای درباره این پرونده نمود و به استناد قانون اجازه الحاق دولت ایران به کنوانسیون 12 اکتبر 1929 ورشو، پروتکل 28 سپتامبر 1961 گوادالاخارا و پروتکل 8 مارس 1971 گواتمالا، نهاجا را به پرداخت دیه در حق سرنشینان، کریدور پروازی و جان باختگان شهرک توحید و جبران خسارت وارده به سایر زیان دیدگان محکوم نمود.

5- با بررسی؛ الف)اسناد،مدارک و مستندان موجود، ب) نظریات فنی و کارشناسی ارائه شده توسط متخصصین مختلف در امور هوانوردی اعم از خلبانی، مراقبت پرواز، مدیریت فرودگاهی، رادار و تعمیرات و نگهداری هواپیما، ج) دلایل و مدارک متقن ارائه شده توسط متهمان که مورد تائید کارشناسان خبره و متعهد قرار گرفته است د) امکانات و مقدورات موجود در بخش‌های مربوط در نهاجا و سازمان هواپیمایی کشوری، دادگاه اقدامات انجام شده توسط هشت متهم پرونده را مغایر قوانین و مقررات و دستور العمل‌ های محلی تشخیص نداد و اهمال، سهل انگاری و عدم رعایت نظامات دولتی متهمان از نظر دادگاه محرز نگردید لذا آنان را از اتهامات وارده تبرئه نمود.

6- بدیهی است که رسیدگی به موضوعات سوء مدیریت و عدم نظارت صحیح در حوزه وظایف اداری متهمان و تنبیه متخلفین در صورت اثبات تخلف، به لحاظ این که فاقد جنبه جزایی است، به عهده مسئولین ذی ربط در نهاجا و سازمان هواپیمایی کشوری می‌باشد.

حکم دادگاه ظرف بیست روز از ابلاغ، قابل تجدید نظر خواهی در مراجع قانونی می‌باشد و افراد و مقاماتی که قانونا می‌توانند به حکم صادره اعتراض نمایند در حکم دادگاه مشخص شده‌اند که رسما به آنان ابلاغ خواهد شد.

 

کد خبر 27462

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز