همشهری آنلاین: سازمان قضایی نیروهای مسلح به اعتراض جامعه متخصصین مراقبت پرواز درباره مقصر خواندن مراقبین فرودگاه مهرآباد در سقوط هواپیمای C-130 حامل خبرنگاران پاسخ داد.

خبرگزاری دانشجویان ایران روز شنبه 27 خرداد متن اطلاعیه‌ای را از سازمان قضایی نیروهای مسلح منتشر کرد که در آن آمده است: بر اساس قوانین و مقررات ایکائو سازمان‌های هواپیمایی کشورهای مختلف مرجع صالح برای بررسی سوانح هوایی غیرنظامی هستند؛ بنابراین بررسی سوانح هواپیماهای نظامی جزو اختیارات سازمان هواپیمایی کشوری ایران نیست. اما اطلاعیه در عین‌حال تأکید می‌کند نظرات کارشناسی متخصصین سازمان هواپیمایی کشوری در بررسی پرونده مورد توجه قرار گرفته است.

سازمان قضایی نیروهای مسلح در اطلاعیه خود می‌افزاید: هیأت دعوت شده از پاکستان، از کارشناسان با تجربه و دارای مدارج علمی و فنی هواپیمایی کشوری پاکستان بوده‌اند، نه از سازمان‌های نظامی این کشور و برابر مدارک و مستندات موجود، سابقه بررسی بسیاری از سوانح هوایی در کشورهای مختلف را در پرونده خود دارند. دبیرکل جامعه متخصصین مراقبت پرواز صلاحیت کارشناسان پاکستانی دخیل در پرونده را رد کرده و آنها را گروهی پرسنل نظامی خوانده بودکه نظراتشان بر استانداردها و مقررات ایکائو انطباق ندارد.

سازمان قضایی نیروهای مسلح روز 24 خرداد با صدور اطلاعیه‌ای گروهی از فرماندهان، مسئولان و کارکنان فنی پایگاه هوایی مهرآباد و بخش‌های مراقبت پرواز و تقرّب فرودگاه را در بروز حادثه سقوط هواپیمای C-130 نیروی هوایی مقصر دانست. جامعه متخصصین مراقبت پرواز در نامه‌ای به وزیر راه نسبت به سلب امنیت روانی مراقبین پرواز هشدار داد و دبیرکل این جامعه نیز اعلام کرد: طبق قوانین بین‌المللی تنها کارشناسان سازمان هواپیمایی کشوری صلاحیت بررسی پرونده C-130 را دارند و مستندات ارائه شده در پرونده این سانحه مورد تأیید ایکائو (سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی) نیست.

در این حال سازمان قضایی نیروهای مسلح در تازه‌ترین اطلاعیه خود تأکید کرده است: باید بپذیریم که بخش مراقبت پرواز در سانحه موردنظر «مواردی از خطا، اشتباه، اهمال و سهل‌انگاری» داشته است تا به این ترتیب «بتوان از تکرار چنین سوانح دردناکی در آینده پیش‌گیری کرد».

یک هواپیمای C-130 ارتش ایران روز پانزدهم آذر سال گذشته در حالی که ده‌ها خبرنگار و پرسنل نظامی را برای تهیه گزارش از یک رزمایش به جنوب ایران می‌برد، بر منطقه‌ای مسکونی در نزدیکی فرودگاه مهرآباد سقوط کرد. در این حادثه 97 سرنشین هواپیما و 9 رهگذر جان خود را از دست دادند.

کد خبر 458

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز