همشهری آنلاین: جامعه متخصصین مراقبت پرواز ایران به اطلاعیه سازمان قضایی نیروهای مسلح در مورد پرونده سقوط هواپیمای C-130 حامل خبرنگاران اعتراض کرده است.

این اطلاعیه گروهی از مراقبان پرواز و تقرّب (رادار) فرودگاه مهرآباد را در سقوط هواپیما مقصر اعلام کرده بود.

به گزارش خبرگزاری فارس، جامعه متخصصین مراقبت پرواز نسبت به تأثیر سلب امنیت روانی مراقبان پرواز بر ایمنی پرواز هواپیماها در کشور هشدار داد. این تشکل در نامه به محمدحسین رحمتی وزیر راه با اشاره به انتشار اطلاعیه سازمان قضایی نیروهای مسلح و «تأثیر منفی آن در روحیه و اعتماد به نفس همه کنترلرهای شاغل در بخش‌های عملیاتی مراقبت پرواز» درخواست کرده است بخشی از مقررات ایکائو که به لزوم حفظ امنیت روانی کارکنان مراقبت پرواز فرودگاه‌ها می‌پردازد، اجرا شود.
دبیرکل جامعه متخصصین مراقبت پرواز نیز در گفتگو با خبرگزاری فارس گفت: طبق قوانین بین‌المللی تنها کارشناسان سازمان هواپیمایی کشوری صلاحیت بررسی پرونده C-130 را دارند و مستندات ارائه شده در پرونده این سانحه مورد تأیید ایکائو نیست.
علیرضا مهکام افزود: اعضای جامعه متخصصین مراقبت پرواز به هیچ وجه نظر کمیته 29 نفره نظامیان و یا کارشناسان نظامی پاکستان را در این زمینه قبول ندارند، چرا که معتقدند هیچ کدام از این گروه‌ها دارای اعتبار و صلاحیت قانونی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری جهت بررسی این پرونده نیستند.
وی از دیدار روز چهارشنبه نمایندگان مراقبان پرواز با رئیس سازمان هواپیمایی کشوری خبر داد و گفت: رئیس سازمان ابراز امیدواری کرد مسئولان درگیر در این پرونده، حاکمیت اعطایی ایکائو به سازمان هواپیمایی کشوری ایران را پذیرفته و جهت تسریع در امور این پرونده، کار را به کارشناسان ذی‌صلاح سازمان هواپیمایی کشوری ایران واگذار نمایند.
مهکام گروه اعزامی از پاکستان را عده‌ای پرسنل نظامی خواند و گفت آنها نماینده ایکائو نیستند و نظراتشان بر استانداردها و مقررات ایکائو انطباق ندارد.
در اطلاعیه سازمان قضایی نیروهای مسلح آمده بود که هیأت تحقیق «با توجه به اعتراض شرکت فرودگاه‌‏های کشور به نتایج تحقیق تیم بررسی سانحه در خصوص بخش مراقبت پرواز»، موضوع را به «کارشناسان مراقبت پرواز از کشور پاکستان (عضو سازمان ایکائو)» ارجاع داده بود تا قصور و تقصیر احتمالی عوامل تقرب و برج مراقبت فرودگاه مهرآباد را مشخص کنند.
روز پانزدهم آذر سال گذشته یک هواپیمای C-130 ارتش ایران در حالی که ده‌ها خبرنگار و پرسنل نظامی را برای تهیه گزارش از یک رزمایش به جنوب ایران می‌برد، بر منطقه‌ای مسکونی در نزدیکی فرودگاه مهرآباد سقوط کرد. در این حادثه 97 سرنشین هواپیما و 9 رهگذر جان خود را از دست دادند.

کد خبر 422

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز