همشهری آنلاین: نخستین دادگاه رسیدگی به اتهامات 8 متهم پرونده سقوط هواپیمای c-130 حامل خبرنگاران با حضور تعدادی از اعضای خانواده‌های جان‌باختگان، اما به صورت غیرعلنی برگزار شد.

روابط‌عمومی سازمان قضایی نیروهای مسلح امروز ‍جمعه 7 مهر 1385 با ارسال اطلاعیه‌ای برای رسانه‌ها اعلام کرد این جلسه به ریاست قاضی موحد برگزار شده و در آن کیفرخواست صادره از سوی دادستان نظامی تهران قرائت شد.

به نوشته این اطلاعیه عده‌ای از اولیای دم پرونده نیز شکایات و نظرات خود را به اطلاع قاضی رساندند.

این دادگاه به تشخیص قاضی پرونده و با توجه به طرح مسائل طبقه‌بندی شده نظامی و امنیت پروازی به صورت غیر علنی برگزار می‌شود.

هواپیمای C-130 نیروی هوایی ارتش که ده‌ها خبرنگار و پرسنل نظامی را برای تهیه گزارش از رزمایشی به جنوب ایران می‌برد روز پانزدهم آذرماه سال گذشته در منطقه‌ای مسکونی نزدیک فرودگاه مهرآباد سقوط کرد و 97 سرنشین آن همراه 9 رهگذر جان خود را از دست دادند.

سازمان قضایی نیروهای مسلح اواخر خردادماه امسال 8 تن از فرماندهان، مسئولان و کارکنان فنی پایگاه هوایی مهرآباد و بخش‌های مراقبت پرواز و تقرّب فرودگاه را مقصران این حادثه معرفی کرد. این امر اعتراض جامعه متخصصین مراقبت پرواز و وزیر راه را برانگیخت.
جامعه متخصصین مراقبت پرواز استفاده از کارشناسان پاکستانی را برای بررسی پرونده خلاف مقررات ایکائو دانستند. وزیر راه نیز گفت: تعدادی افراد بی‌گناه در این پرونده مقصر معرفی شده‌اند. اما سازمان قضایی نیروهای مسلح به این اعتراضات پاسخ داد و بر دقت تحقیقات کارشناسی خود تأکید کرد.

هشت متهم مذکور به همراه وکلای مدافعشان در جلسه دادگاه پنجشنبه حضور داشتند. معاون دادستان نظامی تهران با تکیه بر کار کارشناسی که درباره این پرونده صورت گرفته مجازات متهمان را از دادگاه خواستار شد.

اما رئیس دادگاه با اشاره تلویحی نقص پرونده گفت: بخشی از این پرونده به دادسرا اعاده می‌شود تا با احضار اولیای دم اظهارات آنها ثبت و رسیدگی شود.

وی تأکید کرد: اگر نقصی به تحقیقات وارد باشد، دادگاه تقاضای رفع آن را خواهد کرد.

روابط عمومی سازمان قضایی نیروهای مسلح اعلام کرده است زمان تشکیل جلسه بعدی دادگاه را بعداً اعلام خواهد کرد.

کد خبر 4988

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز