یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۳
۰ نفر

دریادار حبیب‌الله سیاری: در روند تاریخ و در فصل سربلندی و غرور هر ملتی، روزهای درخشانی وجود دارد که ماندگاری و جاودانی ملت در سایه این ایام شکل می‌گیرد.

حبیب الله سیاری

دفاع‌مقدس در روايت تاريخ ايران، يكي از اين مقاطع است. خاطره اين حماسه، ساليان متمادي سينه به سينه و از نسلي به نسل ديگر نقل خواهد شد و آموزگار ارزش‌هايي چون ايمان، غيرت و ايثار براي جوانان اين مرز و بوم خواهد بود.اگرچه دفاع در مقابل اقدامات خصمانه عراق، با زمينه‌سازي‌‌هاي دولت بعث با تعرضات و اشغال برخي نقاط مرزي مدت‌ها قبل از شهريور 1359آغاز شده بود، ولي روز 26شهريورماه 1359صدام برخلاف موازين حقوقي بين‌المللي طي نطقي در جلسه مجمع ملي عراق كه نقش پارلمان آن كشور را داشت، به‌صورت يكجانبه قرارداد 1975الجزيره را لغو و تأكيد كرد:

«عراق ديگر حقي براي ايران در شط‌العرب (اروندرود) قائل نيست و حاكميت خود را به شط‌العرب (اروندرود) اِعمال خواهد كرد». متعاقب اين اقدامات سرانجام در روز 31شهريور 59مصادف با 22سپتامبر1980تهاجم وسيع و سراسري ارتش بعث عراق به سرزمين مقدس كشورمان آغاز شد؛ هجوم وحشيانه‌اي كه منجر به يكي از طولاني‌ترين و ويرانگرترين جنگ‌هاي دنيا پس از جنگ دوم جهاني و در عين حال افتخارآميزترين حماسه تاريخ ميهن عزيزمان شد.

در شروع جنگ، بحث خرمشهر و مقاومت 34روزه آن مطرح است. راهبرد دشمن بعثي اين بود كه ظرف يك هفته در ميدان آزادي تهران مصاحبه مطبوعاتي داشته باشد اما 34روز پشت مرزهاي خرمشهر در جا زد. كساني كه در آن دوران 34روزه آنجا بودند و جنگيدند به ياد دارند كه حتي يك ثانيه هم صداي رگبار و شليك گلوله‌ها و توپ‌ها قطع نمي‌شد، تكاوران نيروي دريايي نقش تعيين‌كننده‌اي در مقاومت 34روزه خرمشهر داشتند. در واقع، دشمن آنجا شكست خورد؛ بدين معنا كه وعده فتح 3روزه خرمشهر 34روز طول كشيد.

اما شكست بعدي در كجا بود؟ در كوي ذوالفقاريه در عمليات كوي ذوالفقاريه و نخلستان ابوعبادي تعداد 820نفر از نيروهاي دشمن كشته، 130نفر اسير و مقادير قابل توجهي تجهيزات مهندسي، خودرو، تانك، نفربر و سلاح‌هاي سبك و سنگين به غنيمت گرفته شد. 8سال دفاع‌مقدس مملو از حماسه‌آفريني‌ها و رشادت‌هاي فرزندان اين مرز و بوم است و به واسطه همين رشادت‌ها و ازجان‌گذشتگي‌ها يك وجب از خاك ايران از آغوش اين وطن جدا نشد.

آينده از آن ملتي است كه گذشته خود را بشناسد و از آن پند گيرد. خلاصه كلام اينكه «جلوگيري از دفن تاريخ، مستلزم توصيف تاريخ است.» فرماندهي معظم كل قوا امام خامنه‌اي نيز فرموده‌اند: «بايد از حماسه‌هاي به‌جا مانده از جنگ براي جاري كردن اين روحيه در امتداد تاريخ استفاده شود.» با آرزوي توفيقات بيش از پيش براي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران و رزمندگان دريادل و ولايتمدار، از خداوند متعال مسئلت مي‌كنيم مدال افتخار همه‌ ما را سربازي در ركاب فرزند حضرت فاطمه زهرا(س)، حضرت ولي امر(عج) و نايب برحـقش، فـرمــاندهي مــعظم كـل قوا امام خامنه‌اي، قـرار دهد؛ ان‌شاءالله.

  • فرمانده نيروي دريايي ارتش
کد خبر 272643

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha