همشهری آنلاین: فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: با بهره‌گیری از سواحل مکران به دلیل مشرف بودن به اقیانوس و دریاهای آزاد می‌توان تا قطب جنوب دریانوردی کرد.

سیاری

به گزارش گروه دفاعی خبرگزاری تسنیم، گروه اعزامی بنیاد شعر و ادبیات داستانی به سواحل خلیج فارس و مکران با دریادار سیاری در ستاد فرماندهی نیروی دریایی ارتش دیدار کردند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در این دیدار با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران جزو 160 کشور دنیاست که به دریا راه دارد، افزود: علی‌رغم اینکه در کشور ما حدود یک‌سوم یا 30 درصد مرز، دریایی و 70 درصد بقیه مرز زمینی و رودخانه‌ای است ولی حدود 93 درصد صادرات و واردات از مرز دریایی انجام می‌شود و از حدود 15 کشور همسایه با 12 کشور مرز دریایی داریم.

وی تصریح کرد: کشور ما از نظر موقعیت جغرافیایی خیلی ناب و مهم است به‌طوری‌که در تمامی نظریه‌های ژئوپلیتیک جهان، کشور ما جایگاه حساسی دارد و اثرگذاری ما در منطقه به خصوص بعد انقلاب بسیار تاثیرگذار شده است.

دریادار سیاری با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری افزود: منافع ما در دریا راهبردی و کلان است و باید برای به‌دست آوردن منابع آن تلاش کنیم که می‌توان در بحث استفاده از انرژی، مواد غذایی، تجارت دریایی، گردشگری و امنیت از آن به خوبی بهره برد.

وی در ادامه سواحل مکران را مهم‌ترین سواحل برای استفاده از دریاهای آزاد و ثروت دریایی دانست و گفت: گذشته از اهمیت خلیج فارس و تنگه هرمز، با بهره‌گیری از سواحل مکران به دلیل مشرف بودن به اقیانوس و دریاهای آزاد می‌توان تا قطب جنوب دریانوردی کرد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان این‌که استعمار و استکبار سالیان زیادی ما را از دریا دور کردند و ما عقب‌ماندگی‌های زیادی در دریا داریم، اظهار داشت: کشور ما بهترین شرایط ساحل را دارد و ما می‌توانیم بهترین بنادر دنیا را داشته یاشیم.

وی همچنین در بحث دزدان دریایی گفت: دزدان دریایی اقتصاد کشورها را تحت‌تاثیر قرار داده‌اند که نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در برقراری امنیت به‌طور مستمر حضور فعال داشته است و اگر امروز می‌بینیم خبری از پدیده شوم دزدان دریایی نیست به‌دلیل حضور قاطع و قدرتمند نیروی دریایی است.

سیاری ادامه داد: پیشرفت سواحل مکران برای منطقه خاصی نیست و برای کشور و مردم است. اما همه این پیشرفت‌ها در سایه امنیت صورت می‌گیرد و نیاز به اقندار دریایی دارد که باید نیروی دریایی را محوریت امنیت در آب‌های آزاد بدانیم و همه به آن کمک کرده و همکاری لازم را با آن داشته باشیم.

وی تاکید کرد: فرهنگ‌سازی دریا و شناخت سواحل ایران باید از پایین‌ترین مقاطع تحصیلی آغاز شود. فرزندان ما باید به اهمیت دریا پی ببرند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در پایان خطاب به پژوهشگران و نویسندگان گفت: باید از هنر شما استفاده شود و شما قطعا در این کار موفق خواهید شد چرا که خواست مقام معظم رهبری است و باعث پیشرفت کشور عزیزمان ایران خواهد بود.

مهدی قزلی مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان نیز در ابتدای این جلسه گفت: مکران یک مکان استراتژیکی برای ایران است. اگر این سواحل را توسعه بدهیم می‌توانیم مبادلات خودمان را از مکران انجام دهیم و همچنین ارتباط تجاری و اقتصادی ما با دنیا آسان‌تر خواهد شد.

وی افزود: امیدوارم حضور نیروی دریایی ارتش در منطقه مکران و آب‌های آزاد رسانه‌ای‌تر شود.

این جلسه با حضور و سخنرانی امیر دریادار سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، حجت‌الاسلام روشندل، ریاست اداره عقیدتی سیاسی ارتش، سیدمهرداد آل‌احمد ریس دفتر پژوهش‌های نظری و راهبردی ارتش جمهوری اسلامی، مهدی قزلی مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی و فرهیختگان عرصه ادب و ادبیات و جبهه فرهنگی و با هدف گفتمان‌سازی و تولید ادبیات با عنوان مکران برگزار شد.

نویسندگان و پژوهشگران همچنین از منطقه آزاد چابهار، دریانوردی، دیدار از جاسک، بندرعباس و جزیره قشم نیز بازدید خواهند داشت.

کد خبر 274317

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha