همشهری آنلاین: فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه این نیرو توانمندی های خود را برای حضور در آب های آزاد و بین المللی نشان داده گفت: نیروی دریایی با حضور خود در دریاهای مختلف اقتدار نظام اسلامی را به نمایش می گذارد.

حبیب الله سیاری

امیر دریادار«حبیب الله سیاری» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار دفاعی ایرنا، افزود: حضور ناو گروه های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دریاهای مختلف همواره براساس قوانین و مقررات بین المللی انجام شده و می شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: همانطور که همه کشورها در دریاهای آزاد حضور دارند ما نیز می توانیم حضور داشته باشیم و براین اساس هر جا آب های آزاد و بین المللی است، حق ما هم هست که در آنجا حضور داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که خدمات رسانی نیروی دریایی ارتش به شناورهای ایرانی و خارجی در آب های آزاد و بین المللی چگونه انجام می شود، گفت: خدمات رسانی در دریاهای آزاد تابع قوانین و مقررات خاص خودش است، یعنی وقتی ناوی از ارتش جمهوری اسلامی ایران در دریاهای یادشده مشغول دریانوردی است، می تواند هنگام وقوع حادثه برای سایر شناورها و کشتی های عبوری در صورت دریافت درخواست کمک اضطراری از سوی آنها به کمکشان بشتابد.

امیرسیاری توضیح داد: نیروی دریایی ارتش در منطقه تنگه هرمز و شرق آن، دریای عمان و شمال اقیانوس هند مسوولیت انجام عملیات تجسس و نجات به شناورهای حادثه دیده و مضطر از انواع حوادث دریایی را به همراه کشورعمان برعهده دارد که در این راستا، سالیانه با برپایی تمرین های مشترک، آمادگی های خود را برای ارائه خدمات یادشده به شناورهای سبک، سنگین و تجاری حادثه دیده ارتقا و افزایش می دهیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: ما بارها این مطلب را عنوان کرده ایم که برای برقراری امنیت منطقه چه در ارتباط با دزدان دریایی و چه انجام عملیات تجسس و نجات دریایی این توانمندی را داریم که امنیت را برای منطقه و سایر کشورهای دنیا برقرار کنیم که این مهم نشان دهنده توانمندی های بی شمار نیروی دریایی راهبردی جمهوری اسلامی ایران است.

وی تاکید کرد: در سال 90 یا 91 یک کشتی تجاری با پرچم لیبریا در دریای عمان دچار آتش سوزی شد که با ارسال پیام اضطراری از سوی فرمانده این کشتی به مرکز ارائه خدمات تجسس و نجات دریایی مشخص شد که این کشتی پنج مصدوم بدحال دچار سوختگی شدید دارد، که بلافاصله یک فروند از بالگردهای آماده نیروی دریایی ارتش با هدایت امیر دریادار دوم «علیرضا نیری» برای ارائه خدمات نجات به مصدومان این کشتی به محل توقف آن اعزام شد.

امیر سیاری توضیح داد: با اعزام این بالگرد به محل حرکت این کشتی مشخص شد که این شناور یک کشتی تجاری و کانتینر بر است که کاپیتان بالگرد اعزامی به رغم نبود پد پروازی برای نشستن بالگرد بر روی کانتینرها فرود آمد و با انجام یک عملیات پیچیده نجات در دریا هر پنج مصدوم حادثه دیده را که در موتورخانه این شناور گرفتار شده بودند را برای دریافت خدمات تکمیلی درمانی به بیمارستانی در بندرعباس منتقل کرد.

وی گفت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در راستای وظایف انساندوستانه خود به عنوان یک نیروی ارزشی و ولایتمدار وظیفه خود می داند که به تمام شناورهای مضطر و قرار گرفته در وضعیت های اضطراری عمومی و پیچیده ناشی از وقوع انواع حوادث دریایی در منطقه تنگه هرمز و شرق آن، دریای عمان و شمال اقیانوس هند امدادرسانی کنند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه این خدمات عملیاتی و انساندوستانه فقط در خدمات تجسس و نجات دریایی خلاصه نمی شود، افزود: پرسنل شجاع نیروی دریایی بارها کشتی های تجاری و باری مختلف را از چنگال دزدان دریایی نجات داده اند که می توان در این رابطه به نجات یک فروند کشتی چینی که دزدان دریایی آن را به صورت کامل تصرف کرده بودند اشاره کرد، که این عملیات نجات با درخواست مساعدت دولت چین از مقامات کشورمان توسط نیروی دریایی انجام شد که این اقدام حمایتی ایران از کشتی چینی قدردانی این کشور را به همراه داشت.

وی گفت: این اقدامات انساندوستانه و خدمات رسانی توسط ناوگان مقتدر نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سایر آب های آزاد و بین المللی نیز انجام شده که می توان به حمایت، رها سازی و اسکورت کشتی ها و شناورهای سنگین و تجاری نزدیک به 25کشور خارجی در منطقه خلیج عدن اشاره کرد.

وی در پاسخ به این سووال که از ابتدای ماه جاری تاکنون چه تعداد عملیات نظامی علیه دزدان دریایی انجام شده است، افزود: فقط در هفته جاری سه مورد درگیری با دزدان دریایی توسط ناوگروه اعزامی ایران به آب های آزاد به ویژه دریای سرخ انجام شده که منجر به نجات چندین فروند کشتی متعلق به کشورمان از هجوم سازمان یافته دزدان دریایی شده است.

کد خبر 270770

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha