همشهری آنلاین: ۱۵ هزار زائر ایرانی حرم نبوی، پنج‌شنبه شب با حضور در فضای بین حرم نبوی و حرم بقیع، فرازهای دعای پرفیض کمیل را زمزمه کرده و دیده و دل به مظلومیت ائمه مظلوم بَقیع علیهم‌السلام می‌سپارند.

به گزارش خبرنگار همشهري آنلاين، اين اجتماع بزرگ 15 هزار نفري زائران ايراني حرم نبوي كه اولين گروه آنها در 14 شهريور ماه مهمان شهر پيامبر (ص) شده و تا روز پنج شنبه 20 شهريور ماه نيز وارد مدينه منوره مي‌شوند، حال و هواي ديگري به حج زائران كشورمان مي‌بخشد.    

مومناني كه همواره و هر كجا كه باشند، در دعاهايشان، اهل بيت عليهم‌السلام را شفيع خود قرار مي‌دهند، اين بار در جوار حرم شريف نبوي و مرقدهاي تابناك ائمه مظلوم بقيع عليهم‌السلام، مناجات عارفانه مولي‌الموحدين، حضرت علي عليه‌السلام را در كنار مضجع شريف نبوي زمزمه مي‌كنند.

اولين گروه زائران ايراني كه در عمليات حج 93 مدينه منوره را به سمت مكه مكرمه ترك مي‌كنند، روز جمعه يعني يك هفته پس از اقامت در شهر پيامبر (ص) و ساعاتي پس از شركت در مراسم معنوي دعاي كميل، با حضور در مسجد شجره، احرام بسته و براي انجام اعمال عمره تمتع عازم مكه مي‌شوند.    

هر ساله، دعاي كميل زائران ايراني در مدينه با هماهنگي مقامات عربستان سعودي و حضور پليس اين كشور برگزار مي‌شود و در طول برگزاري اين مراسم با شكوه، خيابان‌هاي اطراف مسجد النبي (ص) مسدود شده و تنها زائران ايراني اجازه حضور در محدوده محل برگزاري مراسم را دارند.

زائران ايراني در حج امسال چهار نوبت در بين‌الحرمين دعاي كميل گروهي مي‌خوانند كه دو مراسم آن با حضور زائران ايراني مدينه قبل در بين‌الحرمين برگزار مي‌شود و دو نوبت ديگر آن بعد از موسم حج و با حضور حجاج مدينه بعد، برپا مي‌شود؛ به طوري كه برگزاري مراسم دعاي كميل با حضور هزاران زائر ايراني در بين‌الحرمين، به گوشه‌اي به ياد ماندني و پاره‌اي از حج ايراني بدل شده است.

اجتماع بزرگ و صفوف به هم فشرده زائران ايران در مراسم پر فيض دعاي كميل در مدينه منوره كه هر ساله توسط نيروهاي انتظامي كشور ميزبان به طور رسمي و محسوس كنترل مي‌شود، به نحوي مايه حيرت زائران ساير كشورها مي‌شود كه زائران دلداده ديگر كشورها نيز دورادور اين مناجات ايرانيان را نظاره‌گر مي‌شوند اما پليس عربستان اجازه ورود آنها به جمع زائران ايراني را نمي‌دهند.

ايكنا درباره اين مراسم معنوي نوشت: مراسم دعاي كميل زائران ايراني در بين‌الحرمين در مدينه منوره، ساعت 22 به وقت عربستان و ساعت 23:30 به وقت تهران در حدفاصل بین مرقد مطهر حضرت رسول (ص) و قبرستان بقیع ویژه زائران ایرانی برگزار می‌شود و پلیس عربستان از حضور زائران سایر کشورها در این مراسم ممانعت می‌کند.

قرائت قرآن ابتدای مراسم توسط سعید طوسی‎ و مداحی آن نیز توسط مداحان اهل بیت (ع) حیدرزاده و رمضان‍‌پور انجام خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی قاضی‌عسکر نماینده ولی‌فقیه و سرپرست حجاج ايراني، سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت، حسین صادقی سفیر ایران در عربستان حضور پيدا مي‌كنند.

کد خبر 271560

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha