نخستین گروه از زائران ایرانی خانه خدا ساعت ۸:۳۰ بامداد روز گذشته از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) عازم مدینه منوره شدند.

نخستین زائران ایرانی عازم خانه خدا شدند

صبح جمعه پاركينگ شماره 3 فرودگاه بين‌المللي امام خميني‌(ره) و سالن ترمينال حجاج ميزبان زائراني بود كه سال‌هاي بسياري براي رسيدن اين لحظه صبر كرده بودند. پس از اين و تا 6مهر 449كاروان ديگر به عربستان اعزام خواهند شد تا 64هزار و 200ايراني حاجي شوند. مهم‌ترين تفاوت حج امسال براي زائران تهراني و 6استان مجاور، اعزام براي نخستين بار از فرودگاه بين‌المللي امام خميني است.

مديركل حج استان تهران گفت: به‌منظور به‌حداقل‌رساندن كاستي‌ها و افزايش خدمات، تحويل بار جلوي در منازل صورت مي‌گيرد. حجت‌الاسلام رحماني در توضيح اين طرح گفت: پس از اينكه بار زائران از هواپيماها پياده شد سازمان پست آنها را تحويل مي‌گيرد و طي قراردادي كه منعقد شده موظف هستند ظرف 24ساعت آنها را به زائران تحويل دهند. وي همچنين با اشاره به اجراي برنامه‌هاي جديد در فرودگاه بين‌المللي امام خميني(ره) افزود: به‌دليل جلوگيري از ازدحام جمعيت در فرودگاه بدرقه‌كنندگان در مقابل مساجد محل يا همان نقطه‌اي كه مدير كاروان تعيين مي‌كند مي‌توانند براي بدرقه زائران خود حضور پيدا كنند، اما اگر بدرقه‌كنندگان تا فرودگاه زائران را همراهي كنند بايد توجه داشته باشند كه بيشتر از منطقه ورودي پاركينگ اجازه وارد شدن به فرودگاه را ندارند لذا بهتر است در محله خود مراسم بدرقه را انجام دهند. همچنين 48ساعت قبل از پرواز گذرنامه‌ها از زائران گرفته مي‌شود تا كارهاي مربوط به آنان انجام شود تا وقت زائران در فرودگاه گرفته نشود. علاوه بر اين زائران از يك ترمينال اختصاصي استفاده مي‌كنند و در كمترين زمان ممكن كار پذيرش آنها بدون هيچ مشكلي انجام مي‌شود.

تكرار چند توصيه

حجت‌الاسلام والمسلمين سيدعلي قاضي‌عسگر نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت كه در مراسم بدرقه اين زائران شركت كرده بود يك‌بار ديگر از آنها خواست به قوانين كشور ميزبان احترام بگذارند و در مورد اختلافات فرقه‌اي حساس باشند.

او يك‌بار ديگر به زائران درباره كنترل بيماري كرونا و ابولا اطمينان خاطر داد و گفت: مشكل خاصي در مورد اين بيماري‌ها در عربستان نيست. خوشبختانه عوارضي هم كه وجودداشته تا‌كنون برطرف شده است.

رئيس مركز مديريت بيماري‌هاي واگيردار وزارت بهداشت نيز احتمال ابتلاي زائران ايراني در عربستان به «ابولا» را ضعيف دانست اما آن را رد نكرد و گفت:از 2دهه پيش حجاج ملزم به تزريق واكسن 4ظرفيتي مننژيت براي ورود به عربستان شده‌اند. اما از آنجايي كه ايام حج شرايط ويژه خود را دارد و با توجه به تعداد بسيار زياد حجاج در شهرهاي مكه، مدينه و جده، شرايط و امكانات بهداشتي در حد قابل انتظار نيست در نتيجه احتمال ابتلا به اين بيماري را نمي‌توان دور از انتظار دانست. به همين دليل توصيه مي‌شود زائران نكات بهداشتي به‌خصوص شست‌وشوي دست و رعايت آداب تنفسي هنگام عطسه و سرفه را درنظر داشته باشند و به توصيه‌هاي ماموران بهداشتي در ايام حج توجه كنند.

نگراني‌ها درمورد ويروس ابولا به اين دليل است كه هنوز هيچ واكسن و دارويي براي پيشگيري و درمان آن در دسترس نيست. پزشكان مي‌گويند بيماران تنفسي مزمن و بيماران قلبي، مبتلايان به اختلالات كليوي و كبدي بايد در اين‌باره بيشتر احتياط كنند.رئيس سازمان حج و زيارت نيز همزمان با اعزام نخستين كاروان زائران ايراني با تأكيد بر اينكه در موسم حج امسال هيچ سهميه‌اي بابت هنرمندان درنظر گرفته نشده، گفت: به‌گونه‌اي برنامه‌ريزي شده تا زائراني كه بيش از 10سال در صف انتظار حضور داشتند بتوانند در موسم حج امسال شركت كنند. تنها سهميه حج امسال به خانواده شهدا، جانبازان و ايثارگران تعلق دارد. بازگشت زائران ايراني از 17مهر آغاز شده و پرونده حج امسال كه با شعار «حج، معنويت، خودباوري و اتحاداسلامي» برگزار مي‌شود با برگشت آخرين پرواز در ششم آبان‌ماه بسته خواهد شد.

چند نكته درباره حج امسال

عربستان امسال نيز به‌دليل اجراي طرح توسعه مسجد الحرام ميزبان زائران كمتري خواهد بود. تعداد زائران حج امسال به اندازه سال گذشته يعني يك ميليون و ۹۸۰هزار نفر باقي مي‌ماند. شركت هواپيمايي عربستان اعلام كرده از حضور زنان كمتر از 45سال بدون محارم در سرزمين وحي در حج تمتع و عمره مفرده جلوگيري مي‌شود و شركت‌هاي هواپيمايي كه اقدام به انتقال زنان بدون محارم در موسم حج كنند، جريمه خواهند شد.

براساس اعلام مديركل آموزش بعثه مقام معظم رهبري براي نخستين بار امسال يك نفر به‌عنوان مسئول فرهنگي در كاروان‌هاي حج تمتع خدمات لازم را به زائران ارائه مي‌دهد و به ازاي هر 300زائر يك مسئول فرهنگي در هتل‌ها مستقر مي‌شود.

بنياد شهيد نيز از اعزام نخستين كاروان ويژه جانبازان قطع نخاع به مدينه منوره در هجدهم شهريور‌ماه خبر داد. اين كاروان متشكل از 40جانباز ويلچري، همسران آنها و يك نفر همراه محرم براي انجام مناسك حج در سرزمين وحي است.

 

کد خبر 271027

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha