همشهری آنلاین: پس از کش‌ و قوس‌های فراوان بر سر نحوه خدمت‌رسانی پزشکی به زائران حج تمتع، از طریق «پزشک کاروان» یا «پزشکان مجموعه»، بالاخره در حج تمتع سال ۹۳، کارگزاران حج، بنا را بر اجرای تلفیقی از این شیوه‌ها گذاشتند.

به گزارش خبرنگار همشهري آنلاين، خدمت‌رساني پزشكي به حجاج ايراني كه تا قبل از حج سال 92، در قالب حضور پزشك در كاروان‌ها و همچنين توسط پزشكان مستقر در درمانگاه‌هاي ايراني مدينه و مكه صورت مي‌گرفت، در سال 92 يك تغيير اساسي پيدا كرد؛ به گونه‌اي كه پزشكان كاروان‌ها حذف و طرح پزشك مجموعه اجرايي شد.

طرح «پزشك مجموعه» نوع جديدي از خدمت‌رساني پزشكي به زائران در قالب ايجاد مطب در اقامتگاه‌هاي محل اسكان زائران ايراني بود كه هم از سوي زائران و هم از سوي پزشكان مجموعه‌ها مورد انتقاد قرار مي‌گرفت؛ با وجود اينكه مزيت‌هايي نيز داشت.

 يكي از جدي‌ترين انتقادات به طرح «پزشك مجموعه» اين بود كه پزشكان مجموعه‌ها به سابقه معاينات پيش از اعزام زائران دسترسي نداشتند و به همين جهت در تجويز براي زائراني كه دچار بيماري و نارسايي مي‌شدند به مشكل بر‌خورد مي‌كردند.

در طرح پزشك مجموعه، اينگونه برنامه‌ريزي شده بود كه هر پزشك مجموعه، 8 ساعت شيفت دهد، 8 ساعت ‌گوش به زنگ باشد و 8 ساعت هم در دسترس باشد؛ بنابراين چند پزشك يك مجموعه علاوه بر اينكه به استراحت و زيارت مي‌رسيدند، دائماً هم آماده بوده و زائر همواره در اقامتگاه محل استقرار خود به پزشك دسترسي داشت و حتي يك دقيقه هم بدون خدمات پزشكي نمي‌ماند.

 اين درحاليست كه در طرح پزشك كاروان، يك پزشك براي يك كاروان فعاليت مي‌كرد و به طور شبانه‌روزي بايد آماده مي‌بود و پزشك ديگري نبود كه جايگزين وي شود.

پس از كش‌ و قوس‌هاي فراوان بر سر نحوه خدمت‌رساني پزشكي به زائران حج تمتع، از طريق «پزشك كاروان» يا «پزشكان مجموعه»، بالاخره در حج تمتع سال 93 (1435 هجری قمری)، كارگزاران حج، بنا را بر اجراي تلفيقي از اين شيوه‌ها گذاشتند.

دكتر سيدعلي مرعشي، رييس مركز هئيت پزشكي حج و زيارت جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران در گفت‌وگو با پايگاه اطلاع رساني حج درباره روش خدمت رساني به زائران در حج 93، از حضور پزشكان در كاروان‌ها خبر داد و گفت: همراه هر كاروان از زائران ايراني، يك پزشك حضور دارد تا حجاج با آرامش بتوانند به اعمال و مناسك خود بپردازند، بنابراين در خصوص مسائل پزشكي زائران جاي هيچ گونه نگراني وجود ندارد.

وي افزود: با استقرار زائران ايراني در محل اقامت‌شان در مدينه منوره، به ازاي هر ۷۰۰ زائر در هتل‌ها، يك پزشك به صورت هشت ساعته حضور خواهد داشت.

رييس مركز هئيت پزشكي حج و زيارت جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران همچنين درباره درمانگاه‌ها و بيمارستان‌هاي ويژه زائران ايراني در مدينه منوره و مكه مكرمه نيز گفت: يكي از بيمارستان‌هاي مجهز از سوي هيئت پزشكي جمعيت هلال احمر در مدينه منوره راه‌اندازي شده و تمامي بخش‌هاي اين بيمارستان از جمله آزمايشگاه، اورژانس، راديولوژي و غيره فعاليت خود را آغاز كرده‌اند.

مرعشي ادامه داد: همزمان با اعزام زائران كشورمان، تيمي از پزشكان، متخصصان و كادر درماني عازم مدينه منوره شدند كه با افزايش تعداد زائران تعداد پرسنل پزشكي نيز در سرزمين وحي افزايش خواهد يافت.

وي همچنين از ايجاد دو درمانگاه تخصصي ويژه بانوان زائر در مدينه منوره خبر داد و در خصوص فعاليت‌هاي مركز پزشكي در مكه مكرمه گفت: طي چند روز آينده و قبل از حضور زائران كشورمان در مكه مكرمه، تيم پزشكي در اين شهر مقدس حضور خواهند يافت و درمانگاه‌ها و مراكز پزشكي را در مكه مكرمه راه‌اندازي خواهند كرد.

مرعشي، همچنين از راه‌اندازي يك بيمارستان اختصاصي ويژه زائران كشورمان در مكه مكرمه خبر داد.

کد خبر 271098

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha