یکشنبه ۳۱ تیر ۱۳۸۶ - ۱۱:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: انتحابات پارلمانی ترکیه از ساعات اولیه صبح روز یکشنبه 22 ژوئیه آغاز شد.

به گزارش بی بی سی، حدود 42 میلیون رای دهنده، از میان نامزدهای 14 حزب رقیب، 550 نفر را برای حضور در پارلمان انتخاب می کنند. تمام پوسترهای تبلیغاتی بر اساس قانون انتخابات ترکیه، شنبه شب 21 ژوئیه از سطح شهرها جمع آوری شد.

هیاتی از مجمع پارلمانی شورای اروپا به ریاست "لوک وون دن برونده" نیز بر انتخابات ترکیه نظارت دارد. "برونده" گفت: حضور این هیات در صحنه انتخابات پارلمانی ترکیه، برای حصول اطمینان از برگزاری قانونی این انتخابات است.

این انتخابات به منظور حل بحرانی که بر سر مجموعه اصلاحات پیشنهادی دولت رجب طیب ادوغان در قانون اساسی ایجاد شده ، برگزار می‌شود.

از جمله این اصلاحات انتخاب مستقیم رییس جمهور توسط مردم است، در حالی که در حال حاضر پارلمان رییس جمهور را انتخاب می کند.

بحران زمانی ایجاد شد که حزب حاکم عدالت و توسعه، عبدالله گل وزیر خارجه را  برای احراز سمت ریاست جمهوری کاندیدا کرد.

ارتش و احزاب مخالف ادعا کردند که انتخاب عبدالله گل، نظام سکولار ترکیه را به خطر خواهد انداخت و با همین استدلال، مانع انجام رای گیری شدند.

دولت کنونی ترکیه به رغم ادعاهای احزاب سکولار این کشور که مدعی شده‌اند:حزب عدالت و توسعه قصد تهدید نظام سکولار ترکیه را دارد بر کارنامه موفق اقتصادی خود طی پنج سال اخیر تاکید کرده است.

حزب عدالت و توسعه همچنین موفق شده است طی دوران زمامداری خود بر ترکیه مذاکرات با اتحادیه اروپا جهت عضویت این کشور در این اتحادیه را آغاز کند.

کد خبر 27156

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز