دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۵:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: دور اول انتخابات ریاست جمهوری ترکیه عصر دوشنبه 29 مرداد در جلسه عمومی مجلس این کشور برگزارشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این انتخابات که هنوز نتایج آن اعلام نشده است، عبدالله گل از حزب حاکم عدالت و توسعه، "صباح الدین چاکماک اوغلو از حزب حرکت ملی و حسین تیفون ایگلی از حزب "دموکرات چپ نامزد شده‌اند.

بنا بر این گزارش بعید به نظر می‌رسد که هیچ‌کدام از نامزدها بتوانند در این دور آرای لازم برای احراز پست ریاست جمهوری را بدست آورند.

طبق قانون اساسی ترکیه در دور اول و دوم نامزدی پیروز است که 367 رای نمایندگان را کسب کند اما به نظر نمی‌رسد کههیچ‌کدام از این احزاب و ائتلاف‌های آنها بتوانند چنین آرایی را کسب کنند.

در دور سوم و چهارم نامزدی که 276 رای را کسب کند، پیروز این رقابت خواهد بود.
در حال حاضر حزب حاکم عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان از مجموع ‪ ۵۵۰‬کرسی مجلس، ‪ ۳۴۱‬کرسی را در اختیار دارد. حزب حرکت ملی ‪ ۷۰‬کرسی و حزب دموکرات چپ نیز ‪ ۱۳‬کرسی دارند.

حزب مخالف جمهوری خواه خلق نیز، با داشتن ‪ ۹۹‬کرسی نمایندگی در اعتراض به نامزدی عبدالله گل، حضور در جلسه و شرکت در رای گیری برای ریاست جمهوری را تحریم کرده است.

قرار است که در صورت انتخاب نشدن رئیس جمهور در دور اول انتخابات، دور دوم روز جمعه آینده، دور سوم روز سه شنبه آینده و دور چهارم در دهم شهریور ماه برگزار شود. بر‌آوردها نشان می‌دهد که عبدالله گل در دور سوم رای لازم برای تصدی مقام ریاست‌جمهوری ترکیه را بدست خواهد آورد.

کد خبر 29403

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز