چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۳:۱۳
۰ نفر

آتیل کوتوگلو، از طراحان معروف لباس در ترکیه می‌گوید از او خواسته شده پوشش جدیدی برای خیرالنسا گل، همسر عبدالله گل، طراحی کند.

عبدالله گل کاندیدای مقام ریاست جمهوری ترکیه است که البته در دور اول رأی‌گیری در پارلمان ترکیه اکثریت لازم را برای این سمت به دست نیاورد. اما پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که در دور بعدی این رأی‌گیری در روز جمعه او به این سمت انتخاب شود.

در صورت انتخاب او به این سمت، خیرالنسا گل بانوی اول ترکیه خواهد شد. این عنوان برای خانم گل خالی از دردسر نخواهد بود.

شبکه خبری بی‌بی‌سی در گزارشی به نقل از کوتوگلو، طراح لباس ترک که در وین اقامت دارد نوشت، او قصد دارد با طرح‌هایش برای لباس و پوشش خانم گل انقلاب کوچکی در نحوه پوشش ایجاد کند. او گفته است که طراحی جدید با حفظ روسری و پوشش کامل، چهره خانم گل را کاملاً مدرن خواهد کرد.

بیش از نیمی از زنان ترکیه محجبه هستند و این در حالی است که بر اساس قوانین سکولار این کشور ورود زنان محجبه به ساختمان‌های دولتی ترکیه ممنوع است. با رئیس جمهور ‌شدن گل، همسر محجبه او باید مرتباً در ساختمان‌های دولتی رفت و آمد کند، که این مسئله جدال سیاسی پردامنه‌ای را در ترکیه ایجاد کرده است.

مخالفان گل او را متهم می‌کنند که قصد دارد مخفیانه و به‌تدریج حکومت این کشور را اسلامی‌ کند. آقای گل و حزب عدالت و توسعه همواره این اتهام را رد کرده و خود را به قانون اساسی سکولار ترکیه پایبند اعلام کرده‌اند.

در ترکیه رئیس جمهور فرمانده نیروهای مسلح است و در نصب و عزل بسیاری از فرماندهان رده بالای ارتش نفوذ دارد. اما ارتش قدرتمند ترکیه که به‌طور سنتی هوادار بنیان‌های سکولار قانون اساسی است، مخالفت خود را آشکارا با فعالیت‌های اسلامی ‌و روسری اعلام کرده است.

کوتوگلو که قرار است پوشش جدید خانم گل را طراحی کند اولین بار خیرالنسا گل را حدود چهار سال پیش و در یک نمایش مد در نیویورک ملاقات کرده است و می‌داند که خانم گل طرفدار طرح‌های اوست.

به گفته کوتوگلو، چند هفته پیش یعنی بعد از مشخص شدن پیروزی حزب عدالت و توسعه در انتخابات ترکیه، به او مأموریت داده شده که «ظاهر خانم گل را مدرن کند و چند طرح جدید برای روسری او بزند.»

آتیل کوتوگلو به بی بی سی گفت: «من پیش از این روی چندین طرح جدید کار کرده‌ام و تا به حال حدود 20 طرح اولیه زده‌ام.» او در ادامه سخنانش گفت، قطعاً حساسیت و اهمیت شغل و جایگاه خانم گل بسیار در این طراحی تاثیرگذار است. جایگاه خانم گل موجب می‌شود تا طراحی پوششی ساده برای او در نظر گرفته شود.

یک تیم طراحی لباس ترک در این کار با کوتوگلو همکاری می‌کنند. یکی از مهم‌ترین بخش‌های این طراحی جدید و تغییر ظاهر خانم گل، به‌روز کردن روسری او است؛ روسری‌ای که خانم گل مدت‌ها برای به‌دست آوردن حق پوشیدن آن جنگیده است.

در سال‌های گذشته محجبه بودن همسران عبدالله گل و رجب طیب اردوغان، وزیر خارجه و نخست وزیر ترکیه، دردسرهایی برای حضور آنها در مهمانی‌های رسمی ‌دولتی به‌وجود آورده بود که در همه موارد به عدم حضور آنها در مراسمی‌ که در مکان‌های دولتی، از جمله کاخ ریاست جمهوری برگزار می‌شود، منجر شد.

احمد نجدت سزر رئیس جمهور پیشین ترکیه از مخالفان سرسخت حضور خانم‌های محجبه در مکان‌های عمومی است.

کوتوگلو روسری را در حال حاضر رایج‌ترین پوشش زنان ترک می‌داند. او قصد دارد با طراحی چند مدل برای مثلاً گره زدن روسری کارش را در داخل ترکیه هم رونق دهد.

او می‌گوید، اگر این طرح‌های جدید به او بیاید و اگر او یک بانوی اول موفق و فعال باشد، ظاهر او می‌تواند امواج بزرگی در سراسر دنیا ایجاد کند. من به این مسئله باور دارم.

روشن شدن نتیجه رأی‌گیری در پارلمان ترکیه و تکیه زدن عبدالله گل بر جایگاه ریاست جمهوری این کشور سرنوشت بسیاری از موضوعات مورد کشمکش در منطقه و جهان را روشن می‌کند.

کد خبر 29605

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز