همشهری آنلاین: عدم موفقیت وزیرخارجه ترکیه باری کسب آرای لازم جهت تصدی پست ریاست جمهوی، انتخابات را به دور سوم کشاند

به گزارش رویترز، عبد‌الله گل وزیر خارجه کنونی فعلی ترکیه که از سوی حزب  عدالت و توسعه نامزد پست ریاست جمهوری این کشور است، امروز (جمعه 2 شهریور) نتوانست رای لازم برای تصدی این پست را از مجلس اخذ کند.

بنا بر قانون اساسی ترکیه اگر نامزد ریاست جمهوری طی دو مرحله رای گیری در مجلس نتواند حد نصاب لازم را کسب کند، در مرحله سوم نامزدی که بیشترین رای را اخذ کند، رئیس‌جمهور خواهد شد.

از پیش معلوم بود که این انتخابات به دور سوم خواهدکشید. انتظار می رود که " عبدالله گل" به عنوان نامزد حزب عدالت و توسعه در دور سوم رای گیری پارلمان ترکیه در 28 آگوست ( 6 شهریورماه) رای کافی را به دست آورد.

انتخابات ریاست جمهوری درترکیه درچهار دور برگزار می‌شود که در دورهای اول و دوم نامزدهای ریاست جمهوری برای احراز این مقام به کسب ‪ ۳۶۷‬رای موافق و در دورهای سوم و چهارم به کسب ‪ ۲۷۶‬رای موافق نیاز دارند.

عبدالله گل نامزد حزب عدالت وتوسعه دردور اول انتخابات ریاست جمهوری ترکیه  تنها 341 رای از مجموع 550 رای پارلمان را بدست آورد که این میزان 26 رای کمتر از حد نصاب اکثریت دو سوم مورد نیاز  برای انتخاب شدن بود. [جزئیات بیشتر]

کد خبر 29732

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز