همشهری آنلاین: مردم ترکیه با شرکت در همه‌پرسی نظر خود را در مورد نحوه انتخاب رئیس‌جمهور در این کشور اعلام می‌کنند.

به گزارش رویترز در همه پرسی روزیکشنبه(29 مهر) که به پیشنهاد حزب اعتدال و توسعه برگزار شده است مردم ترکیه درباره این که رئیس جمهوری‌های آتی این کشور باید از طریق رای مستقیم انتخاب شوند یا از سوی پارلمان، نظر می‌دهند
    
حزب حاکم اعتدال و توسعه ،به رهبری رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه از مردم خواسته است  که از تغییرات حمایت کنند اردوغان اعلام  کرد این امر به تقویت دموکراسی و مسئولیت‌پذیری در این کشور اسلامی سکولار منجر شود که خواستار پیوستن به اتحادیه اروپا است.

عبدالله گل، رئیس جمهوری ترکیه نیز خواهان رای مثبت مردم در این همه‌پرسی شد.

وی در بیانیه‌ای که اول هفته جاری صادر کرد از ترک‌ها خواست در این رای‌گیری شرکت فعال داشته باشند.

به گزارش فارس در بیانیه گل آمده است:‌ من این همه‌پرسی را برای کشور و دموکراسی مهم فرض می‌کنم. مردم ما باید در همه‌پرسی شرکت کرده و اولویت‌های خود را در تغییرات مربوط به قانون اساسی بیان کنند.

انتظار می‌رود مردم ترکیه به این امر رای مثبت دهند و در صورتی که این امر پیش آید جانشین گل در انتخابات 2014 انتخاب خواهد شد.

از دیگر تغییرات مورد نظر کاهش دوره ریاست جمهوری ترکیه به پنج سال است که برای یک دوره پنج ساله دوم قابل تمدید خواهد بود. کاهش دوره نمایندگی مجلس از پنج سال به 4 سال از دیگر موارد مندرج در این همه‌پرسی است.

هم‌اکنون رئیس جمهوری ترکیه تنها می‌تواند در یک دوره هفت ساله رئیس باشد. این در حالی است که حزب اصلی مخالف دولت از مردم خواسته به این امر رای منفی بدهند چرا که این امر توازن قانونی در ترکیه را برهم خواهد زد.

42 میلیون و 600 هزار نفر در ترکیه واجد شرایط رای هستند و این همه‌پرسی پنجمین همه‌پرسی در تاریخ ترکیه به شمار می‌رود.

کد خبر 34531

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز