یکشنبه ۴ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: براساس متن پیشنهادی قانون اساسی جدید ترکیه پوشش حجاب و تدریس زبان کردی در این کشور مجاز می‌شود.

براساس متن پیشنهادی قانون اساسی جدید ترکیه پوشش حجاب و تدریس زبان کردی در این کشور مجاز می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی المحیط، ارگون اوزبودون، رییس کمیته‌ تدوین قانون اساسی جدید ترکیه اعلام کرد: ‌قید و بندهای اعمال شده در قانون اساسی جدید به ویژه درخصوص پوشش حجاب برای دانشجویان دانشگاه‌ها و همچنین آموزش زبان کردی در این کشور کاهش یافته است.

وی افزود: براساس قانون اساسی جدید، دیگر زبان‌ها از جمله زبان کردی نیز می‌تواند در مدارس ترکیه به عنوان زبان اختیاری دانش‌آموزان تدریس شود. اما زبان ترکی که زبان مادری محسوب می‌شود به عنوان زبان دروس رسمی و ویژه در تمامی مدارس تدریس خواهد شد.

وی همچنین به دیگر تغییر اساسی و ریشه‌ای در قانون اساسی ترکیه اشاره کرده و افزود: براساس این قانون دانشجویان دانشگاه‌ها می‌توانند از پوشش حجاب استفاده کنند.

رییس کمیته‌ تدوین قانون اساسی ترکیه همچنین تصریح کرد براساس قانون جدید، رییس‌جمهور نیز اختیار آن را دارد تا در بسیاری از زمینه‌ها تغییراتی را در قانون اساسی به وجود آورد که یکی از این تغییرات می‌تواند عدم محرومیت دانشجویان محجبه از تحصیل در دانشگاه‌ها باشد.

از سوی دیگر منابع حزب عدالت و توسعه ترکیه اعلام کردند برنامه‌ دولت جدید این کشور به ریاست رجب طیب اردوغان به شکل اساسی در محور اصلاحات هدفمند جهت تحکیم و فعال‌ساختن طرح‌های اجتماعی و همچنین تحکیم مفاهیم دموکراسی و حقوق و آزادی‌های فردی استوار است.

کد خبر 29919

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز