چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۹:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: رجب طیب اردوغان قصد دارد ممنوعیت استفاده از روسری در دانشگاه‌های ترکیه را لغو کند.

خبرگزاری اتریش از آنکارا گزارش داد، نخست‌وزیر ترکیه در مصاحبه‌ای که در شماره امروز چهارشنبه 28 شهریور روزنامه فایننشیال تایمز منتشر شد، گفت: «حق مدارج عالی‌تر تحصیلی نباید به واسطه پوشش دوشیزگان محدود شود.»

اردوغان که حزب AKP وی در انتخابات پارلمانی ماه ژوئیه به پیروزی رسید، با بیان اینکه در کشورهای غربی داشتن روسری مشکل محسوب نمی‌شود، افزود: «این بالاترین وظیفه سیاسی است که باید به حل این مشکل بپردازیم.»

آن گونه که رسانه‌های ترکیه گزارش دادند، حزب حاکم عدالت و توسعه که اردوغان ریاست آن را بر عهده دارد، سه‌شنبه شب پس از نشستی هفت ساعته در آنکارا تصمیم گرفت لایحه‌ای را در این باره برای درج در قانون اساسی این کشور تنظیم کند.

بر اساس گزارشی که سی.ان.ان ترک پخش کرد، زنان جوان قادر خواهند بود بر خلاف روندی که تاکنون وجود داشته است با روسری هم بتوانند در دانشگاه حضور یابند. با این حال پوشش کامل بدن همچنان ممنوع خواهد بود.

 قانون اساسی جدید راه را برای تدریس دروس کردی در مدارس دولتی باز می‌گذارد. اردوغان قصد دارد امروز پیش‌نویس قانون اساسی پیشنهادی حزب خود را به صورت رسمی ارایه کند.

تنش‌ها
مساله روسری در ترکیه بسیار جنجال‌آفرین است زیرا مخالفان اردوغان در بحث پوشاندن سر، روسری را نشانه‌ای از اسلام سیاسی می‌بینند.

منتقدان وی، رفع ممنوعیت حجاب در دانشگاه‌ها را آغازی بر پایان عصر لائیسیته در سیستم حکومتی ترکیه قلمداد می‌کنند. با این حال حزب اردوغان می‌گوید روسری مساله‌ای شخصی برای زنان جوان است که باید محترم شمرده شود.

با این وجود هنوز ممنوعیت حجاب در مدارس و نهادهای دولتی مانند پارلمان به قوت خود باقیست.

کد خبر 31860

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز