گروه سیاسی: دور دوم مذاکرات ایران و آمریکا درباره عراق احتمالاً دوشنبه اول مرداد در بغداد برگزار می‌شود.

پس از آنکه هفته گذشته منوچهر متکی، وزیر امور خارجه از قریب الوقوع بودن انجام دور دوم گفت‌وگوها خبر داد و روزنامه لس آنجلس تایمز به نقل از مقامات آمریکایی و خاورمیانه‌ای تأکید کرد که مذاکرات تا پایان هفته جاری انجام می‌شود، خبرنگار همشهری کسب اطلاع کرد این گفت‌وگوها پس از فراز و نشیب‌هایی که در مسیر ازسرگیری آن ایجاد شد، فردا در بغداد و در سطح سفیر برگزار می‌شود.

ترکیب هیأت مذاکره کننده ایران نیز احتمالاً تغییراتی نسبت به دور اول خواهد داشت، اما ریاست آنرا حسن کاظمی‌قمی، سفیر ایران در بغداد بر عهده دارد.

ایسنا هم گزارش داد مذاکرات ایران و آمریکا در اواسط یا اواخر هفته جاری در بغداد برگزار می‌شود.

منوچهر متکی پس از آنکه حضور ایران در این مذاکرات را به ارائه درخواست رسمی‌از جانب آمریکا منوط کرده بود، چهارشنبه گذشته در گفتگو با خبرنگاران تصریح کرد: واشنگتن درخواست خود از تهران را برای شرکت در دور دوم مذاکرات به‌صورت رسمی‌ارائه کرده است.

تأثیر عوامل جنبی

اما در این میان صاحبنظران و تحلیلگران بر لزوم نگاه جامع مذاکره‌کنندگان به مسائل گوناگون در عرصه سیاست خارجی ایران تأکید می‌کنند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس موضوعاتی مانند آزادی گروگان‌های ایرانی دربند آمریکا و موضوع هسته‌ای ایران و تأثیر مذاکرات بر آنها را مدنظر قرار داد و گفت: انتظار ما این است که آمریکایی‌ها برای آزادی 5 دیپلمات ایرانی اقدامی‌عملی انجام دهند، چرا که این حرکت می‌تواند به نتیجه بخش شدن دور دوم این گفت‌وگوها کمک کند.

علاء الدین بروجردی در گفت‌وگو با مهر درباره اینکه آیا تهران آزادی گروگان‌های اربیل را به عنوان پیش شرط انجام دور دوم گفت‌وگو با آمریکا مدنظر داشته است، تأکید کرد: بیان اینکه تهران آزادی گروگان‌های اربیل را به عنوان پیش شرط دور دوم گفت‌وگو با آمریکا مدنظر ندارد، فکر نمی‌کنم این دو موضوع ارتباطی به یکدیگر داشته باشند، اما آن چه انتظار ماست آزادی سریع‌تر این عزیزان توسط نیروهای آمریکایی است.

وی درباره احتمال تاثیر دومین دور مذاکرات ایران و آمریکا بر مسایل مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران هم گفت: در هر صورت موفق بودن این مذاکرات می‌تواند بر مسایل جنبی دیگر نیز تأثیرگذار باشد.

بروجردی ضمن استقبال از انجام دور دوم مذاکرات ایران و آمریکا درباره عراق تأکید کرد: با توجه به ارزش والایی که تهران برای دولت مالکی به عنوان نتیجه تلاش‌های گسترده و سرمایه گذاری عظیم ملت عراق و قانون اساسی آن کشور قائل است علیرغم آنکه مذاکره و برقراری رابطه با آمریکا را از خطوط قرمز خود می‌داند، اما با این حال و با توجه به اصرار دولتمردان عراقی اصل مذاکره با آمریکا را پذیرفته و فکر می‌کنم انجام چنین مذاکراتی برای تحقق اهداف مرتبط با حاکمیت ملی کنونی در عراق مفید باشد.

پس از پایان دور اول گفت‌وگوهای ایران و آمریکا که 7 خرداد برگزار شد، طرفین توافق کردند که دور بعدی را ظرف یک ماه برگزار کنند، اما بنا به دلایلی که محافل رسمی‌اشاره‌ای به آنها نکردند، انجام این دور از مذاکرات نزدیک به دو ماه پس از دور اول برگزار خواهد شد.

کد خبر 27119

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز