مجموع نظرات: ۰
شنبه ۳۰ تیر ۱۳۸۶ - ۱۹:۱۶
۰ نفر

گروه شهری: معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هشدار داد که حمل و نقل عمومی از اواسط شهریور ماه پاسخگوی افزایش تقاضای میلیونی سفرها‌ی درون شهری نیست و مسئولان از حالا به فکر چاره جویی باشند.

سید جعفر تشکری هاشمی با ژتشریح برنامه‌های این معاونت و وضعیت حمل و نقل عمومی تهران گفت: معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری در حال حاضر  تلاش خود را به توسعه سه بخش عمده حمل و نقل عمومی شامل: مترو به عنوان ستون فقرات حمل و نقل عمومی، اتوبوسرانی به عنوان شبکه انبوه‌برحمل ونقل و تاکسیرانی نیز به عنوان دیگر شبکه خدمات رسان به شهروندان معطوف کرده است.

وی افزود: مترو با  سه خط فعال و درحال کار، روزانه یک میلیون و 200 هزار مسافر را جابجا می کند ولی در صورت تامین اعتبارات و واگن های مورد نیاز، مجموع این خطوط ظرفیت جابجایی مسافر تا سقف 2 میلیون و 500 هزار نفر را  دارد.

معاون حمل و نقل شهرداری با اشاره به پیگیری‌های قبلی شهرداری در این زمینه  گفت: خرید قطارهای مورد نیاز به دلیل فراهم نشدن اعتبارات از سوی دولت با  تاخیر بیست و چند ماهه روبه روشده بود تا اینکه چندی قبل نیمی از پیش پرداخت خرید واگن‌ها از سوی دولت تامین و 5/7 میلیون از 15 میلیون یوروی مورد نیاز برای پیش پرداخت تامین شد و با توجه به اقدامات اخیر منتظر دستور مسئولان تبصره 13 برای دریافت 5/7 میلیون یوروی باقیمانده از پیش پرداخت اولیه به منظور انعقاد قرارداد هستیم.

وی کل مبلغ قرارداد خرید واگن‌های مورد نیاز مترو را 630 میلیون یورو عنوان کرد و در عین حال گفت: مترو نیازمند رویکردی جهشی است تا بتواند مرهمی بر آلام حمل و نقل عمومی تهران باشد.

وی با این حال با اشاره به وضعیت کنونی ناوگان اتوبوسرانی، توسعه و تجهیزآن را ضروری و در کوتاه‌مدت امکان‌پذیرتر دانست و گفت: شبکه اتوبوسرانی زودبازده است و به محض اینکه اراده ای برای توسعه وجود داشته باشد می‌توان در عرض چند ماه با تامین منابع ظرفیت شبکه را افزایش داد.

تشکری هاشمی افزود: در حال حاضر از 6 هزار اتوبوس فعال در تهران  حدود 2 هزار دستگاه آن بالای 7 سال عمر دارند  و مداوم به تعمیرات نیاز پیدا می کنند.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر هزار و 350 اتوبوس در پارکینگ ها وجود دارد اما این بدان معنا نیست که همه این اتوبوس ها قابلیت بازگشت به سیستم را دارند زیرا عمر مفید بیشتر آنها به پایان رسیده و باید از رده خارج شوند.

وی همچنین درباره اظهارات نماینده ویژه رئیس جمهور و رئیس ستاد تبصره 13 درباره ظرفیت جابه جایی مسافران توسط شرکت واحد اتوبوسرانی نیز گفت: ادعای رئیس ستاد تبصره 13  کاملا نادرست بوده و بر خلاف ادعای ایشان، متوسط جابه جایی روزانه مسافر توسط ناوگان  اتوبوسرانی حدود 3 و نیم میلیون نفر است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تاکید کرد: برخی مسئولین بهتر است به جای ارایه آمارهای مخدوش و غیر واقعی به دنبال انجام وظایف و پاسخگویی به عدم انجام تعهداتشان باشند.

وی گفت: از مسئولان تبصره 13 انتظار داریم به فکر افزایش ناوگان اتوبوسرانی تهران تا سقف 10 هزار و 500 دستگاه باشند، زیرا مهمترین مشکل  در حال حاضر کمبود ناوگان است.

به گفته وی هم اکنون نزدیک به 2 هزار و 500 دستگاه اتوبوس با سوخت سی ان جی، به دلیل خرابی  مکرر ایستگاههای سوخت و یا کمبود جایگاه سوخت با مشکل روبه رو هستند.

وی در باره وضعیت ناوگان تاکسیرانی نیز گفت : در بخش تاکسیرانی پیش بینی این بود که 7 هزار و 500 دستگاه تاکسی جدید در سال 85 و 86 وارد شبکه شود ولی این رقم به دلیل تعلل خودروسازان و مشکل تامین وام تبصره 13 از سوی بانکها،  تاکنون تنها برای یک هزار و 600 دستگاه محقق شده است.

وی در عین حال گفت: تهران به 100 هزار دستگاه تاکسی نیاز دارد ولی تامین 60 هزار کمبود تاکسی به یکباره شدنی نیست بلکه باید به تدریج  انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: در تلاشیم علاوه بر منابع داخلی در خصوص خودروهای خارجی تاکسی نیز کار کنیم که نخستین سری تاکسی‌های خارجی استاندارد تا پیش از مهر ماه وارد ناوگان حمل و نقل عمومی تهران می‌شود.

تشکری هاشمی در عین حال خاطرنشان کرد: ناگفته‌های بسیاری در زمینه حمل و نقل عمومی تهران وجود دارد و شهرداری تهران تلاش می‌کند با رایزنی با دستگاه‌های مربوطه نسبت به حل آنها اقدام کرده و این مسائل را به اذهان عمومی نکشاند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری با این حال تاکید کرد: سنجش پیامدهای سهمیه بندی بنزین و برآورد دقیق تر آن از نیمه دوم شهریور ماه یعنی با آغاز افزایش تقاضای سفر، به طور منطقی امکان پذیر است و در حال حاضر نمی‌توان قاطعانه در این مورد اظهار نظر کرد.

وی افزود: شهرداری تهران تا کنون با احداث منوریل موافقت نکرده است و در حال حاضر تنها بحث قطار هوایی در تهران مطرح است.

به گفته معاون شهردار طرح قطار هوایی در حال حاضر در دست بررسی است و تفاوت آن با منوریل در این است که در صورت نیاز و با توجه به شرایط زیست محیطی، خطوط در سه سطح زیر زمین، روی زمین و بالاتر از سطح زمین احداث خواهد شد.

براساس طرح های موجود احداث قطار هوایی تهران در 2 کریدور مورد بررسی قرار دارد که دور تادور تهران را فرا می گیرد و در واقع دسترسی حومه شهر را به مرکز آسان‌تر می‌کند.

وی تصریح کرد: البته احداث قطار هوایی نیز پس از انتخاب مشاور و تایید کارشناسان صورت خواهد گرفت.

کد خبر 27118

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز