جمعه ۱۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: نماز جمعه نیمه شهریور در تهران به امامت آیت‌الله سید احمد خاتمی برگزار شد.

احمد خاتمی آیت‌الله

به گزارش ایرنا، آیت الله سید احمد خاتمی در خطبه نخست نماز جمعه این هفته تهران که در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد در ادامه سلسله مباحث سبک زندگی در عرصه اجتماعی بر ضرورت حاکمیت فضای ارزش‌ها در جامعه اسلامی تاکید کرد.

وی همچنین از گروه‌های سیاسی خواست تا یکدیگر را به مهرورزی و رحمت توصیه کنند.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با قرائت آیه «تواصوا بالمرحمه» گفت: گروه‌های سیاسی باید مهرورزی سیاسی داشته باشند و از پرخاش کردن و تلاش برای بیرون راندن گروه‌های دیگر از صحن سیاسی جامعه خودداری کنند؛ چرا که این کار مخالف مرحمت است.

آیت الله خاتمی افزود: برای این که مهرورزی میان گروه‌های سیاسی شکل بگیرد چهار نسخه قرآنی و روایی وجود دارد که اولین نسخه آن است که همه گروه‌های سیاسی برادرانه باهم رفتار کنند و به گونه‌ای رفتار نکنند که رشته برادری بگسلد.

وی در ادامه وجود نقد در جامعه را ضروری دانست و اظهارداشت: گروه های سیاسی در نقدهای خود گفته را نقد کنند نه شخصیت طرف را و از طرف دیگر بایستی حرمت‌ها را حفظ کنند و مودبانه بگویند و بنویسند و همانگونه که امیرمومنان(ع) فرمود، اگر زیبا حرف بزنید، پاسخ زیبا می‌شنوید و گروه‌ها در ادبیات نقد یکدیگر، این حرمت‌ها را حفظ کنند.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: اگر دعواهای گروه‌ها پایان نداشته باشد، به «مراء» خواهد انجامید. یعنی این دعواها بگومگوهای بی ثمر را به دنبال خواهد داشت.

آیت الله خاتمی همچنین گفت: تمام گروه‌های داخل نظام، ولایت فقیه را پذیرفته‌اند و هنگامی که ایشان رهنمود و دستوری می‌دهند، تمکین در برابر این رهنمودها، سبب می‌شود مهرورزی و «تواصو بالمرحمه» شکل بگیرد.

وی یادآور شد: یک اصل مهم در سبک زندگی دینی در روابط اجتماعی همانگونه که قبلا گفته شد، عبارت از این است که بر‌اساس خدا باشد و اصل مهم دیگر آن است که مومنان فضای جامعه را فضای حاکمیت ارزش‌ها قرار دهند.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با تاکید بر لزوم فضاسازی در عرصه ارزش‌های دینی، افزود: این همان کاری است که پیامبران الهی انجام می‌دادند و آیه 25 سوره حدید اینگونه تعبیر می‌کند که فضایی ساخته شود که خود مردم عدالت محور و عدالت‌گرا شوند.

آیت الله خاتمی تصریح کرد: قرآن از این عنصر به تواصی تعبیر می‌کند، یعنی سفارش کردن به یکدیگر که در قرآن به سه امر تواصی شده است. اول مومنین، همدیگر را تواصی به حق می‌کنند. یعنی گسترده کردن فرهنگ حق مداری که عنوان بسیاری گسترده‌ای است.

وی به چند مصداق در این زمینه اشاره کرد و گفت: تواصی به حق یعنی تواصی مردم به مسئولان نظام و تواصی مسئولان نظام به یکدیگر به شایسته سالاری، یعنی بگویند ملاک خویش و قوم و همشهری و هم حزبی شما نباشد بلکه ملاکتان حق باشد، به عبارت دیگر ملاک شایسته سالاری و تقوا باشد و همچنین توانایی کار را داشته باشد.

آیت الله خاتمی افزود: مصداق دیگر است که در بیان و نوشته‌ها باید تواصی به حق باشد و این موضوع درباره رسانه‌های تصویری، شنیداری و مکتوب اهمیت دارد تا همدیگر را سفارش کنند.

وی همچنین از رسانه‌ها خواست واقعیت را منتشر کنند، بدانند دروغ در همه عرصه ها حرام است و حضرت علی(ع) فرمود که کسی که هرچه را شنید، منتشر می‌کند، دروغگو است ولو بگوید مطلع شدیم و گفته شده است و به نظر من گزینشی نوشتن و گزینشی گفتن به گونه‌ای که اول حرف یا آخر آن را حذف کنند تا نتیجه‌ای بگیرند، باطل است.

امام جمعه موقت تهران همچنین با توصیه به رعایت تقوا در همه شرایط افزود: در عرصه قضاوت‌ها چه در قضاوت در دادگاه و چه در قضاوت‌های عمومی باید مراقب گفتار خود باشیم که از حق بیرون نرویم.

آیت الله خاتمی یادآور شد: سفارش دیگر قرآن برای سبک زندگی در عرصه اجتماعی این است که همدیگر را به صبر و استقامت در دین سفارش و کسانی را که بی‌صبری می کنند، نصیحت کنیم.

وی همچنین گفت: در آلودگی‌های اجتماعی، دوستان بایستی مراقب همدیگر باشند و اگر روزی شما در عرصه سقوط به گناه افتادید، آنان شما را سفارش کنند و بی‌تفاوتی در برابر گناه کار دست انسان می‌دهد. چرا که پیامبر اکرم(ص) فرمود هر زمانی که امت من امر به معروف و نهی از منکر را ترک کردند، باید آماده بلای سخت باشند.

آیت الله سید احمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران با توصیه به تقوای نمازگزاران و خود، اظهار داشت: تقوا داشتن حتی در تولید علمی نیز تاثیر گذار است و خداوند به فهم و درک انسان می‌افزاید.

وی با اشاره به مناسبت‌های هفته آینده و دهه کرامت تصریح کرد: افتخار می‌کنیم که در ایران اسلامی محبت اهل بیت یک هنجار نهادینه است و هرکسی که در این کشور زندگی می‌کند ولو اینکه مسلمان نباشد به خاندان عصمت و طهارت ارادت دارد و در جهان، ارادت به اهل بیت یک هنجار بین‌المللی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به سالروز حادثه 17 شهریور، شهادت آیت الله مدنی، وفات آیت الله طالقانی و گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله حاج سید صابر جابری نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: وی به شدت ولایی بود و حرف رهبر معظم انقلاب را همیشه سر لوحه کارهای خود قرار می‌داد.

وی با اشاره به آغاز هفته حج گفت: حجاج بیت الله الحرام بدانند معمولا یک بار در عمر توفیق حج برایشان ایجاد می‌شود و از آن استفاده کنند و نکته دوم اینکه از این فرصت طلایی بهترین استفاده را کنید و از این فرصت که یک بار در عمر نصیب آدم می‌شود، بخصوص خانم‌ها با اجانب و بیگانگان در بازار چانه بزنند، این وهن است.

وی ادامه داد: زائران که به حج می‌روند نماینده مردم ایران هستند و در زمانی که دشمنان ایران علیه شیعه تبلیغات می‌کنند، فتوای مراجع را بشنوند و به نماز جماعت بروند.

وی با اشاره به هفته دولت، دیدار دولتمردان با رهبر معظم انقلاب در هفته گذشته را خاطر نشان کرد و گفت: ایشان در این دیدار سخنرانی بسیار جامعی داشتند که من اسمش را منشور دولتمردان دولت یازدهم می‌گذارم.

خاتمی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب خیلی منصفانه و عالمانه دولت را تحلیل و توصیف کردند؛ منصفانه یعنی خدمات دولت را بازگو کردند و فرمودند ایجاد آرامش روحی و روانی، کنترل تورم، تثبیت قیمت ارز، موضع خوب در برابر صهیونیست‌ها و آمریکا و طرح سلامت را گام‌های خوب و ارزشمند و ستودنی دولت یازدهم دانستند.

خاتمی ادامه داد: دیروز هم در دیداری که خبرگان رهبری با ایشان داشتند تصریح فرمودند که حمایت از قوای سه گانه لازم است و دلیل آن هم این است که اداره یک کشور 75 میلیونی کار آسانی نیست و باید کمک و تقویت بشوند تا بتوانند خدمت کنند.

وی با اشاره به 15 توصیه رهبر معظم انقلاب در جلسه با نمایندگان خبرگان رهبری تصریح کرد: دولت در برابر انتقادها آرام و با سعه صدر برخورد کند ؛ البته به منتقدان هم گفتند که لحن آنها منصفانه و بدون نیش زدن باشد.

امام جمعه موقت تهران درباره دیگر توصیه رهبر معظم انقلاب به دولت یازدهم اظهار داشت: نکته دیگری که ایشان فرمودند درباره مسئله فتنه و فتنه گران بود زیرا این موضوع از مسایل مهم و خطوط قرمز نظام است و باید وزرا بر اساس آنچه که در جلسه رای اعتماد خود با فاصله‌گیری با آن، تاکید کردند همچنان بر آن پایبند باشند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: با این مساله دیگر حجت تمام است و راز تاکید ایشان این است که مسئله فتنه دعوای شخصی نبود، بلکه چالش با اصل نظام اسلامی بود ولی راه برای توبه باز است و تا زمانی که لجاجت و اصرار می‌کنند، پست‌های کلیدی نباید در اختیار فتنه و فتنه‌گران باشد.

وی تاکید کرد: دیروز خبرگان رهبری دیدار با رهبر معظم انقلاب داشتند و ایشان در این دیدار سخنرانی جامعی از شرایط منطقه و جهان داشتند و به عنوان عضو مجلس خبرگان می‌خواهم بگویم که این اجلاس خبرگان آکنده بود از دغدغه‌های فرهنگی و نمایندگان مجلس نگرانی‌هایی در این زمینه داشتند و البته این نگرانی قابل حل است.

خاتمی ادامه داد: به صراحت می‌گویم کار فرهنگی فقط کار دولت نیست، بلکه حوزه‌های علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات، صداوسیما و رسانه‌ها هم مسئولند و باید وظیفه خود را انجام دهند.

وی گفت: اما آن مقداری که مربوط به دولت می‌شود این است که فضای پاک اینترنتی را در اختیار مردم و جوانان ما بگذارید؛ ما اصلا با فضای مجازی مخالف نیستیم زیرا این مخالفت معقول نیست ولی می‌گوییم وقتی گل به دست مردم می‌دهید، خارهای آن را جدا کنید وگرنه دست مردم را زخمی می‌کند.

کد خبر 270970

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha