گروه سیاسی: جنب و جوش در میان اصولگرایان برای رسیدن هرچه سریع‌تر به ائتلاف حداکثری در روزهای اخیر افزایش یافته است.

آنان اکنون به طور جدی به اتحاد می‌اندیشند و دو شورای حکمیت تشکیل داده‌اند اما باید منتظر ماند و دید که آیا  می‌توانند به این مهم نائل شوند.

با آنکه دو گروه 5 نفره متشکل از بزرگان اصولگرا برای حکمیت میان اصولگرایان در موارد اختلافی و 6 نفره جهت عملی کردن ائتلاف  با بررسی فهرست‌های پیشنهادی گروه های اصولگرا تشکیل شده‌اند اما  ظاهراً برخی گروه های اصولگرا از ورود به این ائتلاف بازمانده‌اند.

یکی از مهمترین این طیف‌ها که وارد ائتلاف اصولگرایان نشده‌اند، هواداران محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند که در مجلس هم فراکسیون وفاق و کارآمدی را تشکیل داده‌اند. جمعیت آبادگران جوان طیف انشعابی از جمعیت آبادگران و اصولگرایان مستقل هم از آن دسته هستند.

در روزهای اخیر خبرهایی منتشر شد مبنی بر این که گروه هایی که در شورای 6 نفره نماینده‌ای ندارند با رایزنی علی لاریجانی و به دلیل روابط نزدیکی که بزرگان اصولگرای حاضر در شورای حکمیت 5 نفره با محسن رضایی داشته‌اند این گروه ها نیز حکمیت 5 بزرگ اصولگرا را برای طیف خود پذیرا شده‌اند.

پایگاه اطلاع رسانی بازتاب که گفته می‌شود منعکس کننده نظرات این طیف از اصولگرایان است  در همین رابطه نوشت: با انتخاب شورای 5 نفره حکمیت اصولگرایان با نظر آیت‌الله مهدوی کنی، این شورا علاوه بر حکمیت در اختلافات گروه 6 نفره دولت، ایثارگران و راست سنتی، به عنوان حکم دیگر اصولگرایان نیز تعیین شد.

با پذیرش حکمیت شورای 5 نفره که در راستای وحدت اصولگرایان انجام می‌شود، اختلافات موجود میان اصولگرایان خارج از فهرست 6 نفره نیز به وسیله این گروه داوری می‌شود و علاوه بر آنکه این گروه، اختلافات میان نزدیکان دولت، ایثارگران و طیف راست سنتی را تعیین تکلیف می‌کند، در صورتی که دیگر گروه‌های اصولگرا نیز در تعیین فهرست انتخاباتی دچار اختلاف شوند، درباره این اختلافات نیز حکمیت خواهد کرد.

گروه های اصلی

اما در حال حاضر چند گروه در میان جبهه متحد اصولگرایان، نام جدیدی که بر ائتلاف اصولگرایان گذاشته شده، دیده می‌شوند:

پیروان خط امام و رهبری: طیف سنتی اصولگرایان که به دلیل سابقه کار سیاسی و تشکیلاتی و ارتباط عمیق‌تر با روحانیون نسبت به همه گروه های اصولگرا برتری و رجحان دارد یکی از تعیین کننده‌ترین طیف‌های ائتلاف هستند که بیشترین تعداد را در دو گروه 5 نفره حکمیت و 6 نفره تصمیم گیرنده در ائتلاف دارند.

جمعیت ایثارگران: جمعیت ایثارگران هم از گروه های اصلی حاضر در ائتلاف است که از انسجام و قدرت تشکیلاتی طیف سنتی بهره کمتری دارد.

رایحه خوش خدمت: هواداران دولت که در جریان انتخابات شوراها به طور مستقل و با نام رایحه خوش خدمت وارد شدند اما پس از شکست در این میدان اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که بهتر است در درون طیف اصولگرایان به فعالیت خود ادامه دهند.

اصولگرایان اصلاح طلب: اصولگرایان اصلاح طلب در جریان انتخابات شوراها شکل گرفتند. در گذشته  از منتقدان سرسخت دولت نهم در مجموعه اصولگرایان بوده‌اند، اما امروز با دو طیف هوادار دولت و راست سنتی در شورای اصولگرایان متحد شده‌اند.

به هر حال باید منتظر ماند و روند ائتلاف را در روزهای آینده نیز پیگیری کرد.

کد خبر 27094

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز