جمعی از فعالان دانشجویی در حمایت از وزیر علوم با صدور بیانیه‌ای استیضاح فرجی دانا را سیاسی دانستند.

در این بیانیه كه ايسنا آن را منتشر كرده آمده است:

«قل الحق و ان کان فیه هلاکک فان فیه نجاتک»

«حق را بگو اگر چه نابودی تو در آن باشد ،زیرا که نجات تو در آن است» امام کاظم (ع)

دانشگاه نهادی است که همواره کانون علم و اندیشه و محل پرورش افکار حق گرایانه و عقلانی بوده است و دانشگاهیان درتاریخ صدساله اخیر همواره دوشادوش ملت ایران در فراز و فرود این تاریخ پردرد نقش آفرینی کرده اند. از سال های ابتدای جنبش های ملی دوشادوش مردمان سرزمینشان مبارزه کرده اند و جان سپرده اند، و در گرماگرم سال های انقلاب پیشتاز جریان تحولات بوده اند .همواره مصالح ملی را پاس داشته و برای حفاظت از مام میهن از جنگ های تحمیلی تا جهاد های علمی در خط مقدم حضور مستمر داشته اند، نامهربانی ها را تاب آورده و جز بر حفاظت از منافع ملی بر هیچ چیز تمکین نکرده اند.

در سال های اخیر اما ، دانشگاهیان شاهد تحولاتی نامبارک بوده اند. دولتمردان پیشین با بینشی تنگ نظرانه عرصه را بر اساتید و فعالین دلسوز دانشگاه تنگ کرده و با نگاهی امنیتی و خارج از شأن دانشگاه تحرک و پویایی را که لازمه این نهاد است از آن سلب کرده بودند.

عزل و نصب هایی که جز با عینک سیاسی نمی توان آنها را توجیه نمود، در کنار تعطیلی غیر قانونی تشکل های دانشجویی، دانشجویان ستاره دار و بعضا اخراج فعالین دلسوز دانشجو، بازنشستگی اجباری اساتید و دخالت های نهاد های بیرون از دانشگاه از جمله مظالمی بود که در چند سال گذشته بر این نهاد تولید علم و اندیشه رفته است، که موجب نبود فضای درست فرهنگی و اجتماعی در این مکان شده است .

در این میان دانشگاهیان همواره بر مشی و منش دیرین خود پایبند بوده اند و با در نظر گرفتن مصالح و منافع کشور همواره راه صلاح مملکت را در نظر داشته اند و در برابر جریانات حاکم بر کشور ، چه در صحنه سیاسی و چه در صحنه اجتماعی و فرهنگی سکوت پیشه نکرده اند و با حضور پر شور خود در انتخابات 24 خرداد 93یکبار دیگر نقش هادی خود را ایفا نمودند، و با حضور حداکثری خود در تغییر فضای گذشته کوشیدند.

پیروزی گفتمان اعتدال و بر مسند نشستن دولت تدبیر و امید جز با تلاش دانشگاهیان میسر نبود. دولت تدبیر نیز امید دانشگاهیان را راهنمای راه قرار داد و زمام امور را بعد از سالیان به دست خود ایشان سپرد. انتخاب دکتر فرجی دانا به سمت وزارت علوم یکبار دیگر بارقه امید را در دل اهالی علم و اندیشه زنده کرد و عملکرد ستودنی ایشان در اینمقام و حمایت اکثریت جامعه ی دانشگاهی از ایشان خود شاهدی بر این مدعاست.

بازگرداندن اساتید اخراج شده ،بازگشت دانشجویان ستاره دار به دانشگاه، لغو بورسیه های غیر قانونی و انتخابات های شایسته‌ی ایشان در دانشگاه ها همه نشان از بازگشت شان دانشگاه داشته است و یکبار دیگر فرصتی فراهم آمده تا دانشگاه به قلب پویای جامعه در تحولات و تولید معرفت تبدیل شود.

اما پیشامدهای اخیر گویای آن است که این تحولات بر مسند نشینان پیشین خوش نیامده است ، چنان که در تلاش برای بازگرداندن دانشگاه به دوران رکود فضای باز اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی-که لازمه پویایی علمی این نهاد است - هستند. این گروه ها که خود نیز بر موضع اقلیت خویش واقفند از هیچ تلاشی برای کار شکنی علیه دولت مردمی دریغ نمی کنند و هر بار به حربه ای متوسل شده و در جست و جوی امنیتی برای منافع خود می باشند. این بار نیز به استیضاح وزیر علومی اقدام می کنند که مورد حمایت اکثریت جامعه ی دانشگاهی می باشد و عملکرد ایشان در دورهی 9 ماهه ی وزارتش مورد تحسین جامعه ی دانشگاهی بوده است.

با آگاهی از حق قانونی نمایندگان برای استیضاح وزرای دولت باید افزود که استیضاح وزیر علوم را جز با عینک سیاسی کاری نمی توان تفسیر کرد.

ما جمعی از فعالین دانشجویی به نمایندگی از فرزندان ملت و دانشجویان با آگاهی از سوابق انقلابی این استاد برجسته در این برهه ی حساس حمایت قاطع خود را از دکتر فرجی دانا وزیر محترم علوم اعلام میداریم و از نمایندگان ملت خواستاریم به نقش و وظیفه‌ی گرانسنگ خود در نمایندگی واقعی ملت ایران پایبند بوده و با رای اعتماد خود به ایشان پاسخی نیک به اعتماد ملت دهند.

«اللهم انی اعوذ بک من ایثار الباطل علی الحق.» امام صادق (ع)

و من الله توفیق.

 

کد خبر 269439

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha