جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: نماز جمعه ۱۸ مرداد در تهران به امامت آیت‌الله سید احمد خاتمی برگزار شد

احمد خاتمی آیت‌الله

به گزارش  مهر، آیت الله احمد خاتمی در خطبه های نماز جمعه تهران با اشاره به سخنان هفته گذشته مقام معظم رهبری در جمع وزیر امور خارجه، سفیران و نمایندگان ایران در دیگر کشورها گفت: مقام معظم رهبری بیانات بسیار ارزشمندی در رابطه با سیاست خارجی بیان کردند که باید اسم آن را منشور سیاست خارجی بگذاریم.

وی افزود: آقا فرمودند تا مادامی که دشمنی آمریکا و اظهارات خصمانه مقامات آنان درباره ایران ادامه دارد، تعامل با آنها هیچ وجهی ندارد.

آیت الله خاتمی با بیان اینکه این جمله رهبری هم مبنای قرآنی، عقلی و هم تجربی دارد، گفت: مبنای قرآنی آن این است که آمریکا در پی مذاکره نیست به دنبال سلطه است و نظام اسلامی نیز سلطه را نمی‌پذیرد.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران گفت: آنها در پی تحقیر ایران هستند و می خواهند نشان دهند که ایران هم تاب نیاورد و در پی آن هستند که ایران را منفعل نشان دهند و این یعنی ذلت. جامعه اسلامی ذلت پذیر نیست، مومنان عزیز هستند بخصوص ملت ایران که تربیت شده عاشورا است. هیهات من ذله.

وی با اشاره به مبنای عقلی سخنان رهبری گفت: سی و چند سال پیش امام دستور قطع رابطه با آمریکا را صادر کرد که آن دستور مبنایی داشت و مبنایش این بود که آمریکا شیطان بزرگ است. آیا بعد از چند سال این شیطان کوچکتر شده و دست از شیطنتش کشیده است؟

آیت الله خاتمی تاکید کرد: البته همین که آمریکا در حمایت از اقدامات ددمنشانه رژیم صهیونیستی حمایت می کند معلوم است که هیمنه آن شکسته و مرگ بر آمریکای شما آن را تضعیف کرده است، اما عقل می‌گوید تا شیطنت آمریکا هست مرگ بر آمریکای ما باقی است.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به مبنای تجربی رابطه با آمریکا گفت: تجربه مذاکرات چند ماهه اخیر در قالب 1+5 یکی از این تجربه ها است.

وی افزود: مقام معظم رهبری فقط مذاکره در این چارچوب را اجازه دادند و لاغیر، اما در ارتباط با مذاکره و رابطه طرفینی به هیچکس اجازه ندادند.

آیت الله خاتمی ادامه داد: ببینید طرف مذاکره کننده به همین مذاکره نیم بند 1+5 چه کردند در این مدت تندترین حرف ها را زدند، بدترین اهانت ها را به ملت ایران گفتند. ژرمن گفت: «فریب کاری در ژن مردم ایران است.» این فتوکپی خودتان است، شما خودتان فریب‌کار هستید.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه در طول مدت مذاکرات توقع 1+5 از ایران بیشتر شده است، تصریح کرد: آنها دم به دم می گفتند چرا بهانه به دشمن می دهید؟ آیا در این مدت ما بهانه دست دشمن داده ایم؟

وی در ادامه با اشاره به صحبت های مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه ایشان اظهار داشتند چشمم از مذاکرات آب نمی خورد ولی منعی هم برای مذاکره نمی بینم، بیان کرد: تجربه نشان داده که آمریکا قابل اعتماد نیست. البته مذاکرات در چارچوب 1+5 و چارچوب مقام معظم رهبری قرار دارد، اما چشممان از این مذاکرات آب نمی خورد.

آیت الله خاتمی با تاکید بر اینکه دشمنان به دنبال بهانه هستند نه در پی حل مشکل، تاکید کرد: بنابراین آمریکا با این خوی استکباریش آرزوی مذاکره با ایران را به گور خواهد برد.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران ادامه داد: مقام معظم رهبری فرموده اند: «همان اندازه که به منافع ملی توجه می کنید، باید به حفظ سرمایه ملی هم توجه داشته باشید» اگر سرمایه ملی برود، منافع ملی هم رفته است.

وی افزود: سرمایه ملی ما دین مردم، جوانان انقلابی، دانشمندان، استقلال کشور، مواضع قاطع در برابر آمریکا و رژیم صهیونیستی و همین شعار باشکوه مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل است که شماها سر می دهید، اینها سرمایه این انقلاب هستند و باید این منافع حفظ شود.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران همچنین با اشاره به اولین سالگرد دولت یازدهم گفت: ما مطیع ولایتیم و ولی فقیه سه قوه را تایید می‌کند و بر این اساس آحاد ملت مطیع ولایت، از دولت حمایت می کند و دولت را مشروع قانونی می‌داند.

وی با بیان اینکه با گذشت یکسال از عمر دولت فرصت خوبی برای ارزیابی عملکرد آن در این یکسال است، خاطر نشان کرد: دولت در این مدت تجربه های موفقی داشته است که بیمه سلامت نمونه آن است که باید این تجربه های موفق گسترش پیدا کند.

آیت الله خاتمی ادامه داد: همچنین در این یکسال تجربه‌های ناموفقی هم بوده است که دولت باید آن را برطرف کند و برای ارزیابی این تجربه‌های مثبت و منفی باید به منتقدین میدان دهند و از آنها بخواهند که نقدهای سازنده خود را داشته باشند.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران همچنین با اشاره به لایحه دولت برای خروج از رکود اقتصادی گفت: این لایحه مهم است و از هر سه قوه انتظار می‌رود در مورد آن تلاش کنند.

وی با بیان اینکه مهم مردم‌سالاری اقتصادی است، تصریح کرد: باید به معنای واقعی کلمه مردم به حوزه اقتصاد بیایند.

آیت الله خاتمی همچنین با بیان اینکه دولت باید توجه کند که عرصه فرهنگ، عرصه کلیدی است، بیان کرد: اگر فرهنگ آسیب ببیند، آسیبش جبران‌ناپذیر است.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران ادامه داد: دولت در عرصه تقویت فرهنگی، اسلامی و انقلابی، مقابله با تهاجم فرهنگی، ابتذال فرهنگی، بدحجابی و بی حجابی وظیفه قانونی اش را انجام می‌دهد.

وی همچنین با اشاره به مشکلات کشور تصریح کرد: کشوری که دشمنان کینه‌توز آنچنانی دارد که دائما مشکل درست می کنند، جایی برای پرداختن به مسائل فرعی و حاشیه ای نیست و دولت محترم نباید به حاشیه ها بپردازد و خودش نیز باید حاشیه‌ساز نشود.

آیت الله خاتمی در واکنش به سخنان هفته گذشته رئیس جمهور گفت: مساله‌ای که هفته گذشته اتفاق افتاد، از رسانه‌ها شنیده شد، قصد ندارم که آن را دوباره بازگو کنم؛ چراکه مساله مناسبی نبود.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران افزود: رئیس جمهور محترم باید با سعه صدر بیشتر با منتقدان برخورد کند و قول احسن در مورد منتقدان داشته باشد.

وی گفت: مجدانه به عنوان خطیب نماز جمعه تقاضا می‌کنم پرونده این مشاجره‌ها را ببندید؛ چرا که این موضوعات مساله فرعی است، اصلی نیست و به مسائل مهم و کلیدی کشور بپردازید و امیدواریم دیگر شاهد اینجور حاشیه‌ها نباشیم.

آیت‌الله خاتمی در ادامه حفظ وحدت عراق، یکپارچگی عراق و مبارزه با تروریسم را سه رکن اساسی برای ایران عنوان کرد و افزود: ما از خدا می‌خواهیم که این سه رکن تحقق یابد.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری عراق گفت: رئیس جمهور و رئیس مجلس عراق انتخاب شدند. امیدواریم کابینه هم به زودی شکل بگیرد و ما نیز به انتخاب مردم عراق احترام می‌گذاریم.

وی گفت: امیدواریم کابینه هر چه زودتر شکل گرفته و به مشکلات مردم عراق به ویژه حل مشکلات شیاطین داعش بپردازد که به گفته کلینتون وزیر امور خارجه سابق آمریکا، داعش ساخته و پرداخته آمریکا است و البغدادی رئیس داعش ، یکسال تحت نظر موساد آموزش دیده است.

آیت‌الله خاتمی خاطر نشان کرد: همه کشورها باید کمک کنند تا دولت عراق در مقابله با تروریسم و گروه داعش موفق شود و همه گروه های سیاسی به رهبریت مرجع عراق باید به عراقی آباد و سربلند فکر کنند.

آیت الله احمد خاتمی همچنین در خطبه های این هفته نماز جمعه تهران با بیان اینکه باید برای خدا حریم نگه داریم، گفت: خداوند می‌گوید: «راز طغیان و گناهان در دو چیز است، یکی آنکه انسان خود را بی‌نیاز از خداوند می‌بیند و دوم آنکه توجه به این نداشته باشد که خداوند اعمال او را می‌بیند و انشاءالله خداوند باورهای عمیق الهی را در دل و جان ما مستقر بفرماید.

وی همچنین در ادامه با اشاره به مناسبت‌های هفته آینده گفت: 25 شوال روز شهادت امام صادق(ع) است. نه تنها تشیع بلکه اسلام مدیون امام صادق(ع) است.

آیت الله خاتمی افزود: اگر تلاش‌های امام صادق(ع) نبود، امروز از اسلام چیزی جز شعار باقی نمانده بود.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به 26 مرداد سالگرد آغاز بازگشت آزادگان به ایران بیان کرد: 26 مرداد روز بیادماندنی برای ملت بزرگی است که جگرگوشه های خود را پس از سال‌ها اسارت سرافرازانه در آغوش گرفتند.

وی آزادگان را سرمایه نظام دانست و ادامه داد: خانواده شهدا و آزادگان سرمایه‌اند و این سرمایه‌ای که به سختی بدست آورده‌اند را باید برای قبر و قیامتشان حفظ کنند.

آیت الله خاتمی همچنین با اشاره به سانحه اسفبار سقوط هواپیما گفت: در این سانحه 39 نفر از هموطنان عزیزمان جان باختند و من نیز طلب مغفرت برای عزیزانی که از دست رفتند، دارم و آرزوی صبر و اجر برای بازماندگان و دعای شفا و عافیت برای مجروحان.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران در ادامه با اشاره به 20 مرداد روز بزرگداشت علامه مجلسی اظهار کرد: علامه مجلسی بزرگمرد دین در قرن 11 و اوایل قرن 12 حق بزرگی بر گردن ملت ایران دارد و اینکه شما خوبان افتخار می‌کنید محب اهل بیت(ع) هستید یک بخشش حاصل تلاش‌های این بزرگمرد است.

وی افزود: علامه مجلسی دین را به پدران ما آموخت و کتاب‌های فارسی وی نقش کتاب‌های شهید مطهری را پس از انقلاب داشته است و ما نیز یاد و خاطره این عالم بزرگ را گرامی می داریم.

همچنین آیت‌الله خاتمی با اشاره به 20 مرداد روز جهانی مساجد گفت: در این روز صهیونیست‌ها مسجد اقصی را به آتش کشیدند و این ابتکار خوبی است که این روز را، روز جهانی مساجد نامیدند.

کد خبر 268835

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha