چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۰
۰ نفر

نمایشگاه> فریبا خانی: یک صبح دل‌انگیز تابستانی است، باد خنکی از جانب تنگه‌ی بُسفُر می‌وزد. کشتی‌ها آرام‌آرام خلیج شاخ طلایی را در می‌نوردند. دریای مرمره زیر نور درخشان خورشید می‌درخشد و ما می‌خواهیم از موزه‌ی توپکاپی دیدن کنیم.

کاخی بر منظرگاه تنگه‌ی بُسفُر

کاخ‌موزه‌ی توپکاپی در استانبول، در محل اتصال تنگه‌ی بسفر و دریای مرمره و خلیج شاخ طلایی قرار گرفته است. این‌جا، هم معماری شرقی و هم معماری غربی دوره‌ی بیزانس را می‌توانی ببینی. در محله‌ی سلطان احمد (استانبول) هستیم.

خیابان‌هایی با شیب‌های تند. سنگ‌فرش‌های زیبا و پر از بناهای قدیمی. این موزه، سه حیاط اصلی و سه دروازه دارد، به‌نام‌های: باب‌همایون، باب‌الاسلام و باب‌السعاده. راهنمای موزه می‌گوید: «در زمانی كه این بخش در اختیار بیزانس‌ها بوده، سلطان محمد فاتح، یكی از این درها را با توپ می‌گشاید و به‌خاطر همین این مكان توپكاپی؛ یعنی دری كه با توپ گشوده شده، نام می‌گیرد!»

گردشگرانی از سراسر دنیا این‌جا هستند؛ اسپانیایی، آلمانی، چینی‌ و... می‌گویند این موزه‌، روزانه ۱۵هزار بازدیدكننده دارد. در بخش سلاح‌های قدیمی این موزه، تفنگ‌ها و شمشیرهای غول پیكری می‌بینم. در بخشی دیگر، اشیای مقدس اسلامی  نگه‌داری می‌شود. این اشیا در زمان عثمانیان از حجاز به این مكان آورده شده است؛ اشیایی منسوب به پیامبران، مانند عصای حضرت موسی‌ع، ردا، دندان و موی رسول اكرم‌ص، پرچمی از دوره‌ی رسول اكرم‌ص و استخوان دست حضرت یحیی‌ع که طی نبش قبر ایشان به‌ دست آمده و زره ایشان، هم‌چنین عمامه‌ی حضرت یوسف‌ع.

می‌گویند، عربستان می‌خواسته به بهای گزافی این اشیا را برگرداند كه ترك‌ها قبول نكرده‌اند. در سال ۱۵۱۷ میلادی، امیر مکه، سلطه‌ی امپراتوری عثمانی را بر حجاز پذیرفت و رسماً زیر پرچم عثمانی‌ها رفت و این اشیا از آن زمان به استانبول منتقل شده‌اند.

از دیگر هدایای ارزشمندی که سلطان عثمانی از حجاز به دست آورد می‌توان به چند کلید قدیمی از خانه‌ی خدا و قرآنی كه مشهور است حضرت علی‌ع آن‌ را كتابت كرده، نام برد. قبل از ورود به موزه‌ی توپكاپی یك كلیسا دیده می‌شود به‌ نام«ایائیرلیك». این بنا هم داستانی طولانی و مفصل دارد. كتیبه‌هایی به خط فارسی در گوشه و كنار قصر دیده می‌شود.

ورودی كاخ، سقف‌های زیبا و بسیار دلنوازی دارد. سقف‌های گرد، با آجر‌چینی بسیار ظریف، هوای دلپذیر، گل‌های زیبا و درختان افرا. اشیای قدیمی جنگی، زره، كلاه‌خودها و شمشیرهای بزرگ در بخشی از این كاخ نگه‌داری می‌شوند. یك چشمه و حوضچه هم در این كاخ هست كه راهنما می‌گوید این‌جا چشمه‌ی جلاد است. به‌دستور شاهان عثمانی، محكومان به اعدام را ابتدا از این چشمه آب می‌دادند و بعد حكم اجرا می‌شد. از این بخش كه بیرون بیایی وارد حیاط دیگر می‌شوی. جایی كه اشیای اسلامی در آن نگه‌داری می‌شود. این مكان در زمان عثمانی‌ها كاخ سلاطین عثمانی بوده و بعدها دربار به دلماباغچه انتقال یافت.

بخشی از کاخ را در سال ۱۴۵۳سلطان محمد فاتح ساخت. خود سلطان محمد تا سال ۱۴۸۱در آن زندگی كرد. این کاخ حدود ۴۰۰ سال، محل زندگی سلاطین و دولت‌مردان عثمانی بود. در سمت راست کاخ، درختان سرو قرار گرفته‌اند‌ و مطبخ های کاخ نیز در این سمت قرار دارند.

امروزه از این محل به‌عنوان نمایشگاهی از مجموعه‌های کریستال، نقره و ظروف چینی که مربوط به دوره‌ی امپراتوری عثمانی است استفاده می‌شود. در بخشی از كاخ، در یك ایوان بلند، تنگه‌ی بسفر نمایان است. نسیم خنك و حركت كشتی‌ها، رستوران‌ها و كافی‌شاپ‌های زیبایی در این بخش كاخ ساخته شده، كاخی بر منظرگاه تنگه‌ی بسفر!

 

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۵۳

یکی از ساختمان‌های موزه‌ی توپکاپی/ عکس‌ها: امیرحسن طاهری‌مجد

کد خبر 268205

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha