عبدالله‌ آلبوغبیش: جنگ رژیم صهیونیستی در نوار غزه در حالی فردا یکماهه خواهد شد که افکار عمومی پرسش‌های فراوانی را درباره علل و عوامل و نتایج و بازخوردهای داخلی و خارجی آن مطرح می‌کنند.

ghodoumi

دكتر خالد القدومي، رئيس دفتر جنبش مقاومت اسلامي فلسطين حماس  با حضور در دفتر روزنامه همشهري به سؤالات ما در اين باره پاسخ داد و پيش‌شرط‌هاي حماس براي برقراري آتش بس را با ما در ميان گذاشت. خالد القدومي‌علاوه بر آنكه يك سياستمدار است، پزشك جراح هم هست و از منظر و زاويه‌اي انساني نيز به اين جنگ مي‌نگرد و معنا و مفهوم آتش‌بس موقت را فراتر از قرائت رسانه‌اي توضيح مي‌دهد و تبيين مي‌‌كند. القدومي 44ساله ‌زاده روستاي كفر قدوم در شهر نابلس در شمال كرانه باختري است و بيش از 3سال است كه رياست دفتر حماس را در ايران بر عهده دارد.

  • چراجنگ رژيم صهيونيستي ‌شروع شد؟

طبعا رژيم صهيونيستي خود آغازگر جنگ بوده است. اين رژيم براي توجيه جنگ خود علل و اسبابي علني را اعلام كرد كه همان ربودن يا ناپديد‌شدن يا قتل 3شهرك‌نشين بود. طبعا اين سه نفر هم نظامي بودند. اما هيچ گروه فلسطيني و ازجمله حماس هم اطلاعاتي در اين‌باره نداشتند.

با گذشت زمان هم، رژيم صهيونيستي هيچ صحبتي درباره آنان نمي‌كند و اين به‌علت دروغ‌پردازي‌هايش در اين‌باره است. اين موضوع ما را به سوي پرسش ديگري سوق مي‌دهد و آن اينكه علل و اسباب حقيقي اين جنگ چه بوده است؟ مي‌توان در صدر اين علل، موضوع وحدت ملي فلسطينيان را قرار داد. به محض آغاز توافق ميان فلسطينيان- بين فتح و حماس- اين جنگ آغاز شد.

مسئله ديگر اينكه جنگ در غزه، 27يا 28روز پيش آغاز نشد بلكه در كرانه باختري و با سركوب اسراي بدون محاكمه آغاز شد. اين اسرا هم قبل از آغاز اين جنگ اقدام به اعتصاب غذا كرده بودند. نيروهاي رژيم صهيونيستي آنان را سركوب و شكنجه كردند. موضوع ديگر زنده زنده سوزاندن نوجوان 16ساله فلسطيني در شهر قدس اشغالي بود.

شهرك‌نشينان يهودي هولوكاستي واقعي را عليه اين نوجوان اعمال كردند. آنان ابتدا به او بنزين خورانده، سپس او را زنده زنده آتش زدند. 6شهرك‌نشين يهودي، به جنايت خود اعتراف كردند اما سرنوشت آنان چه شد؟ 3نفر از آنان با ادعاي اينكه شريك غيرمستقيم در جرم بوده‌‌اند، آزاد شدند. براي آن 3نفر ديگر هم رژيم صهيونيستي دنبال عذر و بهانه‌اي مي‌گردد تا آنان را آزاد كند. در حال حاضر، مي‌كوشد با يافتن مستنداتي پزشكي يا رواني، آنها را آزاد كند.

عامل چهارمي كه بسيار مهم است، اينكه رژيم صهيونيستي دچار نوعي تكبر و خودبزرگ‌بيني شده و اين امر به‌علت ضعف واكنش جهان عرب و اسلام است. تنها واكنش به اقدامات اين رژيم صدور بيانيه محكوميت است. رژيم صهيونيستي با بهره‌برداري از اوضاع سيال خاورميانه دچار نوعي غرور در داخل شده است، بنابراين اينگونه برداشت كرد كه نقطه ضعف فلسطين در حال حاضر نوار غزه است، اما با مقاومت سرسختانه‌اي مواجه شد.

  • آيا رژيم صهيونيستي توانست اهداف خود را از اين جنگ محقق سازد؟

در حقيقت هدفي واقعي وجود نداشت كه مقام‌هاي رژيم صهيونيستي درباره آن سخن بگويند. بنابراين اكنون شروع به صحبت‌هايي كلي مي‌كنند؛ اينكه حماس گروهي تروريستي است و تونل‌هاي فلسطينيان تهديدي براي امنيت شهرك‌نشينان است. اگر به رويدادهاي 28روز گذشته در غزه بنگريم خواهيم ديد كه اهداف رژيم صهيونيستي تنها و تنها زنان و كودكان بوده‌اند و نه توانست اهداف نظامي خود را محقق سازد و نه توانست سكوهاي پرتاب موشك را منهدم سازد. ‌ به‌عبارتي آنان نتوانستند سكوهاي پرتاب موشك را مهار كنند.

آنان اگر چنين امري را محقق مي‌ساختند قطعا تصاوير ماهواره‌اي آن را ارائه مي‌دادند. اين رژيم 2هفته پيش عمليات زميني خود را آغاز كرد. براي گمراه كردن افكار عمومي اعلام كرد كه ما قصد ورود به غزه را نداريم بلكه به‌دنبال نابودي تونل‌ها هستيم. اما آنان چنين هدفي را هم نتوانستند محقق سازند. مي‌گويند كه 30تونل را منهدم كرده‌اند اما 2روز پيش اعلام كردند كه قصد عقب‌نشيني دارند. يكي از تحليلگران اسرائيلي اعلام كرد كه طي 2هفته از حمله زميني، فلسطينيان توانستند به اندازه 20درصد نظامياني را كه در اين 28روز كشته شدند، بكشند. اين بدان معناست كه رژيم صهيونيستي هم از نظر نظامي، هم به لحاظ اخلاقي و هم به لحاظ سياسي شكست خورد.

  • از ابتداي جنگ چندبار موضوع آتش‌بس مطرح شد و در آغاز حماس اين موضوع را رد مي‌كرد. علت آن چه مي‌تواند باشد؟

3 بار موضوع آتش‌بس موقت با انگيزه‌هاي انسان‌دوستانه مطرح شد كه حماس با هر 3مورد آن موافقت كرد. روايت صهيونيستي دروغين است. اين رژيم مي‌گويد حماس اين آرامش را نقض كرده اما ما با مستندات و تصاوير دروغين بودن چنين ادعايي را ثابت كرديم. اين رژيم به‌صورت يكجانبه آتش‌بس اعلام كرده است. چنين چيزي ممكن نيست.

امكان ندارد كه ما اين آتش‌بس را باور كنيم. اين رژيم تنها نيم ساعت پيش از آغاز آتش‌بس، اقدام به نفوذ زميني در بيت حانون كرد. ما درباره زمان آتش‌بس موافقت مي‌كنيم اينكه 2يا 3 روز يا يك هفته باشد اما سؤال اصلي حماس اين است كه چرا جامعه جهاني مي‌خواهد مشكلات فلسطينيان طولاني‌تر شود؟ و اساسا منظور از آتش‌بس موقت چيست؟ من به‌عنوان يك پزشك و يك سياستمدار از آتش‌بس موقت چنين برداشت مي‌كنم كه هدف از آن، گشودن گذرگاه‌ها، انتقال زخمي‌شدگان و اجازه به‌خودروهاي امدادرساني براي بيرون كشاندن پيكرهاي شهداست. اما عملا هدف اين آتش‌بس‌هاي موقت تنها طولاني‌كردن مشكلات فلسطينيان است.

پس اين موضوع به‌معناي دور زدن پيش‌شرط‌هاي مقاومت است. بنابراين، ما اصل آتش‌بس براساس مناقشه پيش‌شرط‌هاي آتش‌بس را رد مي‌كنيم. ما پيش‌شرط‌ها و خواسته‌هايي داريم و ميانجيگران جهاني و منطقه‌اي داريم كه شرط‌هايمان را به آنان داديم. اگر اين پيش‌شرط‌ها محقق و محاصره رفع شود و ساكنان غزه زندگي با كرامتي مانند ديگر نقاط دنيا داشته باشند، طبعا ما با آرامش و آتش‌بس موافقت مي‌كنيم وگرنه حماس و به‌طور كلي مقاومت اصل آتش‌بس موقت براساس طولاني كردن رنج‌هاي ملت فلسطين را نمي‌پذيرند. ما پيش‌شرط‌هايي منطقي داريم كه اگر عملي شود آتش‌بس هم برقرار خواهد شد.

  • ماجراي تونل‌ها چيست و چرا اسرائيل با آن همه اطلاعات نتوانسته آنها را شناسايي كند؟

نمي‌توانم جزئيات كاملي در اين‌باره بدهم. زماني كه فردي در منطقه‌اي محصور شده باشد و بايد در همان منطقه بميرد، ناچار است به‌دنبال راه‌هايي براي زنده‌ماندن بگردد. 7گذرگاه با اراضي اشغالي بسته است. تنها منفذ ارتباطي فلسطينيان با جهان عرب و اسلام يعني گذرگاه رفح بسته است. در نوار غزه نه كارخانه‌اي هست و نه كار كشاورزي. غزه باريكه‌اي دريايي است و تنها زنده به مردان خود است. زماني كه به فلسطينيان اجازه زندگي با كرامت داده نمي‌شود ناچار به ايجاد تونل‌ هستند‌. مقاومت از طريق تجارب خود در تعامل با رژيم صهيونيستي توانست روشي را براي ايستادگي بيافريند. اين تونل‌ها مجهز به روشنايي و‌ راه‌آهن هستند.

  • اوضاع امداد‌رساني‌در غزه چگونه است؟

اوضاع انساني در غزه فاجعه‌بار است. رژيم صهيونيستي بشكه‌هاي انفجاري را سر مردم خالي مي‌كند. در 8روز نخست، حدود 10تن مواد منفجره را بر سر مردم خالي كرد. اين بشكه‌هاي ‌ آمريكايي با هدف بمباران تونل‌ها به عمق 6متر ساخته شده اما در غزه بر سر منازل خالي مي‌شود و طبعا اين موضوع مانند زلزله‌اي خانه را از بين مي‌برد. همچنين سلاح‌هايي هستند كه آتش‌زننده‌‌اند. براساس آمار آنروا 79درصد قربانيان از ميان مردم، زنان، كودكان و سالخوردگانند و در اين بين تنها 20درصد از ميان مردان و جوانان هستند.

در غزه ‌بيمارستان‌هاي محدودي وجود دارد. همين ديروز اعلام شد كه ويلچرهاي زخمي‌شدگان تمام‌شده است. همچنين از فريزرهاي مغازه‌ها براي جا دادن پيكرهاي كودكان استفاده شد. گذرگاه رفح بسته است. حسين امير عبداللهيان فهرست 57زخمي فلسطيني را دريافت كرده است. همچنين محمد جواد ظريف وزير خارجه ايران هم اعلام كرد كه هواپيماي كمك‌رساني ايراني آماده است اما متأسفانه با مطرح شدن موضوع پروتكل و توافقات مواجه شديم.

  • گفته شده كه مصر طرح صلح‌ خود را تغيير داده و خواسته‌هاي حماس را درنظر گرفته است. آيا اين موضوع درست است؟

اكنون اعضاي حماس براي دومين روز در قاهره هستند. قصد نداريم اغراق‌گويي يا دوپهلوگويي كنيم. آنچه امروز مطرح است ارتباطي با آنچه پيش از اين مطرح بوده‌، ندارد. اكنون ابتكارعملي جديد است كه تنها يكي از بندهاي آن براساس توافقنامه 2012است، اما اين توافقنامه اساس و بنيان ابتكارعمل كنوني نيست.

خواسته‌هاي ما واضح است. لغو محاصره مورد اول است. ما به‌دنبال ضمانت‌هايي در اين‌باره هستيم. موضوع ديگر گسترش دادن به گستره صيادي در ساحل غزه است. ما به‌دنبال افزايش گستره صيادي از 4مايل دريايي به 12مايل هستيم. آزاد كردن رهبران بازداشت شده حماس در ماه‌هاي اخير پيش‌شرط ديگر ماست. حمله‌هاي ناگهاني به غزه هم بايد متوقف شود.

بي‌ترديد اين موضوع بسيار خوب است. امروز خون فلسطينيان و مقاومت فلسطينيان وفاق ميان ما و تمام برادرانمان در تمام جهان اسلام را بازگردانده است. من همواره تأكيد كرده‌ام كه ايران شريك است و نه دوست يا هم‌پيمان. ايران در همان سنگري است كه مقاومت فلسطين است. بيانات مقام معظم رهبري را مسئولانه و نشان‌دهنده انديشه‌اي درست مي‌دانم. ما نياز به احياي مقاومت داريم و اين هدف اساسي ما در مقاومت است زيرا در كرانه باختري قدس، پناهندگان فلسطيني و شهرك‌هاي يهودي‌نشين واقع شده‌اند و در حقيقت كرانه باختري عمق استراتژيك براي آغاز آزادي فلسطين است.

  • اين جنگ بسيار خونين بوده و تخريب‌ها هم در آن گسترده بوده است. آيا مي‌توان آن را نقطه عطفي براي فلسطين تلقي كنيم؟

اين پرسش بسيار مهمي است. ما امروز در مرحله‌اي تاريخي از تاريخ مبارزه عليه رژيم صهيونيستي هستيم. مقاومت اسلامي امروز به خطوط پشت جبهه رژيم صهيونيستي رسيده است. براي نخستين بار از سال 1948، ‌نخستين هواپيماي عربي كه آرم مقاومت فلسطين روي آن است در آسمان تل‌آويو به پرواز درآمد. اين هواپيما قادر به شليك موشك است و توانست تصاويري را از وزارت جنگ اين رژيم بگيرد. برخي از اين هواپيماها منهدم شد و برخي ديگر هم سالم بازگشتند.

اين موضوع آغازگر مرحله‌اي تاريخي در مبارزه عليه اين رژيم است. ما در جهان عرب و جامعه جهاني نبايد اين فرصت را از دست بدهيم و در كنار مقاومت بايستيم. انتظار نداريم كه ارتش‌هايي عربي يا اسلامي به سوي فلسطين گسيل شود. ما 2خواسته داريم. دور نزدن دستاوردهاي ملت و مقاومت فلسطين از طريق سازش‌هاي سياسي بي‌ارزش و ديگري تفكر مثبت؛ اينكه خواسته‌هاي فلسطينيان مورد حمايت واقع شود و از طريق شبكه روابط بين‌المللي در جهان عرب و اسلام بر اين رژيم فشار آورده شود تا به خواسته‌هاي فلسطينيان پاسخ دهد. اين مرحله تاريخي از دستاورد و پيروزهاي مقاومت را نبايد از دست داد.

  • آيا اين مذاكرات با رژيم صهيونيستي نتيجه خواهد داد، با حكومتي چنين خونريز كه به هيچ‌چيزي پايبند نيست؟

اندكي پيش از آتش‌بس موقت دوم در جنگ جاري در نوار غزه كه پس از كشتار خزاعه حاصل شد، توپخانه‌هاي رژيم صهيونيستي با گلوله‌هاي 155ميلي‌متري كه براي هدف گرفتن زره پوش‌ها استفاده مي‌شود، شروع به هدف گرفتن شهروندان كرد و ده‌ها فلسطيني را نيم ساعت پيش از آتش‌بس موقت شهيد كرد. حال اين سؤال پيش مي‌آيد كه آيا رژيم حتي اگر به توافق و سازشي با حكومت خودگردان برسد، آيا انتظار دارد كه فلسطينيان با دسته‌هاي گل به استقبال آن بروند؟ امروز با رژيم صهيونيستي تنها با زبان آتش و دادگاه‌هاي جنگي بايد سخن گفت. هيچ پيامي براي اين رژيم جز اين نداريم. هيچ‌چيزي به نام مذاكره و سازش مطرح نيست. بلكه بايد با آتش مقاومت فلسطين و دادگاه‌هاي جنايات بين‌الملل مواجه گردد.

کد خبر 267784

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha