همشهری آنلاین: دکتر حسن روحانی رییس‌ جمهوری روز دوشنبه در اجلاس وزیران خارجه کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد در خصوص غزه تصریح کرد که بی عملی بارز شورای امنیت در فاجعه جاری در فلسطین بویژه در غزه ، نماد آشکار بی عدالتی در این شورا است.

رییس‌ جمهوری در این اجلاس یک روزه که با حضور نمایندگان ۴۰ کشور جهان در هتل آزادی تهران در حال برگزاری است، گفت: جنبش عدم تعهد باید در فضای بی عملی کنونی سازمان ملل ، وارد عمل شده و برای توقف روند فعلی نسل کشی رژیم صهیونیستی در فلسطین و احقاق حقوق حقه مردم بیگناه فلسطین تلاش کند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، روحاني موضوع فلسطین را کهنه‌ترین بحران حل نشده جهان معاصر دانست و گفت:  تشکیل کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد، نمایانگر اهمیتی است که دولت‌های عضو جنبش عدم تعهد برای موضوع فلسطین یعنی کهنه‌ترین بحران حل نشده جهان معاصر قائل هستند. با کمال تأسف رژیم صهیونیستی با زیر پا گذاشتن اصول انسانی و قوانین بین‌المللی بویژه حقوق بشر و با بکارگیری پیشرفته‌ترین تسلیحات نظامی ، در جنگی نابرابر ، فلسطین را مورد حملات شدید و بی‌رحمانه خود قرار داده است.

وي افزود: نسل‌کشی؛ سیاست همیشگی رژیم کودک‌کش رژیم کودک‌کش به شکلی هدفمند و برنامه‌ریزی شده، سیاست همیشگی خود یعنی کشتار و نسل‌کشی یک ملت از طریق انهدام مراکز غیر نظامی، تاسیسات غیر نظامی، مساجد، مدارس و حتی کشتار گروه‌های امداد رسان و رسانه‌ای را ادامه داده است. کشته و مجروح شدن بیش از ۱۰ هزار غیر نظامی به همراه تخریب عامدانه کلیه زیرساخت های غزه دلیلی محکم بر این مدعاست.

روحاني با انتقاد از برخورد انفعالی شورای امنیت سازمان ملل متحد افزود: کم‌تحرکی محسوس و برخورد انفعالی مجامع بین‌المللی بویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد در اعمال فشار به رژیم صهیونیستی برای توقف جنایات ضد بشری آن، جسارت و گستاخی این رژیم را به حدی رسانده که در نهایت بی‌رحمی مانع ارسال کمک‌های بشر دوستانه و مواد غذایی و درمانی برای تامین احتیاجات ضروری و مداوای آسیب‌دیدگان شده است.

رئيس جمهوري،‌وظیفه جنبش عدم تعهد در فضای بی عملی سازمان ملل  بویژه شورای امنیت را مشارکت موثر دولت‌های عضو جنبش عدم تعهد به منظور اعمال فشار بر شورا و سازمان ملل متحد، برای اتخاذ اقداماتی موثر با هدف توقف هر چه سریعتر کلیه عملیات تجاوزکارانه ارتش کودک کش رژیم صهیونیستی و رفع فوری و کامل حصر مردم غزه، ضرورتی انکارناپذیر برای جنبش عدم تعهد دانست.

روحاني گفت: راه فلسطین، استمرار مقاومت است. تردیدی نیست که ملت فلسطین با درک درست واقعیات و بهره‌گیری از تجربه بیش از ۶ دهه رویارویی با اشغالگران، اینک با اتکا به توانایی‌های ذاتی خویش، راه خود را در استمرار مقاومت تا احقاق کامل حقوق حقه خود می‌داند و بر دوستداران و یاران فلسطین نیز واجب و لازم است تا به تبعیت از خواست این ملت رشید و بزرگ همانند گذشته در همین مسیر گام بردارد.

وي  بی تفاوتی و بی عملی شورای امنیت را به دليل همدستی برخی اعضای این شورا با رژیم صهیونیستی عنوان كرد و گفت: اين مساله باعث شده تا این رژیم در تداوم جنایات خود علیه مردم فلسطین ، گستاخ تر شود.

روحاني اضافه كرد: امیدی به مساعدت آمریکا وجود ندارد تا زمانی که آمریکایی ها در سیاست های اعلامی و اجرایی خود چشم بر واقعیت ها بسته و دفاع از ظالم را به عنوان رکن سیاست خارجی خود اعلام می کند ، امیدی به مساعدت آنان برای بهبود شرایط کنونی وجود ندارد.

وي تاكيد كرد: جمهوری اسلامی ایران براین باور است که پایان دادن به درگیریهای دراز مدت خاورمیانه و برقراری صلحی پایدار در این منطقه جز از طریق حل و فصل مشکل فلسطین و پایان دادن به اشغال ، اعطای حق تعیین سرنوشت به ملت فلسطین ، بازگشت آوارگان و تشکیل دولت یکپارچه فلسطینی به پایتختی قدس شریف و شرکت در یک همه پرسی، تحقق نخواهد یافت.جمهوری اسلامی ایران تمام ظرفیت خود را برای رفع ظلم و محاصره اعمال شده علیه مردم فلسطین مورد استفاده قرار داده است

 

کد خبر 267685

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha