همشهری آنلاین: معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مردم و جوامع محلی بهترین پشتوانه برای حفاظت از محیط زیست در برابر تهدیدات مختلف است.

به گزارش ایرنا، پروین فرشچی روز شنبه در حاشیه بدرقه از ملی پوشان قایقرانی کشور برای پاروزنی در رودخانه سفیدرود در جمع خبرنگاران اظهار کرد: جوامع محلی به صورت تنگاتنگ با محیط زیست مناطق خود درگیر هستند بنابر این بیشترین نقش را در حفظ محیط زیست خواهند داشت.

وی با اشاره به پاروزنی ملی‌ پوشان کشور در رودخانه سفیدرود گفت: برگزاری چنین برنامه‌هایی نقش به سزایی در توسعه فرهنگ زیست محیطی در بین جوامع محلی دارد.

در ادامه دانیال حکیمی یکی از ملی پوشان قایقرانی کشور درباره پاروزنی در رودخانه سفیدرود گفت: مسافت 760 کیلومتری رودخانه سفیدرود را با همکاری آریا جعفری پارو خواهیم زد و پیش‌بینی می‌شود 30 تا 40 روز ادامه یابد.

وی افزود: این کار از دیوان دره کردستان آغاز و بعد از عبور از استان‌های کردستان، زنجان، قزوین، اردبیل، آذربایجان شرقی و گیلان از کنار تالاب بوجاق در استان گیلان عبور و در نهایت به دریای خزر می‌رسد.

حکیمی ادامه داد: حفظ و آموزش فرهنگ زیست محیطی شعار این حرکت است و بررسی آسیب‌های سفید رود از جنبه‌های سد سازی، بحران آب و ترویج فرهنگ ورزش‌های همگانی نیز اهداف این حرکت زیست محیطی است.

وی با بیان این که این حرکت در قالب پروژه قایقرانی در رودخانه خاموش سفیدرود انجام می‌شود گفت: به دلیل این که سفید‌رود هم مانند زاینده‌رود و یا دریاچه ارومیه در خطر خشک شدن قرار دارد از این رو نام رودخانه خاموش را انتخاب کردیم.

حکیمی افزود: در مسیر حرکت، آسیب‌های زیست محیطی وارد آمده به سفید رود بررسی و در قالب کارگاه های آموزشی بحث و تبادل نظر می شود، برنامه‌ها بیشتر برای کودکان است و در 135 روستای حاشیه سفید برگزار می‌شود.

وی به اهمیت سفیدرود اشاره کرد و گفت: 7 استان از سفیدرود تغذیه می‌کنند بنابر این حفظ کردن این منبع مهم آبی از اهمیت زیادی برخوردار است.

حکیمی اظهار کرد: همچنین تلاش می‌کنیم تا فرهنگ‌ها و سنت‌های قدیمی روستاهای اطراف سفیدرود که فراموش شده‌اند را احیا کنیم.

وی گفت: پیش از این نیز با هدف حفاظت از فک خزری در دریای خزر پارو زده بودیم و در نظر داریم بعد از اتمام پروژه سفیدرود چنین پروژه‌ای را در خلیج فارس دنبال کنیم.

کد خبر 265742

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha