همشهری آنلاین: سرپرست گروه کاری نجات چشمه بل گفت: با احداث سد داریان، نه تنها چشمه بل، بلکه تمام طبیعت اورامان از بین می‌رود.

روستا کوهستان

به گزارش ایسنا، مختار هاشمی در هفتمین جلسه گروه کاری نجات چشمه بل با خبرنگاران و انجمن‌های مردم نهاد زیست محیطی استان کردستان در سنندج، اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر چشمه بل در معرض خطر جدی قرار دارد و ما از شنیدن صدای آن محروم شده‌ایم.

وی با اشاره به نامه رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور به وزیر نیرو در هفته گذشته مبنی بر دستور پیگیری مشکل چشمه بل، افزود: متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی از سوی مقامات کشوری در این راستا صورت نگرفته است.

هاشمی عنوان کرد: این چشمه از لحاظ فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی دارای اهمیت بسیاری است و می‌طلبد که در راستای نجات آن، مسئولان گام های موثرتری بردارند.

وی اعلام کرد: تنها کاری که تاکنون صورت گرفته این است که کارفرما در ماه رمضان، عملیات به اصطلاح نجات بخشی را متوقف کرده، درصورتی که مستندات ما نشان می‌دهد این عملیات به صورت کامل متوقف نشده است.

سرپرست گروه کاری نجات چشمه بل در ادامه سخنان خود بیان کرد: کارفرمای سد داریان از ما درخواست کرده که روز دوشنبه هفته آینده ( 30 تير) جلسه‌ای را با تیم کاری آنها داشته باشیم و در آن به مذاکره و بحث و تبادل نظر بپردازیم که ما نیز در این جلسه حضور خواهیم یافت.

وی ادامه داد: متاسفانه در آزمایشاتی که طی چند روز اخیر از آب چشمه بل صورت گرفته، نتایج آزمایشات نشان می‌دهد که آب این چشمه به علت عملیات ماشین آلات حفاری، کثیف و کدر شده است، در حالی که کیفیت آب چشمه تغییری نکرده است.

هاشمی ذکر کرد: طرح نجات بخشی که از سوی کارفرمای سد داریان برای نجات چشمه بل مطرح شده، طرحی غیرکارشناسانه است، زیرا به نابودی کامل چشمه می‌انجامد.

وی خاطرنشان کرد: آنها هدف از این کار خود را انتقال آب سد داریان به سد پالنگان، زیویه و دشت‌های حوزه کرخه بیان کرده‌اند که این طرح نیز غیرکارشناسی است.

سرپرست گروه کاری نجات چشمه بل در پایان یادآور شد: با احداث سد داریان، نه تنها چشمه بل، بلکه تمام طبیعت اورامان از بین می‌رود.

در ادامه این جلسه راهکارهای نجات چشمه بل توسط نمایندکان انجمن های مردم نهاد زیست محیطی کردستان و اعضای گروه کاری نجات چشمه بل مطرح شد.

کد خبر 266195

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha