همشهری آنلاین: استمرار آتش‌سوزی‌های منطقه حفاظت‌شده سفیدکوه بار دیگر یکشنبه شب ۳۰ هکتار از این منطقه را خاکستر کرد تا سیاه‌بختی‌های این زیستگاه ارزشمند ادامه داشته باشد.

به گزارش مهر، مهرداد فتحی بیرانوند، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان در این رابطه گفت: برای خاموش کردن و مهار آتش‌سوزی سفیدکوه طی شامگاه یکشنبه بیش از چندین اکیپ و نیز تیم‌های اطفای حریق به منطقه سفیدکوه خرم‌آباد اعزام شدند که با تلاش نیروهای ارتش، هلال احمر، منابع طبیعی، آتش‌نشانی و نیروهای اجرایی و اطفای حریق محیط زیست آتش مهار شد.

فتحی بیرانوند افزود: صعب‌العبور بودن منطقه و نیز برخورد به تاریکی شب از جمله دلایل طولانی شدن زمان مهار و خاموش کردن این آتش‌سوزی بوده است. همچنین به رغم قرارگیری محل وقوع آتش‌سوزی در ارتفاعات به خاطر تاریکی هوا امکان اعزام بالگرد به منطقه وجود نداشت تا تیم‌های اطفای حریق به صورت پیاده‌ راهی محل شوند و همین امر موجب کندی عملیات اطفای حریق شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان یادآور شد: برآورد اولیه مساحت درگیر با آتش‌سوزی در حدود 30 هکتار بوده است که خوشبختانه در این میان هیچ‌گونه تلفات جانوری تا این لحظه توسط کارشناسان دریافت نشده است.

فتحی بیرانوند عنوان کرد: به محض انجام فعالیت‌های میدانی کارشناسان اطلاعات دقیق‌تر در خصوص وسعت درگیر و خسارات ناشی از آتش‌سوزی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی با بیان اینکه دلیل وقوع آتش‌سوزی ناشی از علف‌های خشک منطقه است که وزش باد نیز موجب گسترش حریق در سطح منطقه شد، افزود: منطقه حفاظت‌شده خرم‌آباد به عنوان یکی از غنی‌ترین مناطق طبیعی استان لرستان در حدود 69 هزار هکتار وسعت دارد.

مدیر‌کل حفاظت محیط زیست لرستان تصریح کرد: اطفای حریق در استان لرستان به دلیل صعب‌العبور بودن مناطق جنگلی و مرتعی اطفاء حریق توسط مامورین اجرایی این اداره کل به سختی صورت می‌گیرد که لازم است تجهیزات لازم مانند بالگرد برای دسترسی سریع مامورین اجرایی این اداره کل به محل آتش‌سوزی تأمین شود.

وی با بیان اینکه اطفای حریق در استان لرستان نیازمند بالگرد است، افزود: وقوع آتش‌سوزی در پاییز و تابستان به دلیل خشک شدن درختان و علوفه‌ها و وزش بادهای گرم بیشتر از سایر فصل‌هاست که انتظار می‌رود در این فصول نسبت به اختصاص بالگرد برای انجام عملیات اطفای حریق همکاری صورت گیرد.

فتحی بیرانوند با بیان اینکه آتش‌سوزی باعث از بین رفتن نهال‌ها و بذر جنگلی و مرتعی در مناطق حفاظت شده استان می‌شود، ادامه داد: آسیب رساندن به خاک جنگل و مرتع، خسارت به گردشگاه‌های جنگلی و از بین رفتن آنها، آسیب رسیدن به محیط زیست و از بین رفتن حیوانات، از بین رفتن منازل و دام‌های روستاهای حاشیه‌نشین جنگل و مرتع مناطق تحت مدیریت، آلوده شدن هوا و گسترش آفات و امراض گیاهی در مناطق سوخته شده از مهمترین خسارت‌های آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع مناطق حفاظت‌شده است.

وی تصریح کرد: ما نباید منتظر باشیم تا در جنگل و مرتع آتش‌سوزی اتفاق بیفتد و سپس با آن به مقابله بپردازیم چرا که گسترش راه‌های پیشگیری از آتش‌سوزی مهمتر از نحوه خاموش کردن آتش است.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

برچسب‌ها

۱۶ تیر ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۰