همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که بودجه اطفای آتش‌سوزی در مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست کافی نیست، خواستار بازنگری مجلس شورای اسلامی در اعتبارات مدیریت اطفای حریق شد.

بودجه اطفای حریق در مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست کافی نیست

به گزارش ایرنا، علی تیموری گفت: بهتر است بودجه‌ای مناسب و در شان حفظ جنگل‌ها و میراث طبیعی تعیین شود و نظارت‌های لازم در این خصوص از طرف مجلس صورت گیرد.

وی با یادآوری لزوم بازنگری در تخصیص اعتبارات و بودجه مدیریت بحران و آتش‌سوزی در مناطق حفاظت شده افزود: بودجه کنونی مدیریت اطفای حریق جوابگوی مدیریت بحران در کشور نیست.

تیموری با اشاره به حادثه آتش‌سوزی اخیر در استان ایلام گفت: این آتش‌سوزی فقط در 15 هکتار از وسعت مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست اتفاق افتاده است و بقیه آن شامل حدود 90 درصد از وسعت مناطقی که دچار آتش‌سوزی شده‌اند، به لحاظ تشکیلاتی و ساختاری تحت نظارت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری بوده است.

وی افزود: این به معنای توپ به زمین سایر دستگاه‌ها انداختن نیست بلکه شرح وظایفی است که به لحاظ تشکیلاتی و قانونی در اختیار دستگاه قرار دارد.

تیموری اظهار کرد: آتش‌سوزی در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست با تلاش محیط بانان و مردم و با استفاده از تجهیزاتی که در اختیار داشته‌اند، در ساعات اولیه بروز آن خاموش شد.

وی با بیان این که بر اساس قانون، حفاظت از جنگل‌ها و مراتع بر عهده سازمان جنگل‌ها و مراتع است، افزود: حدود 10 درصد از مراتع و جنگل‌های کشور تحت نظارت و مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان مناطق چهارگانه است که برای حفظ آن برنامه‌ریزی و منابع مالی در اختیار دارد.

تیموری با یادآوری این که در سال گذشته حدود 2 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار برای اطفای آتش‌سوزی به سازمان حفاظت محیط زیست اختصاص یافته است، گفت: در 18 استانی که سابقه آتش‌سوزی در مناطق تحت مدیریت این سازمان داشته‌اند، تجهیزات انفرادی و وسایل اطفای حریق با توجه به بودجه و اعتبارات اختصاص یافته خریداری شده است.

وی تصریح کرد: در ابتدای سال 94 نیز برای آماده‌سازی و آموزش نیروهای محیط بان در سطح کشور در سه استان مانور اطفای حریق با همکاری دستگاه‌های مسئول برگزار شد و محیط بانان استان‌های همجوار نیز در این مانور شرکت کردند و آموزش‌های لازم را دیدند تا برای پیشگیری اطفای حریق با سرعت و مهارت بیش‌تری عمل کنند.

تیموری با تاکید بر این که محیط بانان همواره برای مهار آتش‌سوزی و حفظ جنگل‌ها و مراتع به جنگل‌بانان کمک می‌کنند، اظهار کرد: همدلی بین سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع وجود دارد اما سازمان حفاظت محیط زیست تنها در حوزه اختیارات قانونی خود برای حفظ مناطق تحت مدیریت تلاش می‌کند و نسبت به آتش‌سوزی جنگل‌ها بی‌تفاوت نیست.

مدیرکل دفتر مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که این سازمان با کمبود نیروی انسانی و منابع مالی مواجه است، گفت: سازمان در راستای ارتقای آموزش جوامع محلی و رشد کمی و کیفی تشکل‌های مردم نهاد برای حفظ محیط زیست نیز تلاش می‌کند تا از این طریق بتواند بخشی از مشکلات خود را جبران کند.

اواسط خرداد ماه سال جاری حدود 120 هکتار از جنگل‌های استان ایلام در آتش‌سوزی نابود شد.

کد خبر 298241

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha