مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: هنوز در سطوح کلان در کشور آتش در جنگل‌ها به عنوان یک بحران، همچون سیل، زلزله، طوفان و رانش زمین تلقی نمی‌کنند.

آتش سوزي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از میزان، حسینعلی ابراهیمی کارنامی، مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: مشکل اصلی بحران آتش‌سوزی در جنگل‌ها این است که هنوز در سطوح کلان در کشور حریق در جنگل‌ها به عنوان یک بحران، همچون سیل، زلزله، طوفان و رانش زمین تلقی نمی‌کنند در حالی که سالانه آسیب‌های گسترده‌ای را به منابع طبیعی کشور و محیط زیست وارد می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران ادامه داد: از طرف دیگر، موضع‌گیری و عدم تخصیص اعتبارات لازم به بخش محیط زیست و عدم تجهیز دستگاه‌های زی‌ربط نشان می‌دهد که این اراده و اعتبارات لازم برای حل بحران‌های احتمالی ناشی از آتش‌سوزی بخصوص در استان‌های حادثه‌خیز و جنگلی داده نمی‌شود یا بی‌توجهه هستند و به حل موقتی بحران‌ها آن هم در زمانی که قسمت اعظم جنگل‌ها نابود و بیشتر منابع طبیعی کشور سوخته است، می‌پردازند.

وی گفت: از انجایی که قانون اطفاء آتش در جنگل‌ها بر عهده ارگان دیگری است و از عهده محیط زیست خارج شده است ولی با این حال باز هم برای خاموش کردن آتش در جنگل سریعتر اقدام کرده‌ایم.

ابراهیمی کارنامی در زمینه پاسخگویی به افکار عمومی بیان کرد: افکار عمومی و دیگر بخش‌ها، مسئولیت پاسخگویی را از سازمان محیط زیست درخواست می‌کنند. در حالی که این وظیفه به عهده ارگان دیگری است، در استان مازندران ۵۸ درصد از وظایف پستی در بخش اجرایی خالی است و فشار بیشتری بر روی ۴۲ درصد محیط‌بانان منطقه است.

همچنین وی در رابطه با استهلاک خودروهای سازمان عنوان کرد: در این استان عمر ناوگان خودروهای محیط زیست باید حدود ۵ سال باشد در حالی که اینجا به این علت که تردد این خودروها بیشتر در مناطق جنگل‌ها و مسیرهای سخت گذر میباشد بیش از ۱۲ سال عمر میکنند و دچار فرسودگی شده‌اند.

ابراهیمی کارنامی توضیح داد: به علت فرسودگی و مستهلک خودروها که با بالا رفتن عمر این خودروها نیاز به سوخت زیاد می‌شود، که خود منجر به آلوده شدن هوا میشود، بنا به دلالیلی که گفته شد محیط‌بان‌ها نمی‌توانند به موقع به محل وقوع حادثه برسند و متخلفین یا متصدقین محیط زیست با صدمه زدن به محیط از محل حادثه گریخته و تا نیروهای محیط‌بان به محل برسند آتش‌سوزی خسارت‌های جبران‌ناپذیری به محیط زیست وارد می‌سازد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در زمینه تجهیزات مدرن و نیروهای متخصص گفت: نیاز به تجهیزات مدرن و جدید برای محیط‌بانان که حافظان محیط زیست هستند و از طرف دیگر نیاز به گروه‌ها و افراد آموزش‌دیده در زمینه خاموش‌سازی آتش که آموزش‌های لازم را در این زمینه دیده باشند (همانند نیروهای آتش‌نشان) آموزش‌های لازم را جهت خاموش‌سازی آتش جنگل‌ها دیده باشند با ترکیب تجهیزات و نیروهای متخصص خسارت‌های زیست محیطی را به حداقل برسانیم.

کد خبر 564295

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha