پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹
۰ نفر

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: توقف بهره‌برداری چوب از جنگل‌های شمال به‌معنای ترک جنگل نیست، بلکه سایر اقدامات مدیریتی و حفاظتی در جنگل‌های کشور در حال اجراست.

جنگل - قطع درختان

به گزارش همشهری آنلاین، هرچه اسناد بیشتری از مجوز بهره‌برداری از چوب درختان جنگل‌های هیرکانی منتشر می‌شود، سازمان جنگل‌ها بیشتر با آن مخالفت می‌کند.

در پی انتشار گزارش اخیر همشهری از مجوز برداشت ۳میلیون مترمکعب درختان شکسته در جنگل‌های شمال کشور، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به صراحت اعلام کرد: توقف بهره‌برداری چوب از جنگل‌های شمال به‌معنای ترک جنگل نیست.

ابتدای هفته جاری برخی اخبار منتشرشده در فضای مجازی حکایت از اعطای مجوز برداشت ۳میلیون مترمکعب درختان شکسته و افتاده در قالب طرح‌های پرورشی و بهداشتی داشت که عنوان شده بود این مجوزها از سوی سازمان جنگل‌ها صادر شده است.

اکنون مسعود منصور، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در متنی که توسط روابط‌عمومی آن سازمان در اختیار همشهری قرار داد، اعلام کرد: «توقف بهره‌برداری چوبی از جنگل‌های شمال به‌معنای ترک جنگل نیست، بلکه سایر اقدامات مدیریتی و حفاظتی در جنگل‌های کشور در حال اجراست.» 

منصور با اعلام اینکه مهم‌ترین وظیفه سازمان جنگل‌ها حفظ منابع پایه و صیانت از جنگل‌ها و مراتع است، از تشدید اقدامات حفاظتی در جنگل‌های شمال کشور خبر داد و یادآور شد: «در ۸ماه نخست امسال، ۳هزار پرونده قاچاق چوب برای متخلفان تشکیل شده است.»

او در این متن افزوده است: «چتر حفاظتی سازمان جنگل‌ها در جنگل‌های هیرکانی روزبه‌روز از توسعه و گسترش بیشتری برخوردار خواهد شد و اقدامات حفاظتی، گشت و مراقبت، حضور فیزیکی و نوع مدیریت حاکم بر عرصه‌های جنگلی تأثیرگذار ارزیابی شده است.» 

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور همچنین در این برنامه از ساماندهی نیروهای حفاظتی و تامین تجهیزات و امکانات اطفای حریق خبر داد و به همشهری اعلام کرد: «تمامی خودروهای گشت و مراقبت تحت نظارت قرار دارند و برای جلوگیری از قاچاق چوب بسیاری از راه‌های غیرضروری که منتهی به جنگل می‌شوند، مسدود خواهد شد.» 

وی با بیان اینکه اقدامات فنی و کارشناسی در جنگل‌های هیرکانی دامنه بیشتری خواهد گرفت، به حضور کارشناسان بخش‌های فنی در عرصه‌های منابع‌طبیعی نیز اشاره کرده است. رئیس سازمان جنگل‌ها اعلام کرد: «حضور کارشناسان علاوه بر انجام اقدامات بهداشتی و پرورشی به حفاظت بیشتر از جنگل‌ها کمک خواهد کرد.» 

منصور همچنین از جنگل‌بانان و حافظان منابع طبیعی تشکر کرده و گفته است که «در سخت‌ترین شرایط به حفاظت از جنگل‌ها و مراتع می‌پردازند.» او اعلام کرد: «سازمان جنگل‌ها نه‌تنها اختیار قانونی برای برداشت چوب از جنگل ندارد، بلکه تمایلی هم به این موضوع ندارد.»

جزئیات ۴ سند 

شواهد جدید رسیده به همشهری اما نشان می‌دهد، تاکنون ۴سند درخصوص اعطای سند برداشت چوب شکسته از جنگل‌های هیرکانی صادر شده که اتفاقا با مخالفت معاون امور جنگل این سازمان نیز مواجه شده است.

سند اول مربوط به یکی از مشاوران فنی سازمان جنگل‌هاست که طی نامه۲۱۴۵۶/۱۲/۹۹ در تاریخ ۷مهر، از رئیس سازمان درخواست می‌کند مجوز بهره‌برداری از درختان افتاده ریشه‌کن و بیمار در قالب طرح‌های جنگلداری سابق (پیش از سال۹۹) از سوی معاونت جنگل‌های سازمان صادر شود. سند دوم مربوط به تاریخ ۱۳مهر است که عباسعلی نوبخت، معاون امور جنگل طی نامه شماره۲۲۱۷۷/۰۳/۹۹ با هرگونه بهره‌برداری از چوب جنگل‌های هیرکانی مخالفت می‌کند.

در سند شماره۳ که صورتجلسه ۵آبان۹۹ ستاد ملی مدیریت منابع طبیعی است، نوبخت بار دیگر مخالفت خود را با بهره‌برداری از درختان شکسته اعلام می‌کند. اما رئیس سازمان جنگل‌ها بر فعال شدن مجدد طرح‌های جنگلداری سابق بدون برداشت درخت سرپا تأکید می‌کند.

سند سوم نیز به وضوح مشخص می‌کند که صدور مجوز بهره‌برداری از درختان شکسته در سازمان جنگل‌ها در جریان است.

در سند چهارم، نامه‌ای به شماره۲۴۱۸۲/۱/۹۹ به تاریخ ۶آبان‌ماه از سوی مسعود منصور، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری خطاب به معاون سازمان برنامه و بودجه امضا شده است که بازگشت طرح‌های جنگلداری سابق با عنوان «دخالت‌های جنگل‌شناسی بهداشتی» در آن درخواست می‌شود.

کارشناسان امور جنگل معتقدند در چنین شرایطی که فعالیت بسیاری از قاچاقچیان چوب در جنگل‌های گیلان، مازندران و گلستان دامنه‌ای وسیع‌تر از گذشته به‌خود گرفته است، صدور چنین مجوزهایی بی‌شک نقض بزرگ طرح تنفس جنگل است. 

بیشتر بخوانید:

منع برداشت چوب شکسته

سازمان جنگل‌ها براساس قانون، تا پایان سال۹۸ می‌توانست درختان شکسته، ریشه‌کن یا خشک شده و غیرقابل احیا را از جنگل‌ها برداشت کند، اما از ابتدای امسال براساس قانون، اجازه چنین اقدامی را ندارد. البته طی سال‌های گذشته بخشی از درختان که به‌صورت تجمعی در جنگل‌ها افتاده بودند، نشانه‌گذاری و حدود ۵هزار مترمکعب چوب جنگلی به محلی برای دپو در کنار جاده‌های جنگلی منتقل شدند.

این چوب‌ها پس از بررسی‌ها و دریافت مجوزهای لازم می‌تواند در اختیار صنایع قرار گیرد. اما سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور برای تامین چوب مورد نیاز صنایع، در شرایط فعلی باید به فکر واردات چوب با رعایت پروتکل‌های لازم باشد.

  • منبع: همشهری - سیدمحمد فخار
کد خبر 564458

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha