سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۱
۰ نفر

چند متخصص از صدور مجوز برداشت ۳میلیون مترمکعب چوب از جنگل هیرکانی خبر می‌دهند اما سازمان جنگل‌ها موضوع را تکذیب می‌کند.

جنگل - قطع درختان

به گزارش همشهری آنلاین، ابتدای هفته جاری بود که کانال منابع طبیعی ایران، از بازگشت بهره‌برداران چوب به جنگل‌های هیرکانی خبر داد. براساس اسناد منتشرشده، مجوز برداشت ۳میلیون مترمکعب درختان شکسته و افتاده در قالب طرح‌های پرورشی و بهداشتی صادر شده است.

در این خبر تأکید شد که مافیای چوب موفق شده است فرمان بهره‌برداری چوب از میراث جهانی هیرکانی را با دورزدن قانون برنامه ششم توسعه به‌دست آورد. این خبر اگرچه با سرعت از سوی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تکذیب شد، اما نگرانی دلسوزان منابع طبیعی کشور را در سال‌های اجرای طرح تنفس جنگل به همراه داشت.

رسانه‌ها به نقل از منابع محلی خبر داده‌اند که در جنگل‌های قره‌تخت مینودشت، یک پیمانکار اقدام به قطع درختان سرپای بلوط و ممرز در کنار درختان سیل‌آورده کرده است. این‌ شواهد نشان می‌دهد که نگرانی طرفداران طرح تنفس جنگل در زمینه هرگونه برداشت از درختان شکسته و افتاده جنگل بی‌مورد نبوده است.

مسعود منصور، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز در بیست‌ونهمین جلسه شورای مدیران آن سازمان پس از آنکه خبر از تشدید اقدامات حفاظتی در منابع طبیعی کشور داده، امکان برداشت چوب در برخی مناطق جنگل هیرکانی را به‌صورت تلویحی تأیید کرده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها درباره لزوم برخورد سریع با قاچاقچیان چوب نیز تصریح کرده است: این سازمان در حفاظت از جنگل‌ها و مراتع و منابع‌ طبیعی با کسی تعارف ندارد و با اقدامات حفاظتی فضا برای ‌قاچاقچیان چوب و چنگ‌اندازان ناامن می‌شود.

او همچنین بر لزوم شناسایی و انسداد کامل تمامی جاده‌های غیرضروری که به جنگل منتهی می‌شوند تأکید کرده است.

معاونت امور جنگل سازمان جنگل‌ها اما اصلی‌ترین مخاطب اظهارات رئیس سازمان جنگل‌هاست و باید شدیدترین نظارت را بر جنگل هیرکانی داشته باشد. به همین دلیل این معاونت روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ممنوعیت بهره‌برداری چوبی از جنگل‌های شمال، خط قرمز سازمان است و در مدیریت درختان شکسته، افتاده و آسیب‌دیده، با وجود ظرفیت‌های موجود ماده قانونی فوق‌الذکر، تمام جوانب و حساسیت‌های رویشگاهی رعایت می‌شود.»

شواهد قاچاق چوب

پس از صدور این بیانیه، ۵تن از متخصصان امور جنگل و منابع طبیعی کشور در نامه‌ای به عباسعلی نوبخت، معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها اعلام کردند: «اسنادی وجود دارد که نشان می‌دهد فرمان بهره‌برداری چوبی از جنگل‌های هیرکانی صادر شده و حتی مهلت یک‌ماهه نیز برای اجرایی‌شدن آن تعیین کرده‌اند.»

به نوشته این متخصصان؛ «ماه‌هاست که بحث وقف جنگل‌ها و مراتع با پرونده تاریخی و رمزگشایی‌شده آقمشهد در رأس خبرهای منابع‌طبیعی قرار گرفته است. در این مدت فعالان منابع‌طبیعی، بسیار کوشیدند تا با نظرات حقوقی و کارشناسی، مباحث را از حواشی و تفسیرهای ناصحیح قوانین به روی ریل قانون بیاورند و روزنه‌ای بگشایند تا هم هزاران هکتار جنگل آقمشهد نجات یابد و هم وقف اراضی ملی برای همیشه خاتمه یابد.

در میان این همت و عزم فعالان و کارشناسان منابع‌طبیعی در زنده نگاه‌داشتن مطالبات برحق و گسترده مردم، سکوت ریاست سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، اما بسیار تأمل‌برانگیز بود. در میانه‌ این تحلیل و تفسیرها خبر آمد که سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور با هدف صدور مجوز اجرای طرح گردشگری در علی‌آباد کتول، به‌دنبال خروج بخشی از جنگل‌های هیرکانی از ثبت جهانی است. این خبر دیگر نیاز به تفسیر هم ندارد. یعنی سازمانی که باید حافظ جنگل‌ها باشد، اینک حافظ سرمایه‌گذاران شده است؛ آن‌هم سرمایه‌گذاری در بکرترین نقطه‌ هیرکانی.»

نویسندگان این نامه افزوده‌اند: «در جست‌وجوی راهکاری قانونی جهت پیگیری و ممانعت از چنین اقدامی بودیم که صدور مجوز برداشت درختان شکسته و افتاده توسط این سازمان، به اسم پرورشی و بهداشتی رسانه‌ای شد؛ گرچه کارشناسان، صدور چنین مجوزی را ناشی از فشار مافیای بهره‌بردار چوب از جنگل‌ها می‌دانند.»

منبع: همشهری - سیدمحمد فخار

کد خبر 563911

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha