شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۰
۰ نفر

این روزها بازار اعلام خلافت حسابی سکه است؛رهبران گروه‌های افراطی یکی پس از دیگری به‌دنبال آن هستند که خلیفه نامیده شوند و با اشغال منطقه‌ای هر چند کوچک خلافت خود را اعلام کنند.

داعش

آش اعلام خلافت حالا آن قدر شور شده كه صداي گروه افراطي طالبان هم درآمده‌ است.هر چند گروه‌هاي افراطي زيادي در همه سال‌هاي گذشته به‌دنبال اعلام خلافت بوده‌اند اما اين رقابت حالا خيلي نزديك‌تر شده و هر روز در گوشه‌اي از جهان كسي به نام خليفه خودش را معرفي مي‌كند.

مشهورترين مورد آن شايد گروه تروريستي داعش باشد كه چندي پيش ابوبكر بغدادي، فرمانده آن خود را خليفه ناميد و بدون هيچ حساب و سابقه‌اي با زور سر نيزه از مردم در مناطقي از عراق و سوريه خواست با او بيعت كنند. روز گذشته اما فايل صوتي منتسب به ابو محمد جولاني رهبر جبهه نصرت از گروه‌هاي مشغول جنگ در سوريه هم منتشر شد و او تاسيس «امارت اسلامي شام» را اعلام كرد.

جبهه نصرت و داعش در ماه‌هاي گذشته نبردهاي سختي با هم داشته‌اند و هر كدام از رهبران آن به‌دنبال برتري يافتن بر ديگري در سوريه و عراق بوده‌اند. حالا اما نبرد آنها وارد عرصه خلافت شده و هر كسي سعي دارد پرچم خود را برافراشته كند. اما كار به همين جا ختم نمي‌شود؛ «ابولقمان» والي داعش در الرقه سوريه هم با جدا شدن از اين گروه خلافت خود را اعلام كرده و گفته است كه از «ابوبكر البغدادي» براي خليفه بودن شايسته‌تر است.

حاميان او هم از داعش جدا شده‌اند و با فرد جديدي كه خود را خليفه ناميده بيعت كرده‌اند. طرفداران ابولقمان گفته‌اند كه او از عشيره العجيل است درحالي‌كه البغدادي مجهول النسب به‌حساب مي‌آيد. جولاني با نام مستعارش مي‌خواهد نشان دهد كه از منطقه جولان جنوب سوريه است. ابوبكر بغدادي مي‌خواهد خودش را از قبيله قريشي معرفي كند و حالا ابولقمان هم كه ادعاي تازه خود را دارد. اكنون يك جام تمام عيار در رقابت براي خليفه‌گيري كليد خورده است.

هشدار طالبان به داعش

اختلاف‌هاي گروه‌هاي افراطي آنقدر گسترده‌ شده كه حتي صداي گروه تروريستي مانند طالبان را هم درآورده است. سابقه انديشه برقراري حاكميت و به تعبيري خلافت، در دوران معاصر به ملا‌عمر و بن لادن بازمي‌گردد. ملا عمر از سال 1996تا 2001رهبر معنوي طالبان بود كه در آن زمان حاكميت افغانستان را به‌دست داشت. اسامه بن لادن هم در كنار ايمن الظواهري يار هميشگي‌اش در انديشه برقراري خلافت اسلامي بود و حالا الظواهري راه رفيق قديمي‌اش را ادامه مي‌دهد. بن لادن در سال 2005در بيانيه‌اي اعلام كرده بود كه فاز پنجم برنامه‌هايش اعلام خلافت است اما اين روزها كساني كه پيرو فعاليت‌هاي تروريستي او بودند بيشتر از او عجله‌ دارند.

در سال 2013ابوبكر بغدادي كه خود را امير دولت اسلامي در عراق مي‌خواند، جبهه النصره از تشكيلات القاعده در سوريه را زير مجموعه خود اعلام كرد و براي نخستين بار دولت اسلامي عراق و شام (داعش) اعلام موجوديت كرد. اين امر باعث واكنش ايمن الظواهري شد و در واقع بغدادي بر تصميم پدر معنوي خود تاخت تا خودش براي خليفه شدن مدعي شود.

حالا طالبان افغانستان كه خودش زماني سردسته افراط‌گرايي بوده با راه افتادن اين نبردها براي خليفه‌گري، بيانيه‌‌‌اي داده و از مسلمانان خواسته از گروه‌هاي افراطي دوري كنند! به گزارش رويترز، طالبان در بيانيه خود با رد خلافت داعش و ابوبكر بغدادي مدعي شده كه مسلمانان بايد از افراطيون دوري كنند و متحد باقي بمانند! اين روزها ديگر تعجب برانگيز نخواهد بود كه هر متوهمي در گوشه‌اي از جهان با چند نفر حامي خودش را خليفه بخواند؛خليفه‌گري تبديل به يك بازي جهاني شده است.

کد خبر 265676

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha