مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: ناسا برای فاز آخر ماموریت کاسینی که قرار است طی آن کاسینی میان حلقه‌های زحل و سطح سیاره حرکت کند، با کمک نظرسنجی عمومی نامی برگزیده‌است: پایان بزرگ کاسینی.

کاوشگر کاسینی

براساس گزارش اسپيس، قرار است كاسيني در اواخر سال 2016 ميان سطح سياره و داخلي‌ترين حلقه آن 22 پرواز رفت‌و‌برگشت انجام دهد تا به‌اين شكل فاز آخر ماموريت كاسيني با نام پايان بزرگ كاسيني انجام گرفته و در نهايت با شيرجه اين كاوشگر در ميان اتمسفر گازي زحل به اتمام برسد.

متصديان كاسيني اين فاز نهايي را مدار مجاور ناميده‌بودند زيرا در اين مرحله كاسيني به سياره بسيار نزديك خواهد‌شد، اما اين نام پذيرفته نشد و ناسا در ماه آوريل براي انتخاب نامي برازنده آخرين بخش از ماموريت اين كاوشگر ارزشمند، از نظرسنجي عمومي استفاده كرد و در نهاين، آخريم ماموريت كاسيني، پايان بزرگ ناميده شد.

كاوشگر كاسيني در اكتبر 1997 سفر پرماجراي خود را آغاز كرد و 10 سال پيش، يعني در 30 ژوئن سال 2004 به مدار سياره زحل رسيد. اين ماموريت 3.2 ميليارد دلاري كه همكاري موفقيت‌آميزي ميان آژانس فضايي اروپا،‌ايتاليا و ناسا به‌شمار مي‌رود، شامل ارسال كاوشگري به‌نام Huygens به قمر تايتان زحل نيز بود‌ه‌است.

كاسيني در 10 سال گذشته اكتشافات مهمي انجام داده‌است، براي مثال توانست آب‌فشان‌هايي را در قطب جنوبي قمر انسلادوس زحل كشف كند و نشان دهد اين قمر در زير لايه‌هاي يخي خود حجم وسيعي آب پنهان كرده‌است.

به گفته مقامات ناسا، قدم آخر كاسيني نيز براي دانشمندان بسيار ارزشمند خواهد‌بود زيرا اين كاوشگر قصد دارد در اين فاز از ميدان گرانشي و مغناطيسي زحل نقشه‌برداري كرده و به ارزيابي مواد درون حلقه‌هاي سياره بپردازد و تصاويري از سياره و حلقه‌هايش به‌ثبت برساند.

در نهايت براي اطمينان از اينكه كاسيني با يكي از قمرهاي زحل برخورد نخواهد كرد،‌اين كاوشگر به‌سوي اتمسفر زحل هدايت خواهد شد تا در ميان آن براي هميشه ناپديد شود.

کد خبر 264565

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha