سه‌شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: ناسا شنبه ۲۸ ژوئن«شتابنده منفی سوپرسونیک کم‌تراکم» (LDSD) - یک وسیله پرنده بشقا‌ب‌پرنده‌مانند را که می‌تواند روزی برای کمک به فرودآمدن انسان بر روی سیاره مریخ به کار رود، بر روی میدان پرتاب موشکی پاسیفیک در هاوایی آزمایش کرد.

LDSD

LDSD

به نوشته لایو ساینس این پروزار برای آزمایش تجهیزات- از جمله یک چترنجات عظیم پا پهنای ۳۰.۵ متر- انجام شد که می‌تواند برای کند کردن سرعت سفینه فضایی سنگین هنگام نزول در اتمسفر مریخ به کار رود. در این آزمایش یک بالن ارتفاع بالا وسیله LDSD را تا ارتفاع ۳۷ کیلومتری بالا برد و بعد آن را رها کرد. موتور موشکی روی وسیله مطابق برنامه روشن شد، اما مهندسان ناسا می‌گویند گرچه چتر نجات باز شد اما به درستی عمل نکرد.

با این وجود مقامات ناسا می‌گویند که این پرواز آزمایش موفق بوده است. مارک آدلر از آزمایشگاه رانش جت ناسا در پاسادنای کالیفرنیا گفت: «این وسیله آزمایشی به زیبایی عمل کرد و ما به همه اهداف پروازی‌مان دست یافتیم. ما همه سخت‌افزارهای وسیله و داده‌های ضبط‌شده را بازیابی کردیم و  خواهیم توانست از درس‌هایی که از این آزمایش گرفتیم برای پروازهای آینده استفاده کنیم.»

در این عکس وسیله آزمایشی بشقاب‌مانند بلند شده است تا روی عرشه قایق بازیابی کاهانا در اقیانوس آرام قرار داده شود.

کد خبر 264521

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha