همشهری آنلاین: بازیکنان مسلمان در تیم‌های فوتبالی که به دور دوم جام جهانی برزیل رسیده‌اند با شروع ماه رمضان با این پرسش روبرو شده‌اند که آیا باید روزه بگیرند یا نه.

Madjid-Bougherra

به گزارش آسوشیتدپرس این مسئله به خصوص برای تیم الجزایر مهم است که روز دوشنبه  ۳۰ ژوئن (۹ تیر) باید به دیدار تیم قوی آلمان برود. همچنین بازیکنان مسلمانی در تیم‌های نیجریه و فرانسه وجود دارند که باید در این باره تصمیم بگیرند.

جمال مصباح، بازیکن تیم الجزایر، در این باره گفت: «ما باید درباره این مورد بین خودمان بحث کنیم. روشن است که مذهب‌مان برای تیم بسیار مهم است، بنابراین درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد تا ببینیم چه تصمیمی در این باره باید بگیریم.»

ورزشکاران در المپیک 2012 نیز با مسئله مشابهی روبرو بودند و بسیاری از تیم‌ها به بازیکنان اجازه دادند روزه نگیرند تا کارکرد ورزشی‌شان دچار اشکال نشود و قضای روزه‌شان را در زمان دیگری بگیرند و کفاره آن را با اهدای کمک به خیریه‌‌ها بپردازند.

با اینکه روزه 30 روزه ماه رمضان برای همه مسلمانان با سلامت بدنی واجب است، استثنائاتی در این باره از جمله برای افراد بیمار، باردار، نحیف یا سالمند وجود دارد. افرادی که به مسافرت یا جنگ می‌روند نیز از روزه معاف می‌شوند و  اغلب ورزشکاران نیز با استناد به مسافر بودن روزه گرفتن را در مسابقات به زمان دیگری واگذار می‌کنند.

کاپیتان تیم الجزایر مجید بوقره در مصاحبه‌های در رسانه‌های الجزایر گفته بود مسئله روزه گرفتن مدت‌هاست که برای بازیکنان مسلمان در باشگاه‌های اروپایی مطرح بوده است و خود او هنگامی که در تیم گلاسکو رنجرز بازی می‌کرد روزه می‌گرفته است، اما در عین حال سعی می‌کرد توانایی ورزشی‌اش را حفظ کند.

او در این باره گفت: مهمترین موضوع حفظ آب بدن است، اما با توجه به آب و هوای خوب برریل نباید مشکلی به وجود آید. البته برخی از بازیکنان روزه‌شان را در زمان دیگری می‌گیرند، اما من با توجه به وضعیت جسمی‌ام فکر کنم که بتوانم روزه‌هایم را بگیرم.

باکاری سانیا، بازیکن مسلمان تیم فرانسه در این باره گفت بسیاری از بازیکنان که روزه می‌گیرند از زمانی که در لیگ‌های اروپایی بازی می‌کرده‌اند به بازی در حین روزه‌داری عادت کرده‌اند و می‌توانند به فعالیت ورزشی‌شان ادامه دهند.

سانگا گفت: من به عنوان یک مسلمان می‌دانم که قواعد معینی وجود دارد که به ما اجازه می‌دهد در مواردی روزه نگیریم. من شخصا در این مسابقات روزه نمی‌گیرم، اما به بازیکنانی که روزه می‌گیرند نیز کاملا احترام می‌گذارم.

اما از دیدگاه اسلامی قضیه اندکی پیچیده‌تر است. در اسلام برخلاف کلیسای کاتولیک یک مرجعیت مرکزی که همه از او پیروی کنند، وجود ندارد، و فقیهان گوناگون ممکن است نظرات متفاوتی در این باره داشته باشند و افراد بسته به اینکه از نظر کدام فتوی‌دهنده پیروی می‌کنند، ممکن است به شیوه‌های متفاوتی عمل کنند.

حتی در الجزایر که رسیدن تیم این کشور به دور دوم جام جهانی باعث شادی بسیار مردم شده است، نظرات مراجع مذهبی در این باره متفاوت است، و برخی از آنها با اینکه بازیکنان تیم روزه نگیرند، مخالف هستند.

محمد مکرکب، رئیس جامعه مدرسان مذهبی الجزایر، در این باره گفت: بازیکن الجزایری اجازه ندارد فقط به خاطر یک بازی روزه نگیرد- آنان باید روزه بگیرند چرا که خداوند یاور کسانی است که روزه می‌گیرند و افراد جوان می‌تواند روزه بگیرند و در عین جال مسابقه هم بدهند.

او همچنین عدم وجوب روزه گرفتن به خاطر مسافرت را که اغلب بازیکنان برای روزه نگرفتن به آن استناد می‌کنند، رد می‌کند و معتقد است که این معافیت از روزه گرفتن فقط به سفرهایی مربوط است که برای کسب دانش یا به دلیل بیماری یا برای جنگ در جهاد باشد.

از طرف دیگر «شورای عالی اسلامی» منصوب دولت الجزایر به نفع افرادی که می‌خواهند روزه گرفتن‌شان را به تاخیر بیندازند، فتوی داده است. شیخ محمد شریف کاهر، رئیس کمیسیون فتاوی مذهبی این شورا گفت بازیکنان تیم الجزایر که مسابقه می‌دهند از روزه گرفتن معاف هستند.

دکتر حکیم چلبی، کارشناس در ورزش و روزه‌داری که همراه تیم الجزایر به برزیل رفته است نیز پذیرفت که مسابقه دادن در حین روزه‌داری موضوع پیچیده است و لازم است بازیکنان به اندازه کافی مایعات نوشیده باشند و احتمال افزایش آسیب‌ها وجود دارد.

با این حال او اشاره کرد روزه‌داری همیشه مانع مطلقی برای بازی کردن نیست.

او گفت: ما اغلب بازیکنان را ترغیب می‌کنیم که روزه نگیرند، اما جالب است که در برخی از موارد ورزشکارانی که در رمضان روزه گرفته‌اند، به نتایج بهتری دست یافته‌اند، چرا که با خواست قلبی خودشان روزه گرفته‌اند و این امر می‌تواند باعث تقویت روحی و روانی‌شان شود.

کد خبر 264388

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha