مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳ تیر ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۷
۰ نفر

با حضور معاون خدمات شهری شهرداری در جلسه علنی شورای تهران نگرانی اعضای این نهاد بابت تکمیل‌شدن ظرفیت بهشت‌زهرا تا سال ۹۵ تا حدودی برطرف شد.

شورای شهر

معاون خدمات شهري شهرداري تهران درباره ظرفيت بهشت زهرا گفت: براي كاستن از دغدغه شوراي شهر با انديشيدن تمهيداتي ظرفيت بهشت زهرا را تا سال 97افزايش خواهيم داد.به گفته مجتبي عبداللهي باتوجه به پذيرش روزانه 160متوفي در بهشت زهرا كه 110نفر از اين تعداد در آرامستان تهران به خاك سپرده مي‌شوند، تا 4 سال آينده مي‌توان سالانه 36هزار متوفي را در بهشت زهرا دفن كرد. وي حتي از پيگيري‌هايي براي انتخاب زمين مناسب براي احداث آرامستان جديد در تهران خبر داد.

با وجود اعلام اين خبر اما مرتضي طلايي نايب‌رئيس شوراي شهر تهران همچنان وضعيت دفن اموات در تهران را در وضعيت هشدار اعلام كرد و گفت: اگر از همين امروز كار ساخت گورستان جديد در تهران را شروع كنيم 4 سال طول مي‌كشد تا به اتمام برسد به همين دليل بايد سريعا جايي را براي اين مهم پيدا كنيم. طلايي همچنين بابت شيوع يك بيماري چشمي در سطح فراگير هشدار داد و خواستار اطلاع‌رساني لازم دراين باره شد.

معصومه آباد رئيس كميته ايمني و مديريت بحران شوراي شهر نيز گفت: وجود 140آرامستان كه سال پيش در بقعه‌هاي متبركه بنا شده‌اند نشان از اين داشته كه اين فضاها ضمن تكريم و تقديس ويژه، خاطرات دلنشين را براي مردم آن محله ومنطقه فراهم مي‌كرده و باعث تقويت ارتباطات اجتماعي، همبستگي، هويت فرهنگي و اجتماعي مي‌شده است.

مهدي چمران عضو ديگر شوراي شهر نيز خواستار استفاده از ظرفيت گورستان‌هاي متروكه پايتخت شد و گفت: بايد امكان دفن در داخل محوطه امامزاده‌هايي مانند امامزاده عبدالله يا ابن بابويه فراهم شود؛ ضمن اينكه مي‌شود فضاي گورستان‌ها را به فضاي سبز و فرهنگي تبديل كرد و درعين حال گورستان هم باشد.

به گفته محمد حقاني با توجه به محدوديت زمين در شمال، شرق و غرب تهران ما الي ما شاءالله زمين از منابع طبيعي داريم كه به‌صورت رايگان مي‌توانيم از منابع طبيعي بگيريم يعني لازم نيست حتما زمين در جوار گورستان بگيريم. وي ادامه داد: بعد از 30سال قانونا گورستان‌ها به مالكيت شهرداري در مي‌آيند اما يك عده سودجو براي دفن اموات ارقام بسيار بالايي را حتي تا 700ميليون تومان مطالبه مي‌كنند.

رحمت‌الله حافظي از به تأخير افتادن مصوبه شوراي شهر درمورد جانمايي گورستان‌هاي جديد انتقاد كرد و گفت: بايد به شهرداري تكليف شود پس از بررسي مسائل ومشكلات براي اين مسئله يك راه‌حل اجرايي ارائه كند. وي گزارش ارائه شده از سوي معاونت خدمات شهري را پاسخگوي مصوبه شوراي شهر ندانست. اسماعيل دوستي نيز گزارش ارائه شده ازسوي معاون خدمات شهري را كافي ندانست و گفت: اين گزارش درباره وضعيت فعلي بهشت زهرا بود درحالي‌كه ما خواستار جانمايي گورستان‌هاي جديد پايتخت بوديم. عليرضا دبير هم با اشاره به اينكه مسئله آرامستان‌ها را از ابعاد مختلف بررسي كرده، گفت: بايد به مسائل شرعي توجه داشت مثلا قبري كه 40سال است خريداري شده تاكي مالكيت دارد ضمن اينكه اين آرامستان‌هاي متروكه در شهرتهران هركدام مديريت خاص خود را دارد و نمي‌توانيم يك نسخه واحد براي همه آنها تعريف كنيم.

رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران همچنين از آماده شدن طرح يك‌فوريتي رسيدگي به وضعيت معيشتي كاركنان بهشت زهرا خبر داد. پرويز سروري هم خواستار توجه به معيشت تطهيركنندگان بهشت زهرا و احتساب شغل آنان در زمره مشاغل سخت وزيان آور شد. از نظر عبدالمقيم ناصحي نسبت به گذشته تغييرات اساسي به لحاظ عمران و آباداني در بهشت زهرا و افزايش قبور به چشم مي‌آيد، به‌نحوي كه در سال 86به ميزان 160هكتار به زمين‌هاي بهشت زهرا اضافه شد. وي نيز پيشنهاد احياي 80گورستان متروكه در شهر را مطرح كرد وگفت: مي‌شود قبور اين گورستان‌ها را 3 تا 4 طبقه كرد تا به اين وسيله بخشي ازمشكلات دفن حل شود.

پيگيري مشكلات شهري در شورا

رحمت‌الله حافظي با اشاره به اينكه مديريت جهادي مي‌بايست مبتني بر نيازهاي مردم باشد و نه مبتني بر اداره شخص يا اشخاص گفت: براي تحقق مديريت جهادي ابتدا بايد نيازهاي مردم شناسايي شود. وي در اين‌باره به پله برقي ايستگاه‌هاي متروي اكباتان، آزادي، استاد معين و حبيب‌اله اشاره كرد كه هنوز راه‌اندازي نشده است، ضمن اينكه پله برقي ايستگاه‌هاي فدك، تجريش و قلهك نيز معمولا خراب است.

تذكر بعدي از سوي اسماعيل دوستي بود كه به يكي ديگر از املاك بابك زنجاني در تقاطع خيابان خدامي با وليعصر اشاره كرد و گفت: در اين ملك گود‌برداري وسيعي خارج از ضوابط شهرداري انجام شده و الان به حال خود رهاست. وي گفت: اخيرا قوه قضاييه اين املاك را به مزايده گذاشته اما كسي به دلايل مختلف حاضر به خريد آن نيست. وي پيشنهاد كرد كميسيون شهرسازي و معماري به همراه معاونت شهرسازي شهرداري تهران نسبت به اين قضيه حساسيت نشان دهند يا حتي اين ملك را از قوه قضاييه خريداري كنند.

تذكر بعدي از سوي مجتبي شاكري بود؛ وي ضمن اينكه خواستار اجرايي شدن مصوبه انعكاس اخبار شورا در رسانه‌ها شد، گفت: يك جشني در برج ميلاد به مناسبت ميلاد حضرت ولي‌عصر (عج) از سوي شوراي شهربرگزار شد كه هم نوع آهنگ‌هاي آن مناسب نبود و هم هزينه‌هاي آن قابل توجه بود. وي تأكيد كرد كه با توجه به نزديك شدن به ايام‌ماه مبارك رمضان هم شهرداري و هم شوراي شهر از پرداخت هزينه‌هاي گزاف براي افطاري خودداري كنند.

اعضاي شوراي شهر تهران ديروز نسبت به عملكرد روزنامه همشهري در قبال نحوه پوشش اخبار شورا اظهارنظرهاي متفاوتي داشتند. موضوع از اعتراض غلامرضا انصاري به برخورد خبري روزنامه همشهري با اتفاقات درون شورا و اختصاصا نحوه انتخاب تيتر براي خبر مربوط به ساماندهي تابلوهاي تبليغاتي آغاز شد. به گفته انصاري روزنامه همشهري متعلق به همه مردم است و از منابع مردمي و بودجه عمومي شهرداري استفاده مي‌كند، به همين دليل بايد در اختيار مردم باشد و در راستاي نيات و اهدافي كه نمايندگان مردم در مجموعه شورا تعيين مي‌كنند كار كند.

به گفته انصاري مشروعيت مديريت شهري هم از شوراست بنابراين قطعا نظارت ويژه بايد بر روزنامه همشهري معطوف شود. اين در حالي است كه ازنظر اين عضو شوراي شهر، همشهري در طول سال‌هاي گذشته روند منطقي و علمي نداشته است. وي همچنين با اشاره به اينكه تيتر انتخاب شده از سوي همشهري درباره مصوبه ساماندهي تبليغات شهري تحريك‌آميز بود، گفت: متن خبر كامل بود اما تيتر آن اين شبهه را در ذهن ايجاد مي‌كرد كه گويي اين مصوبه تصميم شورا بوده و خواسته به اين وسيله شورا را درمقابل مردم قرار دهد. انصاري كه عضو كميسيون برنامه وبودجه است از اعضا خواست به‌صورت جدي بحث مديريت و سردبيري همشهري را مورد توجه قرار دهند و درصورت عدم‌اصلاح برخورد قانوني و جدي با آ‌نها صورت گيرد.

در تأييد اين اظهارات محمد حقاني رئيس كميته محيط‌زيست شوراي شهرنيز گفت: سازمان زيباسازي كار خوبي درباره ساماندهي تبليغات شهري انجام داد و آن را درقالب لايحه به شورا آورد. در واقع اين لايحه براي تنقيح لوايح گذشته بود تا اينكه سوءاستفاده بنا به ميل و سليقه شخصي از بخشنامه‌ها نشود كه كار خوبي است. بنابراين شوراي شهر تصميم‌گيري در اين‌باره نكرده است بلكه لوايحي كه تنقيح كرده بودند مصوب شد.

وي بابت انعكاس نامناسب اخبار رئيس شورا و هيأت رئيسه نيز گلايه كرد وبا اشاره به اينكه ما هيچ‌كدام گرايش خاصي در خدمت به مردم نداريم، گفت: بهتراست نماينده‌اي صاحب صلاحيت درحوزه رسانه تعيين شود تا مطالب مربوط به شورا براي انتشار منوط به كسب نظر ايشان باشد و قبل از انتشار راستي آزمايي شود. وي براي اين كار نيز سخنگوي شوراي شهر تهران را پيشنهاد كرد.
نظر احمد مسجد جامعي نيز اين بود كه كاش در انتخاب تيتر ذوق خبري بيشتري به خرج داده مي‌شد مثلا به جاي تيتر«تصميم شوراي شهر براي ساماندهي تابلوي مغازه‌ها» تيتر « شوراي شهر تهران در روز اصناف براي اصناف جايگاه حقوقي در حوزه تبليغات شهري قائل شد» انتخاب مي‌شد.

عليرضا دبير رئيس كميسيون برنامه و بودجه نيز گفت: دوستان بدانند در بحث ساماندهي تبليغات محيطي و صنفي بحث شورا درآمدزايي نبود بلكه ما ساماندهي كرديم به‌نحوي كه 16مصوبه قبلي شورا دراين باره را به يك مصوبه تبديل كرديم. وي همچنين در مورد انتقادات وارده به همشهري گفت: تا آنجا كه من خبر دارم اين خبر از روي سايت شوراي شهر برداشته شده است.
پرويز سروري عضو كميسيون نظارت و حقوقي در مخالفت با اعتراضات صورت گرفته درمورد روزنامه همشهري گفت: من صاحب رسانه هستم و معني اينگونه برخوردها با يك رسانه را نمي‌فهمم. وي از انصاري و حقاني خواست تا از مصوبات شوراي شهر دفاع كنند. به گفته سروري مصوبات ما فرزندان ما هستند و ما بايد از فرزندان خود دفاع كنيم.

سروري با اشاره به اينكه در مجلس هم دولت لايحه مي‌دهد و مجلس مصوب مي‌كند، افزود: مگر ما با تصويب اين لايحه كار سيئه انجام داديم. بايد افتخار كنيم كه كار بزرگي انجام داديم به همين دليل بايد از اين مصوبه دفاع كنيم نه اينكه با اين الفاظ يك رسانه را مورد انتقاد قرار دهيم. وي معتقد بود كه روزنامه همشهري در انتقال خبر ساماندهي تبليغات شهري هيچ‌گونه تحريفي انجام نداده است بنابراين، اين نحوه برخورد مناسب نيست. به گفته رئيس كميسيون نظارت وحقوقي شوراي شهر بايد به رسانه اجازه نفس كشيدن داد نه اينكه خفه‌ا‌ش كنيم. وي درعين حال حجم اخبار و گزارش‌هاي منتشرشده از شوراي شهر چهارم در روزنامه همشهري را درمقايسه با دوره‌هاي قبل بسيار بيشتر اعلام كرد.

نظر حبيب كاشاني عضوكميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر نيز اين بود كه شوراي شهرتهران در دور دوم 3نماينده ناظر در همشهري داشت، اما اينكه يك نفر قبل از چاپ اخبار آنها را كنترل كند وي را ياد قبل از انقلاب و ركن 2در مطبوعات مي‌اندازد.
اسماعيل دوستي ديگر عضو شوراي شهر اما با اظهار تعجب از اظهارات كاشاني و سروري گفت: من خيلي خدمت اين دوستان ارادت دارم اما اين حرف‌ها در‌شأن شوراي شهر نيست. مگر آقاي انصاري چه گفت جز اينكه خواست در تنظيم تيتر دقت شود؟ كجا اسمي از خفقان بود؟ همه ايشان را مي‌شناسند كه چقدر طرفدار آزادي و دمكراسي است. وي گفت: همه مي‌دانيم كه روزنامه همشهري روزنامه شهرداري است، چرا انكار مي‌كنيم؟ بارها تذكر داده‌ايم اماكسي توجه نمي‌كند. آقاي حقاني هم پيشنهاد كرد آقاي تقي‌پور به‌عنوان سخنگوي شورا ناظر بر اخبار همشهري باشد. چرا اين را به ركن 2و ساواك تعبير مي‌كنيد؟ مگر شوراي شهر ناظر برعملكرد شهرداري نيست؟ چرا شورانبايد نظارت كند؟ چرا ناراحت مي‌شويد از اينكه ناظر باشد؟

در پاسخ به اين اظهارات اما سروري مجددا نگراني خود را بابت حاكميت خفقان بر روزنامه همشهري ابراز كرد. وي گفت: خبر مورد اشاره از روي سايت شوراي شهر برداشته شده، اصلا خبرنگاري درجلسه غيرعلني حضور نداشت كه اينقدر بلوا به‌پا مي‌كنيد. به چه دليل اين رسانه بايد تحت فشار قرار گيرد كه ديگر جرأت نكند مطلب بنويسد؟

اين امر از نظر سروري خلاف منطق، عقل و انصاف است. وي منتقدان به روزنامه همشهري را نا‌آشنا با آيين رسانه‌اي دانست و گفت: شما خلط مبحث مي‌كنيد. اين همه دم از آزادي و دمكراسي مي‌زنيد اما هرجا مطلبي به شما بربخورد بدترين برخوردها را مي‌كنيد حتي مصوبه شورا را انكار مي‌كنيد و اسمش را منطق مي‌گذاريد.

در اين لحظه احمد مسجد جامعي خواستار پايان يافتن اين بحث شد وگفت:‌ اين بحث‌ها نشان مي‌دهد كه اهميت رسانه براي اين جمع شناخته شده است. وي در توضيح استنباط خود از صحبت‌هاي انصاري گفت: ايشان به تيتر خبر انتقاد داشتند زيرا شوراي شهر كه فقط براي ساماندهي تابلوهاي خياباني مصوبه نداشته است. در آن جلسه 2ساعته كارهاي بسيار وسيع‌تري انجام شد كه يكي از بندهايش ساماندهي تابلوها بود. وي گفت: آقاي حافظي هم خواستار تشكيل جلسه‌اي با مديران همشهري است تا به مسائل ما با همشهري رسيدگي شود.

رئيس شوراي شهر درباره اظهارات حقاني نيز گفت: ايشان هم تقاضا داشتند سخنگوي شوراي شهربه نمايندگي از شورا حق نظارت داشته باشد كه اين قضيه البته ازسوي آقاي كاشاني تأييد شد و آن را تكميل كرد.مسجد جامعي با اشاره به اينكه اصلا خبر نداشته كه شوراي شهر در دور دوم فعاليتش 3نفر را به‌عنوان ناظر در روزنامه همشهري داشته گفت: در دور چهارم با توجه به افزايش تعداد اعضا خوب است به جاي 3نفر 6نفر نماينده به همشهري بفرستيم.

کد خبر 263734

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha