همشهری آنلاین: اعضای شورای اسلامی شهر تهران در پانصد و پنجاه و هشتمین جلسه شورا لایحه تعیین بهای خدمات قابل عرضه در سازمان بهشت زهرا را به تصویب رساندند که بر اساس آن قطعات به جا مانده از قدیم در بهشت زهرا بین 10 تا 20 میلیون و به صورت توافقی به فروش می‌رسد.

به گزارش همشهری آنلاین، پانصد و پنجاه و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با حضور 13 تن از اعضای شورا (مهدی چمران، عباس شیبانی، رسول خادم، علیرضا دبیر، حسن بیادی، مرتضی طلایی، خسرو دانشجو، حبیب کاشانی، پروین احمدی‌نژاد، معصومه آباد، محمدعلی نجفی، حمزه شکیب و معصومه ابتکار) برگزار شد که در این جلسه هادی ساعی و احمد مسجد جامعی غایب بودند.

بررسی لایحه (تعیین بهای خدمات قابل عرضه در سازمان بهشت‌زهرا) موضوع اولی بود که اعضای شورای شهر به آن پرداختند که در همین زمینه رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا اظهار داشت: بحث تعیین تعرفه‌های بهشت زهرا از چند وقت پیش در کمیسیون عمران مطرح بود که ما نیز پیشنهادات خود را به این کمیسیون ارائه کردیم.

خادم در ماده واحده لایحه تعیین بهای خدمات قابل عرضه در سازمان بهشت زهرا گفت: در ماده واحده لایحه آمده است به منظور انجام تکالیف شرعی و فقهی مبنی بر وجوب کفای کفن و دفن و حفظ حرمت میت مسلمان و تأمین هزینه‌های جاری و نگهداری آرامستان‌ها و ارائه خدمات مناسب به شهروندان در این زمینه و به استناد بند (26) ماده (71) قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب یکم خرداد 75 و اصلاحات بعدی آن و همچنین بند (113) ماده 55 قانون شهرداری، شهرداری تهران (سازمان بهشت زهرا (س)موظف است در چارچوب سیاست‌‌ها به شرح ذیل اقدام نماید.

الف - تأمین قبور و امکانات مناسب جهت کفن و دفن اموات مسلمانان با رعایت قوانین شعری و فقهی حاضر در تمامی ایام و متناسب با شرایط.

تبصره یکم: شهرداری موظف است نسبت به کفن و دفن شهدا، خانواده درجه اول آنان، ایثارگران، اهدا کنندگان عضو، کودکان تا 7 سال، کارکنان تمام وقت و بازنشستگان سازمان بهشت زهرا (س) مشروط بر آنکه قبلا قبر به آنان واگذار نشده باشد با تأیید مراجع ذیربط اقدام کند.

تبصره دوم: به منظور حفظ شعائر اسامی و حفظ یاد و خاطره شهدا و ایثارگران و مشاهیر، شهرداری تهران موظف است نسبت به جانمایی و تعیین محل خاک و متناسب با شئون این عزیزان تحت عنوان قطعات (شهدا، والدین معظم شهدا، مشاهیر شهر تهران) اقدام کند و از زمان ابلاغ این مصوبه تعیین و تخصیص قطعات تحت عناوین غیر در گورستان بهشت زهرا (س) ممنوع است.

تبصره سوم: دفن شهدا و والدین معظم و مشاهیر شهر تهران با تأیید شورای فرهنگی عمومی در قطعات تخصیصی انجام خواهد شد.

تبصره چهارم: منظور از مشاهیر عبارت است از شهروندانی است که در زمینه‌های فرهنگی، هنری، علمی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، ورزشی و امثالهم دارای فعالیت‌های برجسته باشند.

تبصره پنج: شورای فرهنگی عمومی موظف است نسبت به تعیین ظوابط عمومی و تشخیص و معرفی اینگونه افراد در زمان حیات و یا فوت اقدام و نام آنان را در فهرست رسمی مشاهیر ثبت و اعلام کند.

ب: واگذاری هر قبر در تمامی قطعات فاز سوم آرامستان بهشت‌زهرا (س) تا سقف 70 درصد ظرفیت قطعات رایگان است و در صورتیکه وابستگان متوفی تمایل به در اختیار گرفتن دو طبقه بالای آن را داشته باشند هزینه مترتبه به ازای واگذاری هر قبر معادل سه میلیون و 500 هزار ریال تعیین می‌شود.

هزینه واگذاری هر قبر در ظرفیت پذیرش 70 تا 80 درصد معادل 7 میلیون ریال و در ظرفیت پذیرش 80 تا 90 درصد معادل 10 میلیون ریال و در ظرفیت 90 تا 100 درصد معادل 15 میلیون ریال تعیین می‌شود.

د: هزینه واگذاری هر قبر در قطعات فاز دوم آرامستان بهشت زهرا (س) تا سقف 70 تا 80 درصد ظرفیت قطعات معادل 20 میلیون ریال و از سقف 80 تا 90 درصد ظرفیت معادل 30 میلیون ریال و در ظرفیت 90 تا 100 درصد معادل 40 میلیون ریال است.

و: با توجه به درخواست‌های مکرر شهروندان و در جهت افزایش ظرفیت دفن در بهشت‌زهرا (س) و با لحاظ فتوانی صادره از سوی علما ومراجع معظم مبنی بر امکان دفن در قبوری که بالای 30 سال قدمت دارند سازمان بهشت زهرا (س) مجا زاست با برنامه‌ریزی مناسب و طراحی بهینه و بررسی شرایط و وضعیت و موقعیت استقرار هر قطعه، ضمن حفظ حرمت شرعی اموات دفن شده در این قطعات نسبت به ایجاد و احداث یک یا دو طبقه قبر دیگر نیز حسب مورد و برای واگذاری به اقربای متوفی مطابق ضوابطی که به تصویب هیئت مدیره سازمان می‌رسد اقدام کند تعرفه این گونه قبور برای دفن به ازای هر طبقه 50 میلیون ریال تعیین می‌شود.

ز: هزینه خدمات تغسیل و تکریم و حمل جنازه با آمبولانس با ظرفیت 4 متوفی، مجموعا برای هر متوفی به مبلغ 2 میلیون ریال تعیین می‌شود ضمنا هزینه خدمات فوق برای کودکان 50 درصد مبلغ مذکور خواهد بود: بدیهی است در صورت درخواست آمبولانس خصوصی برای متوفی مبلغ 2 میلیون ریال مابه‌التفاوت علاوه بر مبلغ مذکور از متقاضی دریافت خواهد شد و حمل جنائز به شهرستان به ازای هر کیلومتر طول مسیر رفت مبلغ 8 هزار ریال تعیین می‌شود.

ح: در صورتیکه امکان پرداخت مبالغ مصوب برای خانواده متوفی و متقاضیان به طور یکجا تأمین نشود مدیرعامل سازمان اختیار دارد تا نسبت به تقسیط تعرفه مصوب حداکثر در 5 قسط مشروط به پرداخت در طول یک سال و یا تخفیف حداکثر به میزان 20 درصد تعرفه‌های مذکور اقدام کند همچنین مدیرعامل سازمان مجاز است در صورت اطمینان بر مبنای مستندات ارائه شده توسط متقاضیان هزینه موضوع بند (ج) این مصوبه را در اختیار افراد بی‌بضاعت و تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی، کمیته امداد، بهزیستی) دریافت ننموده و نسبت به دفن آنان در قطعات جاری به طور رایگان اقدام کنند تا:

ط) تعرفه دفن در آرامگاه‌های خانوادگی رو باز دو برابر حداکثر مبالغ قید شده در بندهای (ب)، (ج)، (د) به تناسب محل استقرار آرامگاه در فاز مربوطه و تعرفه دفن در آرامگاه‌های خانوادگی مسقف سه برابر حداکثر مبالغ قید شده در بندهای فوق‌الذکر به تناسب محل استقرار آرامگاه تعیین می‌شود.

مدیرعامل سازمان مجاز است تا سقف 10 قسط در طول یکسال تعرفه آرامگاه‌های خانوادگی را تقسیط کند.

ی: در صورت تقاضای خریدار یا ورثه قانونی او حق انتفاع برای اقاله قبر سازمان بهشت‌زهرا (س) مجاز است با دریافت اسناد و مدارک مثبته و با حضور فروشنده یا نماینده قانونی ایشان پرداخت نماید که: هر گونه تغییر در تعرفه‌های مصوب و همچنین تعرفه قبور متعلق به فازهای توسعه جدید منوط به ارائه لایحه از سوی شهردار تهران و تصویب شورای اسلامی شهر تهران خواهد بود.

توضیح منظور از فاز یک از قطعه یک تا 112، فاز دو از قطعه 201 تا 258 و فاز سه از قطعه 301 تا 320 است.

در حین بررسی لایحه اشاره شده و تبصره‌های آن اعضای شورای شهر تهران نظرات خود را در خصوص این لایحه ارائه کردند ضمن اینکه در این جلسه مجتبی عبدالهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران نیز حضور داشت.

علیرضا دبیر عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: باید جزء به جزء این لایحه مورد بررسی قرار بگیرد ضمن اینکه آیین‌نامه‌های آن نیز تدوین شود.

خسرو دانشجو سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران خطاب به علیرضا دبیر گفت: به نظر می‌رسد نیازی نیست به جزئیات لایحه ورود پیدا کنیم و باید کلیات لایحه را بپردازیم چرا که برخی از اختیارات در حیطه مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا است و در این زمینه می‌تواند آیین‌نامه‌هایی را تدوین کند.

حسن بیادی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به اینکه جدا کردن خانواده‌های شهدا معضلات جدی را در آینده پیش رو خواهد آورد گفت: باید به این موضوع نیز توجه ویژه‌ای شود و در تصمیم‌گیری‌ها به این نکته توجه شود.

 در ادامه جلسه لایحه اشاره شده به رای گذاشته شد و اعضای شورای شهر به این لایح رای مثبت دادند.

کد خبر 222498
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز