همشهری آنلاین: معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: بدترین الگوی مصرف آب شرب و کشاورزی و انرژی دنیا را داریم؛ اگر به همین روال ادامه دهیم، طبیعت و منابع موجود را نابود می‌کنیم.

ابتکار

به گزارش ایرنا،  معصومه ابتکار، در شورای اداری کردستان در سنندج افزود: در مدیریت مصرف آب و انرژی باید در رویکردمان تغییرات اساسی صورت گیرد.

به گفته وی رفع این مشکلات امر پیچیده و غیرقابل حلی نیست، و دولت به صورت جدی برای حل این مشکلات برنامه دارد.

وی اظهارکرد: الگوی ما در استفاده از ظرفیت‌های طبیعی نیز در این سال‌ها غلط بوده، ابتدا باید ظرفیت‌ها را بشناسیم و بر اساس آن برنامه‌ریزی کنیم، تا منجر به نابودی محیط زیست نشود.

ابتکار گفت: توسعه نباید به هر قیمتی باشد، بلکه باید مبتنی بر برنامه باشد که رویکرد دولت تدبیر و امید در این زمینه توجه به ظرفیت‌های زیستی و تنش‌های شدید آبی کشور است.

وی آلودگی هوا را از چالش‌های زیست محیطی عنوان کرد و افزود: دولت برای کاهش آلودگی هوا به صورت جدی وارد شده و در چند گام اولیه نیز کیفیت هوای برخی استان‌های آلوده کشور را بهبود بخشیده است.

ابتکار، یکی از اقدامات اولیه دولت برای کاهش آلودگی هوا را حذف بنزین پتروشیمی و جایگزینی بنزین استاندارد دانست و گفت: برای همه مشکلات زیست محیطی کشور راه حل اساسی وجود دارد که به دنبال آن هستیم.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور افزود: وضعیت نامناسب اجتماعی، اقتصادی، بیکاری، و حتی معضلات زیست محیطی اکنون کشور، ناشی از دوره‌ای بی‌مسئولیتی بود که پشت سرگذاشتیم.

به گفته وی، دولت تدبیر و امید رویکردها را اصلاح کرد و اکنون تمام دستگاه‌ها با برنامه فعالیت می‌کنند؛ جنس فعالیت‌های محیط زیست نیز از نوع سیاست گذاری و برنامه‌ای است.

وی گفت: مشکلاتی که برای دریاچه ارومیه پیش آمده ناشی از انحراف جدی از نگاه برنامه‌ریزی توسط دولت قبلی بوده است.

ابتکار افزود: طبیعت کشور ما یک ظرفیتی دارد و ما بیش از این طرفیت از آن برداشت کرده‌ایم و این موجب تخریب شده، همه بخش‌های کشور به نوعی به طبیعت متکی هستند و از این رو باید در حفظ طبیعت همه ما تلاش کنیم.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: در این سازمان به مقوله پژوهش و مباحث علمی برای حفظ محیط زیست توجه ویژه‌ای شده ، و بیشترین نگاه به حفظ محیط زیست را باید مهندسان و متخصصان فرهنگی و اجتماعی داشته باشند.

به گفته وی، رئیس جمهوری و مجموعه تدبیر و امید برای حفاظت از محیط زیست برنامه دارند و از همان ابتدای شروع به‌کار دولت با برنامه در این حوزه وارد شده‌ایم و از تصمیمات آنی و غیر کارشناسی در این زمینه پرهیز می‌کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش از استاندار کردستان برای تشکیل ستاد نجات دریاچه زریوار مریوان تشکر کرد و گفت: برای نجات دریاچه زریوار هنوز دیر نشده، و با هزینه پایینی می‌توانیم با برنامه و اراده، زریوار را نجات دهیم.

ابتکار اظهار کرد: زریوار زیستگاه بسیار ارزشمندی برای جذب گردشگر و حفظ اکو سیستم منطقه است.

وی افزود: یکی از سیاست‌های دولت تدبیر و امید برای حفاظت از محیط زیست، حمایت از سازمان‌های مردم نهاد است و دستگاه‌های اجرایی نیز باید از این سازمان‌ها حمایت کنند.

وی گفت: جایزه ملی محیط زیست که در دولت قبلی لغو شده بود در این دولت احیا شده، و رئیس جمهوری این جایزه را به موسسه سبز چیا مریوان اهدا کرده و افتخاری برای استان کردستان است.

کد خبر 263553

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha