جمعه ۶ تیر ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۰
۰ نفر

۶ نفر از علما و مراجع عظام تقلید در دیدار وزیر نیرو با ایشان با توصیه مردم به حداکثر صرفه‌جویی در شرایط کمبود آب تأکید کردند در شرایط فعلی اسراف آب حرام است.

آب

همزمان 2مقام وزارت نيرو نسبت به‌احتمال جيره‌بندي آب در برخي شهرهاي كشور واكنش نشان دادند و گفتند: جيره‌بندي در برنامه وزارت نيرو نيست، اما اگر مردم صرفه‌جويي نكنند و دماي هوا با گرماي بيش از 40درجه ادامه يابد، سهميه‌بندي آب يكي از گزينه‌هاي روي ميز خواهد بود.

به گزارش وزارت نيرو، در ديدار حميد چيت‌چيان با حضرات آيات صافي‌گلپايگاني، مكارم شيرازي، جعفر سبحاني، هاشمي شاهرودي، محمد يزدي و سيدمحمد سعيدي، ايشان بر ضرورت رعايت الگوي مصرف آب در كشور تأكيد كردند و برخي از علما اسراف در شرايط فعلي را حرام خواندند.

آيت‌الله‌ العظمي صافي‌گلپايگاني نيز با تأكيد بر اينكه رعايت دقت در مصرف آب وظيفه ديني و شرعي است، گفت: تنها راه مقابله با مشكلات ناشي از كمبود آب، صرفه‌‌جويي و مديريت مصرف است. آيت‌الله‌ العظمي مكارم‌ شيرازي نيز با تأكيد بر اينكه اسراف در مصرف آب حرام است، گفت: اسراف به سرمايه‌هاي كشور لطمه مي‌زند و لازم است در اين زمينه اطلاع‌رساني دقيق و مستمر صورت بگيرد تا مردم با وظايف خود آشنا شوند و بدانند كه در كشور شرايط خاصي حاكم است. آيت‌الله جعفر سبحاني با تأكيد بر اينكه اسراف در مصرف آب همچون دروغ حرام است، گفت:

بايد الگوي مصرف را تغيير دهيم و اين كار را براي خدا انجام دهيم زيرا اسراف حرام است. وي تصريح كرد: بايد در جاهايي كه كم‌ آب است، محصولاتي كشت شود كه نياز كمتري به آب دارد و بايد براي مردم اين مسئله بيان شود. وي آبياري قطره‌اي را نيز مهم ارزيابي كرد و اظهارداشت: استفاده از اين روش نيز تا حد زيادي از اسراف آب جلوگيري خواهد كرد. اين مرجع تقليد خاطرنشان كرد: بايد براي بارش باران، نماز باران بخوانيم تا خدا بارش رحمت الهي را بر ما نازل كند.

آيت‌الله سيدمحمد هاشمي شاهرودي هم با بيان اينكه در چند سال آينده بحران آب جدي‌‌تر از بحران نفت خواهد شد، تصريح كرد: اجراي طرح‌هاي كوچك آبرساني اگرچه در كوتاه‌مدت مؤثر است، اما وزارت نيرو بايد اجراي طرح‌هاي بزرگ مانند آبرساني از خليج‌فارس و درياي عمان را مجدانه پيگيري كند. آيت‌الله يزدي، رئيس شوراي‌عالي جامعه مدرسين حوزه علميه قم اظهار كرد: بايد اصلاح الگوي مصرف و مديريت مصرف به‌ويژه در جاهايي كه با كم‌آبي مواجه هستيم، صورت بگيرد. آيت‌الله سيدمحمد سعيدي نيز با بيان اينكه اسراف در مصرف آب و برق مردود است، گفت: حتي اگر نعمت‌‌ها فراوان باشد، بايد از اسراف پرهيز شود.

صرفه‌جويي بهترين گزينه

وزير نيرو در جريان اين بازديد با بيان اينكه نيمي از دشت‌‌هاي كشور با شرايط بحراني روبه‌رو هستند، خاطرنشان كرد: تنها راه مقابله با كمبود آب، فراهم كردن منابع جديد از كشورهاي همسايه و شيرين‌‌سازي‌ آب درياست كه اين بسيار محدود است و نمي‌تواند پاسخگوي تمام نيازها باشد. چيت‌چيان تصريح كرد: تنها راه مقابله با مشكلات ناشي از كمبود آب، صرفه‌‌جويي و مديريت مصرف است.

کد خبر 263961

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha