همشهری آنلاین: ضیاالحق امرخیل رئیس دبیرخانه کمیسیون انتخابات افغانستان که متهم به تقلب سازمان یافته شده بود تمامی اتهامات علیه خود را غیرقانونی خواند و از مقامش استعفا کرد.

ضیاالحق امرخیل

به گزارش ايرنا، ضیاالحق امرخیل امروز (دوشنبه 2 تير) در کنفرانس مطبوعاتی در کابل به خبرنگاران داخلی و خارجی گفت: فایل صوتی منتشر شده علیه من جعلی و تقلبی است و هیچ ربطی هم به اسعفایم ندارد اما برای منافع ملی افغانستان استعفا می کنم.

امرخیل از تمام کارکردهای خود طی چند سال گذشته در کمیسیون انتخابات دفاع و تصریح کرد که منافع افغانستان و اینکه این کشور باردیگر با بحران مواجه نشود، از وظیفه خود کناره گیری می‌کند.

محمد یوسف نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نیز در این نشست خبری از کارکردهای امرخیل ستایش کرد و گفت: استعفای امرخیل به نشر فایل صوتی هیچ ربطی ندارد و وی برای جلوگیری از بحران از وظیفه خود کناره‌گیری کرد.

این در حالی است که عبدالله عبدالله نیز همزمان کنفرانس مشترک مطبوعاتی با تعدادی از اعضای مجلس نمایندگان افغانستان یکبار دیگر بر اجرایی کردن خواست‌های خود تاکید کرد و گفت: از حق رای پاک مردم این کشور دفاع خواهد کرد.

عبدالله عبدالله از کمیسیون انتخابات افغانستان تقاضا کرده بود که امرخیل از مسئولیتش برکنار شود.

عبدالله شرکت هفت میلیون رای دهنده در انتخابات را مشکوک خوانده بود و از کمیسیون انتخابات خواهان توضیح در این رابطه شده بود.

عبدالله همچنین خواهان به تعویق انداختن شمارش آرا و اعلام نتایج درصدی شده بود که اکنون دیده می‌شود برخی از خواسته‌های وی عملی شده است.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری بین عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی 24 خرداد برگزار شد.

در دور اول انتخابات که در16 فروردین برگزار شده بود، عبدالله 45 درصد آرا و احمدزی 31.5 درصد آرا را بدست آورده و به دور دوم راه یافته بودند.

قرار است نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات در 11 تیر و نتایج نهایی آن روز 31 این ماه اعلام شود.

عبدالله عبدالله، یکی از دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، روز 28 خرداد 93 به خبرنگاران در کابل گفته بود که دیگر به کمیسیون‌های برگزارکننده انتخابات افغانستان اعتماد ندارد و خواهان نظارت هیاتی از سازمان ملل متحد بر کار این کمیسیون‌ها است.

پیشنهاد عبدالله مورد موافقت  رئیس جمهوری افغانستان قرار گرفت و ˈنیکلاس فینک هیسمˈ، معاون نماینده سازمان ملل متحد در کابل نیز به خبرنگاران گفت که حاضر است به ایجاد اعتماد میان نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و کمیسیون مستقل انتخابات کمک کند.

کد خبر 263543

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha