کابل - ایرنا - رییس کمیسیون برگزاری انتخابات افغانستان اعلام کرد که نتایج اولیه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور که قرار بود امروز شنبه اعلام شود؛ به تاخیر افتاد.

 اعلام نتایج اولیه انتخابات افغانستان به تاخیر افتاد

به گزارش ایرنا، یوست نورستانی شنبه در کنفرانس مطبوعاتی در کابل گفت: تاخیر در اعلام نتایج برای شفافیت بیشتر در شمارش آرأ صورت گرفته است.

وی زمان دقیق اعلام نتایج اولیه را مشخص نکرد.

رییس کمیسیون انتخابات افغانستان گفت: دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان برای میانجیگری با کمیسیون انتخابات همکاری خواهد کرد اما تاکنون سطح این همکاری مشخص نیست؟

نورستانی افزود: امکان دارد نمایندگی سازمان ملل متحد ناظر شمارش آراء باشد ولی به نظر نمی رسد که نمایندگی سازمان ملل به عضو کمیسیون فعالیت کند.

وی تاکید کرد که حاضر است به هرگونه سوال نامزدهای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری پاسخ گوید.

نورستانی گفت: آراء 32 استان به دفتر مرکزی کمیسیون انتخابات در کابل انتقال داده شده و آراء 2 استان باقی مانده تا فردا شب منتقل داده خواهد شد.

نورستانی بار دیگر تاکید کرد که براساس امار رسیده به کمیسیون ؛ شمار افراد شرکت کننده در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان 7 میلیون نفر بوده است.

به گفته نورستانی ؛ 80 درصد آراء در دفتر مرکزی کمیسیون انتخابات وارد سیستم شده و 20 درصد دیگر نیز بزودی وارد سیستم خواهد شد.

وی گفت: مصمم است آراء واقعی مردم را از آراء تقلبی جدا کند و برای رسیدن به این هدف آراء انتخابات از چندین مرحله عبور می کند.

رییس کمیسیون انتخابات اخیرا تاکید کرد که برای شفافیت و جلب رضایت نامزدهای دور دوم ریاست جمهوری از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد.

ضیاالحق امرخیل رییس دبیرخانه کمیسیون انتخابات افغانستان نیز در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر انتقاد ˈعبدالله عبداللهˈ از وی و تعلیق وظیفه اش گفت: جنجال روز انتخابات علیه وی یک دسیسه بوده و موضوع توسط کمیسیون بررسی شکایت های انتخاباتی بررسی می شود و هیچ کمیسیون دیگر در این رابطه تشکیل نشده است.

این درحالی است که عبدالله عبدالله یکی از نامزدهای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان روابط خود را کمیسیون های انتخاباتی این کشور به حالت تعلیق درآورده و خواهان رسیدگی به خواسته های خود شد.

وی خواهان تعلیق وظیفه امرخیل، رسیدگی به تقلب های سازمان یافته که به گفته وی به دست افراد بلندپایه کمیسیون انجام شده و رسیدگی به آراء چندین استان که تعداد رای بیشتر از تعداد افراد واجد شرایط رای دهی در این استان ها است شد.

عبدالله همچنین از کمیسیون انتخابات خواست که شمارش آرا را بدون تاخیر به تقویق اندازد و ادامه شمارش آراء برای آنان قابل قبول نیست.

اما کمیسیون انتخابات اعلام کرد که روند شمارش آرا از سوی کمیسیون با حضور ناظران داخلی و خارجی ادامه دارد و براساس زمان بندی قبلی این روند به پیش خواهد رفت.

کد خبر 263365

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha