همشهری آنلاین: رئیس‌جمهوری کنونی افغانستان از فرماندهان ارتش ملی این کشور خواست در روند برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور، که قرار است روز شنبه (فردا) برگزار شود، بی طرفی کامل شان را حفظ کنند.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شنبه برگزار می شود

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، براساس اعلام دفتر ریاست جمهوری افغانستان حامد کرزای در یک ویدیو کنفرانس با تمام فرماندهان ارشد ارتش ملی افغانستان گفت: "توقع من این است که مانند دور اول انتخابات ریاست، در تأمین امنیت دور دوم انتخابات نیز با استفاده از تمام امکانات، سعی و تلاش جدی نموده و با اتخاذ اقدامات موثر امنیتی، بهترین زمینه را برای شرکت هموطنان عزیز در انتخابات فراهم نموده و بی‌طرفی کامل خود را در انتخابات حفظ کنید."

رئیس‌جمهوری افغانستان برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را یک رویداد مهم و تاریخی برای افغانستان دانست و افزود که شکوفائی و ثبات آینده افغانستان به این انتخابات بستگی دارد و این انتخابات گامی مهم و ارزنده به سوی آینده‌ای با سعادت برای این کشور تلقی می‌شود.

کرزای تاکید کرد که هر کدام از دو نامزد دور دوم انتخابات که برنده شود، "فرزند این کشور بوده و ما و شما او را حمایت و تائید می‌کنیم." وی از ایثار و قربانی‌هایی نیروهای امنیتی افغان تقدیر کرد و گفت که نیروهای امنیتی افغان باید در مسایل سیاسی کشور از جمله انتخابات، کاملا بی‌طرف بوده و در امور انتخابات مداخله نکنند.

چندی قبل نیز حامد کرزای با صدور فرمانی از تمام نیروهای پلیس، ارتش و نیروهای امنیت‌ ملی این کشور خواست که در روند انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بی‌طرف باشند.

به گزارش بی‌بی‌سی، در دور اول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که پنجم آوریل (16 فروردین) برگزار شد، نهادهای ناظر بر انتخابات گزارشی از از مداخله نیروهای امنیتی افغان در روند انتخابات منتشر نکردند اما یکی از نامزدهای دور دوم خواسته است که ماموران امنیتی در فاصله ۱۰۰ متری حوزه‌های رای‌گیری مستقر شوند. در رای‌گیری روز شنبه عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی به مصاف هم میروند.

عبدالله عبدالله 45 درصد آرا را در دور اول انتخابات به خود اختصاص داد و اشرف غنی احمدزی نیز با به دست آوردن 31.6 درصد آرا به عنوان رقیب عبدالله به دور دوم راه یافت.

تدابیر شدید امنیتی

از روزهای گذشته تدابیر امنیتی شدیدی در سراسر افغانستان از جمله شهرهای بزرگ این کشور اعمال می‌شود. روز جمعه در داخل شهر کابل پست‌های بازرسی به فاصله چند صد متری از هم ایجاد شده و ماموران پلیس تمام خودروها و سرنشینان آنها را بازرسی می‌کنند.

اغلب مراکز عمده تجاری شهر کابل روز جمعه تعطیل بودند. در اغلب ساختمان‌های نیمه تمام نیروهای پلیس مستقر شده‌اند. نیروهای مخالف دولت اغلب وارد این نوع ساختمان‌ها می‌شوند و دست به حمله مسلحانه می‌زنند.

دیروز وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که برای تامین امنیت روز رای‌گیری و جلوگیری از هر نوع ناامنی در روزهای انتخابات مانع ورود وسایط نقلیه سنگین و باری به شهر کابل می‌شود.

علاوه بر این، از امروز تا پایان رای‌گیری در روز شنبه، ورود مسافران به استثنای کارمندان کمیسیون انتخابات، ناظران داخلی و بین‌المللی و بیماران و کارکنان سازمان‌های پزشکی نیز به کابل ممنوع اعلام شده‌ است.

کد خبر 262430

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha