همشهری آنلاین: زلمی رسول نامزد سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که بر اساس نتایج اولیه بعد از عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمد زی در جایگاه سوم قرار گرفت، حمایت خود را از عبدالله عبدالله، نامزد پیشتاز اعلام کرد.

 ائتلاف زلمی رسول نامزد انتخابات افغانستان با عبدالله عبدالله نامزد پیشتاز

به گزارش ایرنا، زلمی رسول که بر اساس نتایج اولیه 11.48 درصد آرا، معادل 759 هزار و 540 رای را به خود اختصاص داد و در جایگاه سوم قرار گرفت، روز یکشنبه در نشست خبری در کابل، حمایت خود را از تیم ˈاصلاحات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله اعلام کرد.

زلمی رسول در این نشست با ابراز خشنودی از ائتلاف با عبدالله عبدالله گفت سه تیم اعتدال، برابری و سازندگی، صلح و بازسازی و اصلاحات و همگرایی با تاکید بر شایسته سالاری در راه تحکیم وحدت ملی گام برخواهند داشت.

زلمی رسول با بر شمردن همکاری های تنگاتنگ خود با عبدالله عبدالله از هواداران خود خواست در صورتیکه انتخابات به دور دوم کشیده شود، به تیم اصلاحات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله رای دهند.

ˈگل آغا شیرزیˈ دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نیز که بر اساس نتایج مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری این کشور بیش از یکصد هزار رای، معادل 1.61 درصد آرا را به خود اختصاص داده بود، پیش از این حمایت خود را از عبدالله عبدالله اعلام کرده است.

عبدالله عبدالله نیز در این نشست خبری با تاکید به اینکه سوالات بسیاری در باره رفتن احتمالی به دور دوم انتخابات وجود دارد، گفت ما 3 تیم انتخاباتی نیستیم بلکه یک تیم خواهیم بود و در راستای وحدت و آبادانی افغانستان تلاش خواهیم کرد.

عبدالله تاکید کرد که به توافق های خود با گل آغا شیرزی و زلمی رسول پایبند هستیم و با وحدت و همگرایی در ساخت افغانستانی آباد و سربلند حرکت خواهیم کرد و به دشمنان افغانستان اجازه بحران سازی نخواهیم داد.

کمیسیون مستقل برگزاری انتخابات افغانستان بر اساس نتایج مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری این کشور که در 16 فروردین برگزار شد، اعلام کرد عبدالله عبدالله با 44.9 درصد و اشرف غنی احمد زی با 31.5 درصد آرا نتوانستند حد نصاب لازم 50 درصد بعلاوه یک رای واجدان شرایط شرکت در انتخابات را برای پیروزی در دور اول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به دست آورند.

بر اساس قانون انتخابات افغانستان پس از اعلام نتایج مقدماتی توسط کمیسیون مستقل انتخابات این کشور که مسوولیت برگزاری انتخابات و شمارش آرا را بر عهده دارد، نامزدهای معترض به روند برگزاری انتخابات 24 ساعت فرصت دارند که شکایت های خود را مطرح کنند.

کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی نیز موظف است در فرصت 20 روزه به شکایت نامزدها رسیدگی و نتیجه قطعی انتخابات را اعلام کند.

بر اساس این قانون در صورت لزوم، انتخابات دور دوم 2 هفته بعد از اعلام نتایج قطعی توسط کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی، برگزار خواهد شد.

قرار است کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی افغانستان نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری این کشور را 24 اردیبهشت اعلام شود.

کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخاباتی افغانستان، در نشست های علنی به شکایت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این کشور رسیدگی و نتیجه را به کمیسیون مستقل برگزاری انتخابات اعلام کرده است.

کمیسیون مستقل برگزاری انتخابات افغانستان وعده داده است روز چهارشنبه نتایج قطعی سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را اعلام خواهد کرد.

ˈاحمد یوسف نورستانیˈ رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان پیش از این گفت: بر اساس بررسی های این کمیسیون احتمالا انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد.

کد خبر 259184
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز