علی مولوی: «اووِه زیلِر»، یکی از اسطوره‌های فوتبال آلمان می‌گوید: «راز فوتبال در توپ آن است» و تاریخ نشان می‌دهد، حق با اوست!

همه‌ی راه‌ها به توپ ختم می‌شود

شاید وقتی که دو تیم اروگوئه و آرژانتین در فینال جام‌جهانی ۱۹۳۰، اصرار داشتند از توپ مخصوص خودشان برای بازی استفاده کنند و در نهایت در هر نیمه، از توپ یکی از آن‌ها استفاده شد، کسی فکر نمی‌کرد ۸۴سال بعد، توپ مخصوص جام‌جهانی، دنیایی از فناوری و علم فیزیک باشد.

در آن‌زمان بیش‌تر توپ‌ها از ۱۲تکه‌ی چرمی ساخته می‌شدند که از فینال جام‌جهانی ۱۹۵۴به بعد، جای خود را به توپ‌های ۱۸تکه‌ای دادند. اما نخستین‌بار شرکت «آدیداس» در سال ۱۹۷۰برای جام‌جهانی مکزیک، توپی را به‌نام «تل‌استار» از ۳۲تکه‌ی چرمی کندویی‌شکل سیاه و سفید ساخت که به‌عنوان گردترین توپ زمان خودش شناخته می‌شد. از آن‌ سال تا به حال، شرکت آدیداس در تمام دوره‌های جام‌جهانی توپ مخصوصی را طراحی کرده و ساخته است.

این شركت تلاش ‌کرده از نظر علمی به کیفیت بازی فوتبال کمک کند. اما با این حال، توپ جام‌جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی، به خاطر مشكلاتی كه به وجود آورد، انتقادهای زیادی را به همراه داشت و این شرکت مجبور شد به دنبال طراحی توپ بهتری باشد؛ که نتیجه‌ی چهارسال تحقیق و آزمایش آن‌ها، توپ «برازوکا»ست.

این توپ که به گفته‌ی طراحانش، بهترین و دقیق‌ترین توپی است که تا حالا تولید شده، از شش تکه‌‌‌ از جنس پلی‌یورتان به شکل پروانه‌ی کشتی ساخته شده که بدون دوخت و به وسیله‌ی حرارت به یکدیگر متصل شده‌اند. تیوپ داخلی این توپ از نوعی لاتکس ساخته شده تا جهش بهتری نسبت به توپ‌های دیگر داشته باشد.

این توپ در ماه‌های گذشته بارها توسط بازیکن‌های معروف دنیا مثل «ایکِر کاسیاس»، «لیونِل مِسی»، «دَنی آلوِز»، «باستین شواینشتایگِر»، «زین‌الدین زیدان» و... مورد آزمایش قرار گرفته و از فردا در بازی افتتاحیه‌ی جام‌جهانی، کار اصلی خودش را شروع می‌کند. در این‌جا می‌توانید بیش‌تر با این توپ آشنا شوید.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۶

توپ‌ها کجا ساخته می‌شوند؟

توپ‌های جام‌جهانی ۲۰۱۴ در یک کارخانه‌ی توپ‌سازی در پاکستان تولید می‌شوند. «خاواجا اختر مالک»، مدیر این کارخانه است که پیش از این برای لیگ‌های فوتبال آلمان و فرانسه، توپ تولید کرده بود، اما تولید توپ جام‌جهانی برای او یک رؤیا بود. او موفق شد به جای یك کارخانه‌ی چینی، با شرکت آدیداس قرارداد ببندد و توپ جام‌جهانی را تولید کند.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۶

* * *

حالا هم بد نیست با هم با تاریخچه‌ی توپ‌های جام‌جهانی، نگاهی بیندازیم:

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۶

کد خبر 262786

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha