یکشنبه ۸ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۲
۰ نفر

علی مولوی: این‌روزها همه‌جا صحبت از جام‌جهانی و فوتبال است. فیلم‌های بسیاری هم درباره‌ی فوتبال و جام‌جهانی در دنیا ساخته شده‌اند و شاید بد نباشد به همین مناسبت نگاهی به چند فیلم خوب فوتبالی بیندازیم تا اگر تا به حال آن‌ها را ندیده‌اید، ببینید.

صدا... دوربین... شوت... توی دروازه

* * *

گل!

فیلم‌های سه‌گانه‌ی «گل!» داستان زندگی پسر جوانی به نام «سانتیاگو مونِز» است که به‌خاطر استعدادش در فوتبال وارد دنیای ستاره‌ها می‌شود. او به یکی از بهترین بازیکن‌های دنیا تبدیل می‌شود و تا قهرمانی در جام جهانی هم پیش می‌رود.

در این سه‌گانه که تلاش شده تیم‌ها و بازیکن‌ها در آن مثل دنیای واقعی فوتبال به‌نظر برسند، بازیکنان مشهوری چون دیوید بکهام (انگلیس)، جان تری (انگلیس)، فرانک لمپارد (انگلیس)، تیه‌ری آنری (فرانسه)، فرناندو تورس (اسپانیا)، کریستیانو رونالدو (پرتغال)، میروسلاو کلوزه (آلمان)، رود فن‌نیستلروی (هلند)، فیلیپو اینزاگی (ایتالیا) و رونالدو (برزیل) بازی کرده‌اند و تماشای آن‌ها برای دوستداران فوتبال حتماً جذاب خواهد بود.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۷

 

فرار به سوی پیروزی

یکی از مشهورترین و به یاد ماندنی‌ترین فیلم‌های فوتبالی تاریخ سینما، فیلم «فرار به سوی پیروزی»، محصول سال ۱۹۸۱ میلادی کشور آمریکاست.

داستان فیلم در یک اردوگاه اسرای جنگ‌جهانی دوم رخ می‌دهد و داستان زندگی اسرایی است که یا به فوتبال علاقه دارند یا قبل از جنگ فوتبالیست بوده‌‌اند. حزب آلمان نازی برای تبلیغ فعالیت‌های خودش تصمیم می‌گیرد یک بازی دوستانه بین تیم اسرای کشورهای متفقین و تیم آلمان برگزار کند و این بازی راه مناسبی برای فرار اسرای متفقین است.

یکی از دلایل محبوبیت این فیلم، حضور بازیگران مشهوری چون «مایکل کِین»، «سیلوِستر اِستالونه» و «ماکس فون‌سیدو» به همراه ستارگان دنیای فوتبال مثل اسطوره‌ی فوتبال برزیل «په‌له»، «بابی مور» از انگلیس، «اوسوالدو آردیلِز» از آرژانتین، «مایک سامربی» از انگلیس و «سورن لینستاد»‌ از نروژ در این فیلم است.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۷

 

نارنجی‌پوش

«نارنجی‌پوش» داستان زندگی نوجوانی به نام «رِمکو» است که برای حضور در تیم نوجوانان هلند تمرین می‌کند. مرگ ناگهانی پدر رمکو روی زندگی او تأثیر زیادی می‌گذارد و او تنها حامی فوتبالش را از دست می‌دهد. اما رمکو در خلوت خود روح پدرش را ملاقات می‌کند و با او به تمرین فوتبال ادامه می‌دهد. او با تمرین‌های پدرش تلاش می‌کند مثل بازیکن محبوبش با هردو پایش خوب بازی کند، اما مصدومیت مچ پای رمکو، همه‌ی آرزوهایش را خراب می‌کند.

فیلم نارنجی‌پوش با فروش ۱۰۰هزار بلیت سینما در هلند از پرفروش‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۰۴ هلند لقب گرفت. «یورام لورسن» کارگردان و «فرانک کِلاتار» نویسنده‌ی فیلم‌نامه‌ی نارنجی پوش در سال ۱۳۸۴ جایزه‌ی بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌نامه را از جشنواره‌ی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان دریافت کردند.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۷

 

معجزه‌ی برن

«معجزه‌ی بِرن» ساخته‌ی «سونکه وارت‌مَن» محصول سال ۲۰۰۳ کشور آلمان است. این فیلم دو داستان موازی را درباره‌ی مشکلات خانوادگی یک نوجوان  به تصویر می‌كشد. زمان، بعد از جنگ‌جهانی دوم است و فیلم، قهرمانی شگفت‌آور تیم ملی آلمان در جام‌جهانی ۱۹۵۴ سوئیس را روایت می‌كند.

در جام‌جهانی ۱۹۵۴، با این‌که تیم ملی آلمان در مرحله‌ی گروهی در برابر تیم قدرتمند مجارستان هشت بر سه بازی را واگذار کرده بود و در بازی فینال هم تا دقیقه‌ی هشتم بازی دو بر صفر از حریفش عقب بود، با معجزه‌ی سرمربی تیم، «سِپ هِربِرگِر» به بازی برگشت و با نتیجه‌ی سه بر دو، قهرمان جهان شد. این بازی لقب «معجزه‌ی برن» را به‌خود گرفت و «ماتیاس»، شخصیت نوجوان فیلم شاهد این معجزه است.

وارت‌من، کارگردان فیلم معجزه‌ی برن، در سکانس‌های پایانی فیلم، صحنه‌های مهم بازی فینال را به بهترین شکل بازسازی کرده و به‌نوعی تماشاگر را با ماتیاس برای تماشای این معجزه همراه می‌کند.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۷

کد خبر 263526

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha