همشهری آنلاین: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: ۱۰ میلیارد ریال اعتبار ملی امسال درقالب مدیریت زیست بوم به تالاب میقان اراک اختصاص یافته است.

اختصاص ۱۰ میلیارد ریال اعتبار ملی به تالاب میقان

به گزارش ایرنا،امیر انصاری افزود: تالاب کویری میقان اراک از زیستگاه‌های مهم پرندگان مهاجر و جزو 10 تالاب مهم کشور است که سال‌های گذشته به دلیل فعالیت‌های معدنی، خشکسالی و دخالت بی رویه با چالش‌های جدی مواجه شده است.

وی ادامه داد: این تالاب کویری در حاشیه کلانشهر اراک تاثیر مستقیم بر آب و هوا و اقلیم منطقه دارد و به دنبال خشکسالی‌های دهه قبل به عنوان یکی از چشمه‌های تولید ریزگرد محلی مطرح بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: پارسال این تالاب در شمار چهار تالاب تصویب شده برنامه مدیریت زیست بوم کشور قرار گرفت که امسال 10 میلیارد ریال برای اجرای برنامه‌های مهار تهدید و تقویت مشارکت مردم در مدیریت این زیستگاه تخصیص یافت.

وی افزود: گام‌های برنامه مدیریت زیست بوم تالاب کویری میقان اراک با قوت در دست اجراست و سطوح مختلف آموزش، جلب مشارکت جوامع محلی، تقویت زنجیره همکاری بین بخشی دستگاه‌ها و امور پیشگیری و اجرایی مدیریت تالاب درحال انجام است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی یادآور شد: از اقدامات مهم در مدیریت زیست بوم تالاب میقان، ایجاد و تجهیز مرکز پایش تالاب میقان در روستای داودآباد است که امسال با بهره برداری از آن شرایط علمی رصد تغییرات این زیستگاه فراهم می‌شود.

انصاری گفت: به منظور کنترل پدیده ریزگردهای محلی، طرح مالچ پاشی در سطح 10 هکتار از تالاب با همکاری منابع طبیعی امسال به عنوان نمونه در دستور کار است که براورد اعتبار مورد نیاز آن برای هر هکتار 150 میلیون ریال است.

وی بیان کرد: تعیین حریم دقیق تالاب کویری میقان، عملیات اجرایی ساخت برج پرنده نگری در تالاب، شناسایی کانون‌های بحرانی تالاب، تعیین حقابه مناسب و برنامه پراکنش موثر آن در تمام نواحی، مطالعات الگوی کشت مناسب برای زمین‌های کشاورزی روستاهای حاشیه تالاب میقان از دیگر برنامه‌های پیش بینی شده برای اعتبارات تخصیصی امسال است.

انصاری گفت: سالانه میزان آب حوضه آبریز بالادست تالاب میقان بیش از 25 میلیون متر مکعب است که 17 درصد آن باید به عنوان حقابه تالاب تخصیص شود تا این زیستگاه با بحران تخریب مواجه نشود.

وی افزود: نامناسب بودن الگوی کشت در زمین‌های اطراف تالاب و وجود چاه‌های متعدد مجاز و غیرمجاز در این ناحیه باعث شده در 30 سال گذشته سطح آب زیرزمینی این منطقه بیش از 13 درصد افت پیدا کند که تاثیر مستقیم آن در کنار تشکیل منشا ریزگرد نمکی بر هوای شهر اراک و اختلال در چرخه تنوع زیستی خواهد بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: درسال‌های قبل از 81 کویر میقان به عنوان نقطه تهدید برای روستاهای اطراف آن محسوب می‌شد ولی با حمایت استاندار و نمایندگان مجلس، دو سال است که همانند تالاب‌های ارومیه و انزلی از اعتبارات تالاب‌ها برخوردار شده است.

امیر انصاری افزود: از آنجا که تالاب میقان در پنج کیلومتری اراک واقع شده توجه به حفظ و احیای تالاب برای مهار آلودگی‌های محیطی و حفظ سلامت مردم ضروری است.

وی از برنامه‌های مدیریت زیست بوم تالاب میقان اراک را رفع معضل چندگانگی مدیریت این زیستگاه عنوان کرد و گفت: هر هکتار تالاب 200 برابر اراضی کشاورزی و 10 برابر جنگل ها دارای ارزش است و باید قدر تالابها را دانست و از آنها به خوبی نگهداری کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی خاطرنشان کرد: برنامه مدیریت زیست بوم تالاب میقان اراک در شورای برنامه ریزی استان تصویب شده است.

حوضه آبی تالاب کویری میقان اراک با مساحتی حدود 12 هزار هکتار در ناحیه‌ای کم ارتفاع، مردابی و با آب شور است.

این منطقه به عنوان منطقه شکار ممنوع تحت حمایت و مدیریت محیط زیست کشور بوده و در مجموع 154 گونه از چهار رده جانوران در آن گزارش شده است.

16درصد از پرندگان کشور و 52 گونه گیاهی و تنوع زیستی در این تالاب کویری شناسایی شده است .

کد خبر 262534

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha