همشهری آنلاین: معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تالاب هامون برای بازگشت به حیات به ۱۰ میلیارد متر مکعب آب نیاز دارد.

به گزارش ایرنا، احمد علی کیخا روز شنبه گفت: هامون یک تالاب بین‌المللی و مشترک بین ایران و افغانستان است از این رو دو کشور باید با همکاری و کمک همدیگر به ادامه حیات این حوضه آبی کمک کنند.

حق آبه هامون از رودخانه هیرمند که در افغانستان جاری است تامین می‌شود از این رو دولت افغانستان باید به حقوق تاریخی تالاب احترام بگذارد و در اقداماتی که در بالادست انجام می‌دهد حق‌آبه هامون را که در پایین دست است، در نظر بگیرد.

همچنین در داخل کشور وزارت نیرو و جهاد کشاورزی هم باید در بحث لایروبی رودها و انشعابات منتهی به هامون و تغییر الگوی کشت و آبیاری برنامه داشته باشند، اکنون به علت بارندگی روان آب‌هایی در حوضه جاری است اما متاسفانه به دلیل این که لایروبی به خوبی انجام نشده بود، این آبها به تالاب نمی‌رسد.

همچنین در سفر رییس جمهوری به سیستان و بلوچستان قرار شد در 46 هزار هکتار از اراضی دشت سیستان طرح انتقال آب با لوله به مزارع اجرا شود که با این کار، راندمان آبیاری در منطقه بالا می‌رود و با این افزایش راندمان، آب بیشتری به تالاب سرازیر خواهد شد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اجرای این طرح حداقل به حدود هزار و 500 تا 2 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که دولت این میزان اعتبار را تامین می‌کند که کمک بزرگی به تامین آب مورد نیاز هامون خواهد شد.

تالاب هامون مساله‌ای است که نمی‌شود به طور موقت به آن نگاه کرد، باید یک کارگروه مشترک بین دو کشور ایران و افغانستان شکل گیرد تا وضعیت این حوضه آبی به طور مداوم رصد شود.

کیخا گفت: تالاب هامون 560 هزار هکتار وسعت دارد که از این میزان 400 هزار هکتار داخل ایران و بقیه در کشور افغانستان قرار دارد که وضعیت بخش افغانستان بهتر از ایران است. اکنون به علت بارندگی‌ها و روان آب‌ها حدود 10 تا 20 درصد تالاب در بخش ایرانی آبگیری شده است.

با توجه به نزدیک شدن فصل تابستان و بروز ریزگردها در منطقه باید تلاش کنیم با تامین آب مورد نیاز تالاب هامون، مردم کمتر شاهد بروز ریزگردها باشند که برای این منظور باید اعتبارات مورد نیاز تامین شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: از وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، نیرو و سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری انتظارداریم به سازمان حفاظت محیط زیست برای احیای تالاب هامون بیشتر کمک کنند و نقش بیشتری در مدیریت آب در منطقه داشته باشند.

حدود 10 روز گذشته هیاتی با هدف مذاکره برای نجات تالاب هامون به ایران آمد، وضعیت بررسی شد و نتایج خوبی به دست آمد، این گروه کارشناسی پذیرفت که این مشکل باید برطرف شود.

سازمان حفاظت محیط زیست بنا بر ماموریتی که دارد خواستار احیای تالاب بین‌المللی هامون است و با توجه به ارزش زیست محیطی، فرهنگی و تاریخی، احیای این حوضه آبی را مطالبه و آن را در مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی پیگیری می‌کند.

تالاب بین‌المللی هامون یکی از تالاب‌های مهم دنیا و بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین در سراسر فلات ایران محسوب می‌شود که مشترک بین ایران و افغانستان است.

هامون دارای سه بخش هامون پوزک، هامون صابوری (شاپوری) و هامون هیرمند است که روی هم تالاب بین‌المللی هامون را تشکیل می‌دهند.

کد خبر 257324
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز